י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
סופו המר של האברך הבריא

האלמנה מאשימה: "היחס היה משפיל; שכב שבוע עם אותם בגדים"

שבועות לאחר פטירתו המצמררת של האברך ר' דוד אוברלנדר ז"ל מנגיף הקורונה בגיל 37 בלבד, התראיינה אלמנתו הטרייה וסיפרה כיצד מול חוסר אונים איבדה את בעלה, מקשיי הנשימה לפני האשפוז ועד גילוי ההודעה על מות אביו בקבוצות ובאינטרנט | ומה המסר שלה בעקבות האסון

האלמנה מאשימה: "היחס היה משפיל; שכב שבוע עם אותם בגדים"
האברך ר' דוד אוברלנדר ז"ל צילום: צילומסך ערוץ 13

ב'חדשות 13' יצאו בפרוייקט מיוחד: 'הפנים והשמות של קרבנות המגפה'. במסגרת הפרויקט מסקרים כתבי הערוץ את סיפורם של החולים, כאשר לציבור הם ידועים יותר כחולה עם מספר כלשהו במחלת הקורונה.

אריאלה שטרנבך מ'חדשות 13' יצאה לסקר את דמותו של ר' דוד אוברלנדר ז"ל מחסידי בעלזא, שנפטר לפני כחודש מסיבוך נגיף הקורונה ביום השלושים לפטירת אביו ובסמיכות לפטירת דודו. שניהם נפטרו אף הם מנגיף הקורונה. בן 37 בלבד היה ר' דוד והשאיר אחריו את רעייתו בחודש התשיעי להריונה עם ילדם השישי.

שטרנבך קיימה ראיון כאוב עם אלמנתו הגב' מלכי שתחי' שפתחה ואמרה: "אין לי מילים, אני לא יודעת בכלל איך למדוד את זה, זה לא נתפס", פותחת האלמנה הטריה את הראיון ושחזרה; "הוא התעורר בבוקר עם קשיי נשימה, ממש היה צריך להתאמץ כדי לנשום. לא היו לו מחלות, רקע הוא לא היה מעשן, הוא היה בן אדם בריא ובכושר. חשבנו שזה ממש משהו שנעבור את זה בקלות".

בעקבות קשיי הנשימה אושפז בעלה בבית החולים 'אסותא באשדוד' ובמשך כחודש וחצי הוא היה מנותק מהמשפחה. לדברי האלמנה: "הצוות עם רצון טוב ועובד קשה, אבל אין מספיק כח אדם. הוא נתקל במצבים שאם בכלל היו מתייחסים אליו היחס היה משפיל או שכלל לא התייחסו אליו. היה לו כפתור בו הוא יכל להשתמש בכדי לקרוא לרופאים, היו מקרים שהוא לחץ שעות בכדי שפשוט יקבל בקבוק מים, או לקבל שאר צרכים אלמנטריים, וכך שכב ללא מענה במשך שעות". אומרת אוברלנדר ומזדעקת; "במשך שבוע הוא שכב עם אותם בגדים והוא לא היה במצב שהוא יכול להחליף אותם לבד, ואף אחד לא בא לעזרתו".

בכל תקופת האשפוז שלו, הדרך היחידה של ר' דוד ז"ל לתקשר עם רעייתו, הייתה דרך הודעות, שמהן בזמן אמת עולות התחושות שלו ושל רעייתו שבשביל מחלקת הקורונה לא מדובר באדם עם צרכים כי אם בגופה המחוברת לצינורות.

עוד טוענת האלמנה בראיון ל'חדשות 13' כי "שבועיים לאחר שהוא אושפז, הלך אביו ר' משה יוסל ז"ל לעולמו. ברגע שזה קרה התקשרתי למחלקה וביקשתי שמישהו יהיה לידו מיד כשהוא מתעורר ויספר לו על כך באופן מסודר. זה לא קרה. הוא קיבל את הבשורה כאשר נכנס לקבוצות ולאינטרנט וראה באתרי החדשות את התמונה של אבא שלו מרוחה בכותרות. הוא שלח צילומסך ושאל אם זה נכון. שאלתי אותו אם מישהו נמצא לידו לתמוך בו. אף אחד לא היה". מספרת האלמנה בכאב.

יומיים אחרי פטירת אביו ולאחר שבקושי הצליח לומר קדיש על אביו, חלה התדרדרות במצבו. והוא הורדם והונשם; "למרות כל הסיכונים בחרתי בצעדים דרסטיים. אני הולך להרדמה הנשמה", כתב ר' דוד לרעייתו בניסיון להרגיע אותה שהוא מרגיש בסדר והכל טוב. וכאמור ביום השלושים לאביו הוא שבק חיים.

האלמנה מגלה עוצמות נפש ומכריזה בראיון; "האמונה מחזיקה אותי ואת ילדיי, רק כך אפשר לעבור".

רק דבר אחד מתחננת האלמנה, שלא יהיו עוד חולי קורונה העוברים את הסבל שבעלה עבר בסוף ימיו, אלא שהם יקבלו מענה טוב יותר על אף היותם מבודדים במחלקה לבד. "צריך שיהיה מישהו בכל מחלקה שהוא לא מהצוות הרפואי שתפקידו פשוט לדאוג לרווחתם ולנוחותם של החולים", מסיימת אוברלנדר בכאב.

מבית החולים 'אסותא אשדוד' נמסר בתגובה ל'חדשות 13': "צוות מחלקת הקורונה בבית החולים עושה ככל יכולתו לענות לצרכי כל המטופלים. כך היה עם מר אוברלנדר. הצוות משתתף בצערה של המשפחה, מדובר באובדן גדול", לשון התגובה.

קורונה ערוץ 13 אסותא אשדוד אלמנה דוד אוברלנדר מלכי אוברלנדר אריאלה שטרנבך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!