י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

נתונים מעודדים: מגמת שיפור בניקיון החופים בישראל

נתוני מדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה מראים כי 71.87% מהחופים שנמדדו דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד" לעומת 61.53% במדד הקודם

נתונים מעודדים: מגמת שיפור בניקיון החופים בישראל
חוף הים באילת צילום: משרד התיירות

ממדד חוף נקי לשבועיים שמסתיימים ב-31 באוגוסט עולה, כי למרות שהפסולת בחופי ישראל נערמת – בשבועות האחרונים ניקיון החופים נמצא במגמת שיפור, אחרי קיץ שלם שבו רמת הניקיון הייתה נמוכה. נתוני המדד מצביעים על כך ש-71.87% מהחופים שנמדדו דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד", לעומת 61.53% במדד הקודם. בתקופה המקבילה בשנה שעברה נמצאו 61.54% מהחופים נקיים עד נקיים מאד.

מתחילת השנה, 53.03% מהחופים היו נקיים לפחות 70% מהזמן. הרשויות החופיות הנקיות ביותר (בעלות ציון "נקי מאוד") הן: אשדוד, קריית ים, תל אביב- יפו, גן רווה, הרצליה, בת ים, עכו וחוף השרון. יש לציין, כי האחריות לניקיון החופים הנבדקים היא בידי הרשויות המקומיות החופיות.

במסגרת תוכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה, היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית יוזמת סיוע לרשויות החופיות בביצוע פעולות אכיפה בחופי הים בחודשי הקיץ. הסיוע ניתן באמצעות תגבור כוח הפיקוח על-ידי שוטרי משטרת ישראל, אשר מלווים את הפקחים מטעם הרשות החופית בפעולות הפיקוח ואכיפה, במטרה ליצור הרתעה מול עברייני פסולת בחופי הים ולצמצם את הנזק לסביבה החופית והימית. עד כה, במסגרת תכנית תגבור האכיפה בוצעו 233 פעולות בתחומן של 13 רשויות חופיות (ובהן איגוד ערים כנרת). הפעולות התבצעו במשך כ-1,650 שעות מצטברות ובסיוע של 347 שוטרים. במהלך פעולות אלו חולקו כ-2,587 קנסות, ומתוכם כ-774 קנסות על עבירות ניקיון.

תוכנית "חוף נקי" פועלת למזער את כמות הפסולת הימית בישראל ולפעול לניקיונם של החופים והים בהתאם למחויבות הבינלאומית, לטובת הסביבה והציבור בישראל. כדי להגשים מטרה זו פועלת התכנית בשישה צירים מרכזיים, השלובים זה בזה, כאשר העיקרון המוביל הוא שינוי תודעתי לחשיבות הים והחופים ולחיזוק לקיחת האחריות האישית.

המשרד להגנת הסביבה תומך בשנת 2020 ברשויות המקומיות שבתחומן חופים בלתי מוכרזים בהיקף חסר תקדים של 10,607,300 מיליון שקל – התמיכה הגדולה ביותר שניתנה עד כה על-ידי המשרד לנושא זה. התקציב ישמש את הרשויות לבצע פעולות ניקוי בחופי ים לא מוכרזים לרחצה שבתחומן וכן לראשונה, יינתן מיקוד מיוחד לנושא הפחתת שימוש בכלים חד-פעמיים.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל הגיבה לנתונים ואמרה כי "מפגע הפסולת הימית הוא משמעותי ונראה לעין בכל חופי ישראל. במשך כל הקיץ פעל המשרד להגנת הסביבה להגברת הניקיון בחופים על-ידי פעולות הסברה ותמיכה ברשויות החוף בפעולות ניקיון ובאכיפה. תוצאות המאמצים הרבים באות לידי ביטוי בנתונים של מדד ניקיון החופים האחרון לתקופת הקיץ. המשרד ימשיך להשקיע, לתמוך, ולמצוא פתרונות שיצמצמו את הזיהום והלכלוך בחופים של כולנו. אני קוראת לציבור להמשיך ולבוא ליהנות מהחופים הנפלאים שלנו - תוך הפחתה בשימוש בפלסטיק חד-פעמי וכמובן השארת חוף נקי".

חוף ים גילה גמליאל המשרד להגנת הסביבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד