י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מה הסיכוי שלכם לחלות?

'מודל הנקודות' של הפרופ' בליצר עלה לרשת – כך תגלו האם אתם בסיכון

ב'מכון כללית לחדשנות' העלו לרשת את מחשבון 'מודל הנקודות' שאותו פיתח הפרופ' רן בליצר, לאחר שגילה וקבע, על בסיס מאגר נתוני החולים, מי הם אלו שעשויים לחלות בצורה קשה כך שהם נמצאים בסיכון מוגבר • "בזכות המודל הזה, אלו שנמצאים בסיכון זיהו את מצבם והם נזהרים. כתוצאה מכך הם נשמרים, וזו הסיבה שאנו עדים ב"ה לתמותה נמוכה יחסית למדינות האחרות"

'מודל הנקודות' של הפרופ' בליצר עלה לרשת – כך תגלו האם אתם בסיכון
קשיש צועד עם מסכה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כל אחד יכול: ב'מכון כללית לחדשנות' בראשו עומד הפרופ' רן בליצר, העלו לרשת את מחשבון 'מודל הנקודות' שאותו פיתח הפרופ' בליצר, בהסתמך על נתוני החולים. המודל מצליח לנבא מי יהיו אלו שימצאו בסיכון, או אפילו בסיכון מוגבר לחלות בצורה קשה בקורונה, לאחר שהוכן על בסיס מאגר הנתונים של לקוחות 'כללית', שהיא כידוע הקופה הגדולה בישראל ולרשותה עומדים אף נתונים מ-14 בתי החולים שלה הפרוסים ברחבי הארץ.

זה עבד כך: למערכת הוזרמו הנתונים כולם. כל התיקים הרפואיים של החולים, עם אלו מחלות התמודדו, לצד יתר המשתנים כמו גיל, מין, מצב בריאותי ועוד. בסופו של דבר נבנה המודל, שאותו יצר פרופ' בליצר בשיטת ה'נקודות', כשכל נתון מתורגם ל'נקודה' אותה מתבקש על אדם לאבחן בעצמו ובפשטות מדהימה.

כעת הגיע השלב הבא שהוא המחשבון, המגלה לכם בעזרת הזנת הנתונים מהו הסיכון שלכם, אם חלילה תחלו, להגיע למצב קשה. איך זה עובד? פשוט מאד. כל אדם בישראל יכול לאבחן את עצמו על בסיס העבר וההווה הרפואי שלו, שכולל מחלות, אשפוזים ובסופו של דבר כמובן - הגיל. האבחון נעשה בצורה עצמית, וכך גם השקלול הסופי שיגלה לכם האם אתם נמצאים ברמת 'סיכון רגיל', 'סיכון גבוה', או 'סיכון מירבי'.

הנקודות נקבעים באמצעות הסולם הבא:

•           אשפוזים: על כל אשפוז בשלושה שנים האחרונות (למעט לידה) – נקודה אחת.
•           מחלות: על השמנת יתר, סוכרת, מחלת כליות או מחלת כבד כרונית, מחלה נוירולוגית, מחלת לב וכלי דם, מחלה ממארת פעילה, דיכוי חיסוני, מחלת ריאות חסימתית כרונית ועישון מצטבר מעל עשר שנים – על כל אחד מגורמי הסיכון הללו נקודה אחת.
•           גיל: סיכום הנקודות מאפשר לדעת באיזו קבוצת סיכון נמצא האדם: בקרב הנמצאים בסיכון רגיל לתחלואה קשה נמצאים בני 0 עד 49 שיש להם 0 עד 3 נקודות סיכון, ובני 50 עד 69 שיש להם 0 או 1 נקודות סיכון. להם קיים סיכון של פחות מ-1% לפתח מחלה קשה כתוצאה מהידבקות בנגיף.

בקרב הנמצאים בסיכון גבוה (בני 0 עד 49 שיש להם 4 נקודות סיכון ויותר, בני 50 עד 69 שיש להם 2 נקודות סיכון או יותר ובני 70 ויותר שיש להם 0 עד 3 נקודות סיכון), קיים סיכון של 15% לתחלואה קשה.

לבסוף, בקרב הנמצאים ב'סיכון מרבי' (בני 70 ויותר שלהם 4 נקודות סיכון ויותר), קיים סיכון של 33%. אלו חייבים צריכים לעשות מאמץ שלא להיחשף ולא להידבק, אחרת עשויים למצוא עצמם חולים בקורונה שתסתבך.

המודל פורסם לפני כחמישה חודשים, כבר במהלך חודש ניסן – אז התמודדנו עם הגל הראשון, אך מאז לא שקטו הפרופ' בליצר וצוותו על השמרים, אלא הם עדכנו את המודל בהתאם לנתוני החולים החדשים. מאז ממשיך המודל ללוות אותנו, כשעם כל יום שעובר כך מתברר עד כמה הוא תרם להתמודדות עם הנגיף.

כעת, כאמור, הוא עלה לרשת כאשר הוא מאפשר לספק את הנתונים בצורה קלה וידידותית. המחשבון נחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים'.

לכניסה למחשבון לחץ כאן.

פרופ' רן בליצר קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד