ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
מטלטל את המשטרה

עמית סגל חושף: כך פעלה שיטת טיוח החשדות כלפי חוקרי נתניהו

הפרשן הפוליטי עמית סגל חושף ב'חדשות 12' כיצד טייחה לכאורה צמרת הפרקליטות והמשטרה חשדות חמורים נגד חוקרים בתיקי ראש הממשלה נתניהו. כך פעלו בכירי המשטרה מני יצחקי ורוני ריטמן לשבש הליכי חקירה - וכך הכל הוסתר במשך שנים מהציבור • משטרה בהפרעה

עמית סגל חושף: כך פעלה שיטת טיוח החשדות כלפי חוקרי נתניהו
מני יצחקי/רוני אלשיך/רוני ריטמן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במהלך מערכות הבחירות שחווינו בשנה החולפת, תקף ראש הממשלה בנימין נתניהו את חוקריו וטען בכנסי בחירות כי הם עצמם נגועים בשחיתות, הערב מתווספת עוד ראיה לכך כי דבריו לא היו בחלל ריק.

עמית סגל חשף הערב (שני) ב'חדשות 12' ממצאים המעידים על טיוח מעשים לא ראויים שביצעו חוקריו של נתניהו.  "מעטפה עבה עתירת מסמכים נחתה בימים האחרונים על שולחנו של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. השולחים הם בכירים במערכת אכיפת החוק, המסמכים מעלים חשדות רבים המגובים במסמכים". פותח סגל וחושף את הדרמה.

מדובר ב‏רב פקד אבי רוטנברג אשר ניהל את חקירת תיק המעונות של רעיית ראש הממשלה הגברת שרה נתניהו. במהלך החקירה, ממש במועד סמוך בו הוא אמור להיות חלק מהצוות שבודק את הקלטות מוזס-נתניהו, בודקים במשטרה שמועות שהוא מיודד עם הגברת ג'ודי ניר מוזס, יש לציין, שמוזס אחותו של מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס והיא גם מחזיקה במניות בעיתון וידועה כמבקרת של משפחת נתניהו. בשלב זה רוטנברג מכחיש שהוא בקשר עם הגב' מוזס.

‏שנה לאחר מכן מתברר למשטרה שהשניים דווקא כן נמצאים בקשר קרוב. 'תפו"א הלוהט' מתגלגל בשרשרת הפיקוד ונעצר אצל ראש להב ריטמן ואצל ראש אגף חקירות יצחקי: הם סוגרים את האירוע בנזיפה וקידום החשוד לתפקיד אחר. ריטמן כזכור טוען אז שנתניהו תפר לו את תיק ההטרדות בגלל חקירת המעונות, אבל את המידע הזה שהיה עוזר לרעייתו של נתניהו הוא דואג לטאטא אל מתחת לפני השטח.

‏שנה וחצי אחרי, מגיעה אשתו של רוטנברג לראש אגף החקירות ומדווחת לו: על הקשר של רוטנברג עם מוזס. היא מוסיפה ואומרת לו "סיפרתי על זה כבר לכמה עיתונאים". רק אז, מבינים בכירי המשטרה שבעצם הפרשייה עומדת להיחשף. והם נזכרים להעביר את המידע למחלקה לחקירות שוטרים, בניסיון להציל את עורם.

‏במח"ש עמדו המומים לשמע החשדות, הן מניגוד העניינים, לכאורה. והן מההסתרה. שורה של חוות דעת קובעות - החוקר חשוד בהפרת אמונים. משפחות נתניהו ומוזס אויבות, והוא ידע, הסתיר וחקר כשהוא בניגוד עניינים מובהק.

למרות ההלם שאחז בראשי מח"ש, יש לזכור ‏שהימים הם ימי ההתכתשות בין נתניהו והמשטרה, לקראת המלצות המשטרה בתיקי נתניהו. פרקליט המדינה שי ניצן ומשנהו מומי למברגר מערימים קשיים על החקירה. הם מעלים טיעון שהם עצמם ידחו אותו לימים בבוז כאשר יועלה בשימוע על ידי הנאשם ראש הממשלה: אם בפועל לא הייתה סטיה מהשורה, למה לפתוח בחקירה? היה הטיעון שהציגו.

‏וזוהי ה'פצצה', מדגיש סגל: למברגר אוסר על מח"ש בצעד תקדימי לבדוק את תיק 2000 "מסיבות מובנות". הסיבות המובנות: חוסר רצון לתת נשק לנתניהו לקראת ההכרעה הדרמטית בתיקיו.

‏עוד שנה עוברת. ראש מח"ש עוזב ובמקומו מתמנה, בלחץ המפכ"ל לשעבר אלשיך והפרקליט ניצן, מנהלת נוחה בהרבה למשטרה. במשך חודשים ולמרות ההפצרות היא מעכבת את ההחלטה. כאשר כל המעורבים פרשו מהמשטרה היא נזכרת להחליט ש״אין עניין ציבורי לחקור".

עוד מוסיף לדווח עמית סגל בחדשות 12. ‏הלך הרוח הזה נוכח גם בפרשייה בה נהרג אזרח חף מפשע, יעקוב אל קיאן, מאש המשטרה. באום אל חיראן, המפכ"ל אלשיך קבע שהוא מחבל. מח"ש קבעה: זה לא נכון. אלשיך מפזר בתקשורת הדלפות דיבתיות כלפי המת, שלפיהן מח"ש מסתירה מידע שהיה מחבל. ראש מח"ש דורש משי ניצן תיקון למען כבוד חוקריו וכבוד המת.

‏אבל ניצן מודה במייל סודי: המפכ"ל התנהג בצורה שערורייתית, אבל לא נעזור "כי זה יעשה טוב למי שרוצה ברעת המערכת, ודי לחכימא". זמן קצר אחר כך ייסגר את תיק החקירה נגד השוטרים.

בחשבון הטוויטר שלו הוסיף סגל וכתב: "‏פניתי לשי ניצן ושאלתי אותו אם התבטא כך על המפכ"ל. לא סיפרתי לו שיש לי את המייל. תגובתו: אלה טענות כזב שקריות. מתלבט אם להאמין למייל או לניצן" עוד מוסיף סגל ומחדד ‏חשוב להסביר: "כשהפרקליטות ושי ניצן הכחישו את הטענות הם לא ידעו על קיומם של המסמכים בכתבה. מטריד ומעורר מחשבות. מאידך, למדנו בעבר כבר שגם כשכבר מתפרסמים מסמכים כמו בעניין אלוביץ׳ זה לא מונע את ההכחשות."

ממשרד מבקר המדינה מתניהו אנגלמן נמסר בתגובה: "הפנייה התקבלה היום ונבחנת כעת על ידי מבקר המדינה, בהתייעצות עם גורמי המקצוע במשרדו".

אבי רוטנברג מסר בתגובה: "כל בר דעת המכיר את האופן שבו מתנהלות חקירות, יודע שהן לא מנוהלות על ידי חוקר אחד, אלא על ידי מערך שלם מפוקח ומבוקר. אין ולא היה שום קשר בין ההיכרות עם ג'ודי ניר מוזס לבין אופן החקירה שנוהלה ללא אג'נדה. הטענה שנחשפתי לחומרי תיק 2000 היא שקרית מיסודה. מעולם לא נחקרתי בעניין במח"ש, ככל הנראה בגלל מופרכות הטענות. זהו פייק ניוז המהווה חלק ממאבק שאני לא צד בו". ‎

תגובת הפרקליטות: "מדובר בבליל טענות שקריות וחסרות שחר. ההחלטות בכל תיק מתקבלות בהתאם לראיות שבו ולנסיבותיו. גם הטענות ביחס לרוטנברג מופרכות וחסרות כל שחר. באותה עת הובאה המלצה של פרקליט במח"ש לפתוח בבדיקה, כאשר גם מנהל מח"ש דאז, נמנע מלהמליץ על כך. ההחלטה שלא לפתוח בחקירה התקבלה בין היתר בשל הספק שהתעורר בדבר קיומה של עבירה פלילית, פרישת השוטר מהמשטרה וצעדים פיקודיים שננקטו במשטרה בעניינו. גם כאן הניסיון לקשור זאת לתיקי רה"מ הינו מופרך וקונספירטיבי".‎

תגובת מח"ש: "הטענות כנגד מנהלת מח"ש מופרכות ושקריות. בעניין רוטנברג הוצגו חוות דעת של פרקליטים זוטרים שהמליצו לפתוח בבדיקה (ולא בחקירה). מנהל מח"ש דאז נמנע מלהכריע בעניין. סמוך לכניסתה לתפקיד הובא העניין בפניה, והיא העבירה אותו לבחינה בה נשקלו כלל חוות הדעת שנכתבו בנושא, ובסיומה החליטה לגנוז את התיק. היא ודאי לא עיכבה את הטיפול בתיק, אלא טיפלה בו מיד עם הבאת העניין בפניה".

התגובות במערכת הפוליטית

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לפרסום וכתב: "מזעזע! עמית סגל מטיל הערב פצצת אטום ומוכיח בהתכתבויות בין בכירי משטרה ופרקליטות: כך תפרו תיקים לראש הממשלה נתניהו, במעשים פליליים ותוך שיבוש הליכי חקירה. שתפו את האמת".

עם פרסום ‏השערורייה בחדשות 12, כתב השר לביטחון פנים אמיר אוחנה: "עצוב לראות את השחיתות במערכות אכיפת החוק לא רק בסדרות טלוויזיה, אלא גם בחיים עצמם. מערכות שהעמידו אג'נדות מעל חקר האמת. וד"ל".

לדבריו: "פעילות משולבת כנסת/ממשלה יכולה להביא לתיקון. לצערי, לא כל החברים בקואליציה מחויבים לתיקון זה, ויש הפועלים במסגרתה כיו"רי ועד העובדים של המערכות". כך השר אוחנה.

יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין מ'הליכוד' הגיב אף הוא וכתב: "הפרסום הערב אודות מפעל הטיוח שקם בהשראת שי ניצן במשטרה ובפרקליטות, תוך התנהלות פסולה, בחוסר תום לב ובכוונה לפגוע בראש הממשלה ולהדיחו באמצעות שימוש לרעה בסמכויות רשויות אכיפת החוק, צריך להדיר שינה מעיניו של כל אזרח בישראל. בכוונתי להעלות בפני מבקר המדינה בפגישתי עימו מחר, את הדרישה החד משמעית והמתחייבת לפתוח ללא דיחוי בבדיקה מקיפה של התנהלות כל רשויות אכיפת החוק בתיקי ראש הממשלה."

עמית סגל רוני אלשיך מתניהו אנגלמן בנימין נתיהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד