י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

כמעט שנתיים ללא מפכ"ל ונציב: דו"ח הקבילות נחשף

נציבת קבילות שוטרים וסוהרים, עו"ד עליזה יעקובי דיווחה הבוקר כי רוב קבילות השוטרים לנציבת הקבילות הן בשל יחסי מפקד-פקוד ורוב קבילות הסוהרים הן בנושאי שכר • יו"ר ועדת הפנים מיקי חיימוביץ': "זה כמעט שנתיים המשטרה ושב"ס מתפקדים ללא מפכ"ל ונציב קבועים! סיטואציה זו בוודאי אינה תורמת לתרבות הארגונית של גופים חשובים אלה"

כמעט שנתיים ללא מפכ"ל ונציב: דו"ח הקבילות נחשף
מוטי כהן/אמיר אוחנה צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

40% מהקבילות שמגישים שוטרים לנציבת קבילות שוטרים וסוהרים הן בנושא יחסי מפקד-פקוד, 22% בעניין תנאי וסדרי שירות ו-19% בנושאי שכר. מבין קבילות הסוהרים לנציבה, 33% הן בנושאי שכר, 30% תנאי וסדרי שירות ו-14% יחסי מפקד-פקוד. כך דיווחה הבוקר נציבת קבילות שוטרים וסוהרים, עו"ד עליזה יעקובי, לוועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ'.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ' ניצלה את המעמד כדי להזכיר כי "אנו נמצאים כיום בסיטואציה, שמזה כמעט שנתיים המשטרה ושב"ס מתפקדים ללא מפכ"ל ונציב קבועים! סיטואציה זו בוודאי אינה תורמת לתרבות הארגונית של המשטרה והשב"ס ומקשה עליהם עוד יותר להתנהל. חוסר הוודאות של צמרת המשטרה והשב"ס לגבי עתידם המקצועי פוגע ביכולת שלהם לבצע את תפקידם – מוכשרים ככל שיהיו".

עוד דיווחה הנציבה כי בשל ריבוי הקבילות בנושאי שכר בשב"ס, הורה נציב השב"ס להקים בשב"ס מרכז שייתן מענה לפניות בנושאי שכר. יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ': "אם יש כל כך הרבה טעויות בתחום השכר, אז אולי צריך לבדוק את המערכת? באילו טעויות מדובר?" הנציבה יעקובי: "טעות חוזרת היא שבעת הגיוס שכחו לחשב ותק ממקום עבודה קודם".

הנציבה הסבירה לוועדה שנושאי שכר קלים יחסית לברור. "הרבה יותר קשה לברר קבילה על התנכלות מפקד. הקבילות נעות בין מפקד שאמר מילה מעליבה מאד בפורום, נתן חוות דעת נמוכה, מורה לפקוד לעשות יותר משמרות מאחרים, מעביר מתפקיד בהליך לא הוגן. אנו בודקים מה ההליך שהתבצע. בודקים גם את התיק האישי של הקובל. מבקשים הסברים מהגופים, מהמפקד הישיר, בודקים אם היה עד. חוזרים לקובל ואומרים לו: המפקד אמר כך וכך, בודקים את ההערכה התקופתית. בודקים אם במשך השנה המפקד ראיין את הפקוד ואמר לו דברים טובים, ואז נתן הערכה שלילית. בודקים סיבות להתנהלות, מבררים עם הסביבה".

הנציבה העירה תשומת לב הוועדה לכך שכיום המצב הוא שעל טעויות מסוימות לא משלמים, ולכן היא ממליצה על הקמת קרן פיצויים. לדוגמה, אם מישהו היה צריך לקבל העלאה בדרגה, אך לא היה מועמד, או לא נבחר לעלות בדרגה, ובקבילה מתברר שלא היה פרוטוקול להחלטה, והיא לא הייתה מנומקת, ואת הדרגה קיבל מישהו ששירת שנים פחות ממנו, וחוות הדעת עליו נמוכות, כלומר ההליך לא היה תקין, אך מאחר ומישהו אחר כבר קיבל את הדרגה, אין אפשרות לתת לקובל תקן בכיר, שכבר שובץ, וכך אין שום פיצוי לעוול.
הנציבה יעקובי: "היה מן הראוי שעל טעויות ישלמו, ואז גם יהיה תמריץ להימנע מטעויות. לא מספיק לומר סליחה".

עוד אמרה הנציבה: "על פי חוק את ההמלצות שלנו לא חייבים לקבל, אבל הארגון חייב להודיע לי תוך חודשיים אם החליט לקבל את המלצתי, ומה נעשה בעניין, או לנמק מדוע לא יקבל את ההמלצה. החלטה שלא לקבל המלצה טעונה אישור מראש הפירמידה – במשטרה המפכ"ל אמור לדבר איתי, ובשב"ס הנציב אמור להתייעץ עם היועמ"ש של הארגון. בשני הגופים זה לא קורה תוך חודשיים".

יו"ר הוועדה ח"כ חיימוביץ': "האם כל שוטר מתחיל מקבל מידע על נציבות הקבילות ודרכי הגשת קבילה?" הנציבה: "בקורס קצינים ובפו"מ אנו מופיעים בפני החניכים. כלל השוטרים לא פוגשים אותנו, אבל מועבר להם מסר. היינו רוצים לפגוש יותר שוטרים למטרות הסברה".

יו"ר הוועדה ח"כ חיימוביץ' סיכמה: "כפי שציינה הנציבה, יש חשש מהגשת קבילות על ידי השוטרים והסוהרים, בעיקר בתחום של התנהלות המפקדים, בשל חשש של התנכלות מהמפקדים על רקע הגשת הקבילות. הכוח לשנות את הנורמות הללו הוא בידי הדרג הפיקודי בכל ארגון, על ידי שיתוף פעולה ועבודה צמודה עם הנציבות, טיפול בבעיות בזמן אמת, הקשבה למתלוננים ונכונות לתקן ליקויים באופן מידי, תוך מתן גיבוי למתלוננים והעברת מסר שאין פסול בפנייה לנציבות. כפי שציינה הנציבה, ההסברה לא פחות חשובה מהטיפול בדיעבד, לכן אני קוראת למפקדים במשטרה ובשב"ס לשלב את הנושא בהכשרות המקצועיות שלהם ולשלב תהליכי הסברה שוטפים ביחידות לצורך ריענון.

על הגופים המבוקרים לייצר נהלי עבודה ברורים על מנת לעמוד בלוחות הזמנים להעברת התייחסות לנציבות. כפי שציינה הנציבה, העיכוב בטיפול מעמיק לעיתים את הפגיעה בקובל, ויש לתקן זאת.

משטרת ישראל קבילות שב"ס מיקי חיימוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד