ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

מחקר: ניצולי שואה חולים יותר בסרטן

מחקר של צוות חוקרים ישראלים מצא, כי שיעור חולי הסרטן בקרב ניצולי השואה גבוה לעומת מי שלא חוו את מוראותיה. אלו שחוו את השואה כשהם צעירים, נמצאים בקבוצת סיכון לחלות במחלה • הם עוברים שואה שנייה

השואה האיומה. זה לא נגמר שם. אילוסטרציה
השואה האיומה. זה לא נגמר שם. אילוסטרציה

מזה שנים ידוע כי זוועות הנאצים בתקופת השואה לא הסתיימו עם תום התקופה הנוראה, אלא המשיכו ללוות את הניצולים עוד שנים רבות לאחריה.

ואם היה מקום לחשוב, שהתוצאות הן רק בעקבות מעשי זוועה ישירים שנעשו על גוף הניצולים, מתברר ממחקר, שהתבצע על ידי קבוצת חוקרים ישראלית ושפורסם לאחרונה בכתבי עת רפואיים, כי השואה השפיעה גם בעקיפין השפעות ארוכות טווח על בריאות הניצולים.

המחקר שהתבצע על ידי צוות חוקרים ישראלי מגלה, כי שיעור החולים בסרטן בקרב הניצולים, גבוה לאין שיעור משיעור החולים באלו שלא עברו את המלחמה.

קבוצת המחקר בדקה מאות אלפי חולים, ומהתוצאות התבררה המציאות העגומה. שיעור החולים מקרב הניצולים עומד על פי 2.5 מאלו שלא עברו את מוראות השואה.

המחקר הראה גם, כי שכיחות המחלה גבוהה יותר בקרב אלו שחוו את המלחמה בגיל צעיר לעומת אלו שעברו אותה כשהם מבוגרים.

"בתוצאות יש גם תועלת לעתיד, מהמחקר עולה כי אנשים החשופים בגיל צעיר למתח ולפחד, מצויים בסיכון גבוה יותר לחלות במחלה" אומר ד"ר מקרגור, מומחה בעל שם בתחום לניו יורק טיימס.

"המחקר" אומרים החוקרים "מסביר את האחוז הגבוה של חולי סרטן אשכנזים במדינה לעומת יוצאי עדות המזרח, עדות המזרח שלא חוו את המלחמה חולים בשיעור המתאים לשיעור העולמי לעומת החולים האשכנזיים".

המחקר מצא גם כי שיעור השורדים מן המחלה בקרב הניצולים, פחות משיעור השורדים בקרב חולים שלא היו שם.

פרופ' מיכה ברחנא מצוות המחקר אומר כי "כידוע לנו, החיים בגטאות ובמחנות הריכוז באירופה בתקופת השואה אופיינו בעיקר על-ידי צפיפות קשה, מחסור באמצעי קיום, תנאים סניטרים וסביבתיים קשים, רעב מתמשך, הכולל תת-תזונה ומחסור במרכיבי מזון שונים, קור, תשישות ודחק נפשי.

"תנאים קשים אלה, ובעיקר ההגבלה הקלורית וחוסר ברכיבים תזונתיים, מהם סבלו ניצולי השואה לאורך שנות המלחמה, עשויים להיות בין הגורמים העיקריים לממצאים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד