כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

ליל השיכורים הגדול!

איך מתמודדים עם ייקור מים ב-25%? • מי עומד להפוך ל...דלעת ומי מ'נסיכים' ל'צפרדעים'? • ולמה זוכה עו"ד יחזקאל בייניש לחסינות כשהוא מפר את החוק? • טורו של יצחק נחשוני

ליל השיכורים הגדול!



חשבון המים וחשבונו של מקום

מעולם לא עשינו את חשבונו של מקום. אבל הפעם לא מדובר רק ב'חשבונו' אלא בחשבון המים האישי שלנו.

כיהודים מאמינים אנחנו יודעים שהעלאה השרירותית והאטומה של מחירי המים החל מהלילה בחצות ב-25% (!), אינה תוצאה של המחסור במים, אלא להיפך - היא הגורמת לו. מניעת הגשמים היא אחד מעונשי שמים על שרירות הלב והאטימות של מקבלי החלטות.

זה בכלל אינו נוגע לשאלה הקדומה של הביצה והתרנגולת - מה קדם למה? מי שמתעלם ממצוקות עמו ומעלה לו את מחיר המים בעשרות שקלים לחודש שאין לו אותם, ועוד מוסיף ומעלה באותו מועד ממש את מחיר התחבורה הציבורית, כך שהנזקקים לא יוכלו אפילו לנסוע לשוק 'מחנה יהודה' , שוק ה'כרמל' או ראש העין, ולנבור שם בערימות הזבל, אל יצפה לגשמי ברכה.

הנשיא פרס יוכל לטוס עוד פעמים רבות, על חשבון תשלומי המים של המסכנים האלו, לוועידות שידונו בהתחממות כדור הארץ, אבל שום ישועה לא תבוא לנו משם.

כמי שמאמינים שאין מקרה, גם העיתוי שבחרו חורצי הגורלות בממשלה שלנו, להטלת הגזירות הכלכליות החדשות הפוגעות בעיקר בעניים - ליל "חגיגות הסילווסטר" הנוכריות והזרות לנו, אומר הרבה. "השמרו לכם פן יפתה לבבכם וסרתם ועבדתם אלהים אחרים והשתחוויתם להם" - הוא אחד מן הגורמים ל"וחרה אף ה' בכם ועצר את השמים ולא יהיה מטר".

איך מתמודדים? - תלוי מי.

על פי סקר של 'גיאוקרטוגרפיה' שנערך בהזמנת עמותת 'אור-ירוק' ומתפרסם בתקשורת, יצטרפו הלילה 630 אלף שיכורים (!) לשיכרון החושים של מקבלי ההחלטות שלנו, וירוו את צימאונם במשקאות אלכוהוליים במקום במים היקרים...

שר התמ"ת, בממשלה הרצינית שלנו, בנימין (פואד) בן אליעזר, שכנראה הקדים לשתות, התוודה בישיבת הממשלה, כך על פי 'ידיעות אחרונות', כי הוא מתקלח בחושך, וכך חוסך גם במים וגם חשמל... את חבריו לממשלה זה הצחיק אפילו מאוד.

ואנחנו נמשיך ונכוון כמה פעמים ביום, ובפעם הבאה והלילה בעת שאלה 'יחגגו', בעת אמירת "והיה אם שמע" ולהתפלל על "ונתתי מטר ארצכם בעתו".

ראיון מוזר. מני מזוזצילום: ראיון מוזר. מני מזוז
ראיון מוזר. מני מזוז


'חפיפה' מסמרת שיער

עד לרגע האחרון ממש שאמור להיות בעוד חודש בדיוק, הוא לא יניח לנו.

עו"ד יהודה ויינשטיין נבחר למחליפו של מני מזוז כיועץ המשפטי לממשלה וביום ראשון יתחיל ב'חפיפה' עם קודמו מזוז, אבל היועץ היוצא משקיע עדיין מאמץ על לכוף את דעתו המשפטית והאחרת ולחשק את הבא אחריו.
גם הפעם הוא עושה את זה, כמו תמיד, בראיון שנעשה רק עם גרונו, ולא איתו.

יובל יועז, המשפטי של 'גלובס', נותן למני מזוז צ'אנס שלא בטוח שהוא האחרון, הפעם בעל פס רחב במיוחד. למה? כי "ב-31 בינואר 2010 תהפוך לשכתו של מזוז ל...דלעת, עוזריו ומתמחיו יהפכו מ'נסיכים' ל'צפרדעים', לפחות מבחינת כוחם להשפיע על קבלת ההחלטות בקודקוד מערכת אכיפת החוק, ויש עדיין הרבה להספיק".

לא משנה מי אמר את הדברים, מזוז שיורה מאחורי קיר מגן שבנה עבורו 'גלובס' לכל אורך תקופת כהונתו, או הכתב שמשמש לוע וקנה לאש שלו. בכל מקרה הניסיון לקבוע עובדות רגע לפני ש"לשכתו הופכת ל...דלעת" ונסיכיו ל"צפרדעים" אומר את הכל.

מזוז אינו מתאפק מלנסות ולחשק את ויינשטיין ממשיכו, בנורמות משפטיות שהוא עצמו לא האמין בהן וגם לא פעל על פיהן. כך, למשל, הוא נזכר להכריז בראיון הזה, בשלהי שלהי תקופת כהונתו, כי לדעתו "יש להנהיג עמדה עוד יותר קשוחה במאבק מערכת החוק נגד השחיתות הציבורית ולדבריו כשמדובר באנשי ציבור, יש ככלל להימנע מחתימת עסקאות טיעון עמם ולאפשר לפרשה הפלילית להתברר באופן פומבי בבית המשפט".

למי מכוונים הדברים? - אין בכלל ספק: לשר החוץ אביגדור ליברמן, שהוא איש הציבור הראשון שעם התיק שלו יצטרך היועץ המשפטי ויינשטיין להתמודד במסגרת תפקידו החדש.

יש כאן כוונה ברורה להכתיב דרך פעולה שתבוא לידי ביטוי אחרי שמזוז יעזוב את תפקידו, אבל מה איכפת לו לטמון לעו"ד ויינשטיין מלכודת?
מסכת בבא מציעא כנראה לא נלמדה בישיבת 'מרום ציון' בירושלים, שבה בילה מנחם מזוז את שנות נערותו בלימוד גם אצל הרב אברהם רביץ זצ"ל. אם נלמדה, הרי שאו שהיה זה בתקופה שבה רצו לסלקו בשל 'חוסר התאמה דתית', מה שנגמר לבסוף ב...'עיסקת טיעון' או שפשוט לא הגיעו שם לדף ק"ז, שבו מופיעה אימרת חז"ל "קשוט עצמך תחילה ואחר כך קשוט אחרים".

מזוז הוא האיש שחתם על עסקת הטיעון המשונה, בזמנו, עם עמרי שרון, אז חבר כנסת. למה לו מותר? - כי "עסקת הטיעון עם עמרי ביטלה את הצורך בקיום המשפט שהיה עלול להיות מביך מאוד עבור אביו, ראש הממשלה באותה עת - אריאל שרון".

מה זה אם לא יחס מפלה לטובה שהעניק מזוז למעסיק הישיר שלו?

המקרה של הנשיא לשעבר משה קצב חמור פי כמה וההסבר שניתן לו בראיון הזה ללא המרואיין, כאילו היה מזוז רואה שאינו נראה, הופך אותו ל"שחיתות ציבורית", בדיוק מהסוג שמזוז שם עצמו כמי שדואג שמא תחזור אלינו אחרי שלשכתו תהפוך לדלעת.

כידוע, נחתמה בזמנו עסקת טיעון עם הנשיא קצב, ושוב בניגוד למדיניות שמזוז משאיר לממשיכו ב'קלסר ההוראות' שהפקיד בידי הכתב של 'גלובס'. עסקת הטיעון הכושלת הזו, מעיבה על כל השקעותיו של היועץ המשפטי היוצא לאורך כל תקופת כהונתו להשאיר את רישומו על מוסד היועץ המשפטי לממשלה, וזה לא קורה.

עכשיו ניתנת לו הזדמנות כמעט אחרונה להסביר את המהלך ההוא, אבל הוא אינו מצליח במשימה. "מתי בכל זאת נכון לדעת מזוז ללכת נגד הגישה הכללית הזו ולחתום על הסדר טיעון גם בעניינו של איש ציבור? לפי גישתו של מזוז הדבר כרוך ב'ניהול סיכונים'. כאשר התיק גבולי מבחינה ראייתית, וקיים סיכוי לא מבוטל לזיכוי, הכף עשויה לנטות לעבר הסדר טיעון. ככל שיש הצעה כזו על השולחן, והיא חייבת לבוא ביוזמת החשוד, לעולם לא ביוזמת הפרקליטות - כדאי להימנע מהתרסקות וזיכוי בבית המשפט" - נכתב בראיון ב'גלובס'.

כדי לחזק את ההסבר הנזיל, שאינו מחזיק מים, מגייס מזוז לעזרתו שיקול נוסף של טובת ה...פרקליטות, שאותו הוא שולף מהשרוול הרחב והמתנפנף של גלימת המשפטנים, ובדרך, דורס עוד אחד מאלה שנמצאים ברשימת הנפגעים שלו - את שר המשפטים יעקב נאמן, בלא להזכיר את שמו במפרש, כאילו היה נותן הראיון. "השפעתו של זיכוי בתיק של איש ציבור על הפרקליטות יכולה להיות הרסנית. יש זיכויים מלפני 10-15 שנה בתיקים של אנשי ציבור שעדיין מנופפים בהם מול הפרקליטות. מזוכה אחד כזה יושב כיום בלשכת השר עשרים מטרים מלשכתו של היועץ".

איזו חוצפה ומוג-לב. אין בו, במזוז, אפילו את האומץ להזכיר את שמו של שר המשפטים, שבחודש הקרוב הוא עוד ממונה עליו.

והתמיהה הגדולה ביותר הנותרת לאחר הראיון המשונה הזה, שאינו עומד בשום כלל של האתיקה המשפטית ואו התקשורתית - אם יש לנשיא לשעבר קצב סיכוי טוב לצאת זכאי, כפי שהשר נאמן יצא, ולהשאיר את הפרקליטות במצב של דלעת חתוכה לחלקים, למה הוא בכל זאת עומד לדין?

יש  ברירה? בית המשפט העליון. צילום: יצחק לב אריצילום: יש ברירה? בית המשפט העליון. צילום: יצחק לב ארי
יש ברירה? בית המשפט העליון. צילום: יצחק לב ארי


הסגידה ל'עליון' מול התפילה לקל עליון

את אכיפת המשפט בישראל, המתיימרת לנהוג ללא משוא פנים, חושף החל מאתמול, במלוא קלונה, עיתון 'המבשר', ומזווית שלא הכרנו.

אפילו מידה גדושה של כחל וסרק, שבדרך כלל מצליחים ליפות פנים, לא שינו כי הוא זה ולו תו אחד, בפנים המכוערות של נשיאת בית המשפט העליון דורית בייניש והמערכת כולה, שניבטים מהמראה שהציבו מולם התושבים החרדים בשכונת קרית יובל בירושלים, ושמתפרסמים ב'המבשר', באמצעות הכתב יצחק שטיינר.

בלשון הכפולה השמורה רק לשופטי הבג"צ, קוראים לתופעה המעוותת שהתגלתה - 'אכיפה בררנית'. לא מהשורש 'בררה', שאינה מופיעה בלקסיקון המשפטי למרות שהיא משקפת ביותר את ממצאי החשיפה, אלא מלשון 'ברירה'.

מסתבר שלמרות ההתנפלות של קליקת המשפטנים על השר שלהם יעקב נאמן, שהעז לומר שהוא שואף להחיל את משפט התורה בישראל, כשמדובר על טובתם, הם מוכנים לאמץ אפילו מושגים תלמודיים טיפוסים ופסקו ש..."יש ברירה".

בעוד עיריית ירושלים אוכפת בנוקשות ובאכזריות, באמצעות בתי משפט, על התושבים החרדים בקרית יובל, את החוק העירוני הקיקיוני האוסר לשנות יעוד של מבנה מגורים למטרה אחרת, ואוסרת בחסותו על אדם פרטי להקצות חדר בביתו למטרת בתי כנסת בשבת, עד שימצא פתרון אחר, גילו הנפגעים החרדים כי עו"ד יחזקאל בייניש למשל, בעלה של נשיאת בית המשפט העליון דורית בייניש, העומדת בראש מסדר 'אבירי הצדק' בישראל, פועל בירושלים מתוך משרד הנמצא בדירת מגורים והוא עושה זאת באין מפריע.

בייניש אינו היחיד. הרב חיים גולדמן, מראשי הקהילה החרדית בקרית יובל, אומר לה'מבשר' כי יש בידי ועד הפעולה המיוחד שנטל על עצמו את המשימה, שהתגלתה כלא קשה במיוחד, לאתר משרדים ומרפאות הפועלים בירושלים מתוך דירות, רשימה ארוכה מאוד של 'מפירי חוק' שכאלה, שלעומת בתי כנסת, זוכים ל'חסינות' ולעצימת עין מצד העירייה.

המשפטן עו"ד אביעד ויסולי מחווה דעתו בכתבה, כי "בהתאם לחוק 'יחסי ממון' ולהלכת השיתוף שנקבעה בפסיקות בתי המשפט במהלך השנים, ובראשם הלכות שיפוטיות בבג"צ, מוטלת אחריות ציבורית אישית על נשיאת בית המשפט העליון הגב' דורית בייניש, בגין כל עבירה שעושה בעלה ושיש בה רווח בה רווח כספי ממוני שלא כדין".

גם ראש לשכת עורכי הדין בירושלים, עו"ד אשר אקסלרוד, רואה את העובדות שנחשפו בכתבה בחומרה רבה ואומר כי "כל אכיפה בררנית יסודה בהפליה".

בעקבות חוות דעת אלה ואחרות, מתכוונים התושבים החרדים בקרית יובל לעתור למוסד המשפטי שהגב' בייניש עומדת בראשו, נגד עיריית ירושלים על שאינה מפעילה את עקרון השוויוניות. בעוד שכלפי משרד עורכי דין של בייניש, הפועל מזה 16 שנה באורח קבע במשך כל שעות היום בדירת מגורים היא אינה עושה דבר, היא אוסרת להתפלל פעמיים בשבת בווילה המבודדת בקרית יובל.

חבל שבייניש, הפסולה ועומדת, תאלץ לפסול עצמה ולהפגין 'יושר משפטי'. זה עצמו עלול לחזק את הסגידה של עיריית ירושלים והדומים לה, ל'עליון' שלהם, כלומר לבית המשפט העליון, ולהכריז שבעיניהם היא חשובה יותר אפילו מתפילה לקל עליון...

עובדה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד