י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הפיגוע הרצחני ביום כיפור

התובעת במשפט המחבל הנאצי: "שואבת כוח מסבתי ניצולת השואה"

ביום כיפור אשתקד ניסה סטפן בן ה-28 להיכנס לבית הכנסת בגרמניה עם חומרי נפץ אך נבלם ברגע האחרון. משתוכניתו נכשלה, פנה לרחוב והרג שני עוברי אורח • משפטו של הנאצי נמצא כעת בשלב המחצית, ורבקה בלאדי מצוות התביעה מספרת כי את הכוח היא שואבת מסבתה ששרדה את השואה ולא יכלה לבוא ולהעיד בבית משפט בגרמניה 

 התובעת במשפט המחבל הנאצי: "שואבת כוח מסבתי ניצולת השואה"
המחבל מגרמניה צילום: מתוך הסרטון

רבקה בלאדי מצוות התביעה בגרמניה נגד הרוצח הנאצי: "שאבתי כוח מסבתא שלי ניצולת השואה".

משפטו של הנאצי סטפן באלייט כמעט הגיע לשלב המחצית, אתמול (רביעי) נשמעו עדויות של הניצולים בבית המשפט, ונשמעה ביקורת על חקירת המשטרה.

כזכור, בשנה שעברה ביום כיפור, גבר ואשה נרצחו בשני אירועי ירי סמוך לבית כנסת במהלך תפילות יום הכיפורים בעיר האלה בגרמניה. בנוסף להרוגים, שני בני אדם נפצעו באורח קשה.

הרוצח הנאצי ניסה להיכנס לבית הכנסת ביום כיפור לפני שנה עם חומרי נפץ אך נבלם על ידי דלתותיו הנעולות. לאחר מכן הפנה את נשקו לעבר אישה שעברה ברחוב, ונגד גבר בחנות קבב סמוכה, והרג את שניהם.

בבוקר יום הכיפורים הגיע הנאצי לבצע טבח נוראי בבית הכנסת בעיר האלה בגרמניה, בנס גדול הטבח נמנע אודות לתושייתם של המאבטחים שצפו במצלמות במעגל סגור, ראו את הרוצח ברחוב עם נשק ונעלו את הדלתות במיידי.

הרוצח ירה פעמיים על אחת הדלתות ולא הצליח לפרוץ את הדלת ולהיכנס פנימה, הרוצח עזב בעצבים את המקום תוך שהוא מסנן קללות, ורצח שני אנשים אקראיים, אשה שצעדה ברחוב, וגבר בתוך מסעדה טורקית.

סטפן בן ה-28 עומד לדין בניסיון לבצע את מה שכמעט היה הזוועה האנטישמית הקשה ביותר בגרמניה מאז השואה, רק כלי הנשק שנתקעו ודלתו הנעולה של בית הכנסת מנעו טבח.

לפחות 43 אנשים, כולם ניצולים או קרובי משפחה של הקורבנות, תובעים משותפים במשפט.

רבקה בלאדי מצוות התביעה, אמרה כי היא שאבה כוח מהעבר של סבתה שלה במהלך השואה, בניגוד להזדמנות של הסבתא, לה עצמה יש אפשרות להעיד על המתקפה של הנאצי, לאחר שסבתה מעולם לא הייתה יכולה לדבר בבית משפט בגרמניה.

עבור רבים מבין 52 הניצולים מבית הכנסת, המשפט המתנהל נותן הזדמנות לקהילה היהודית להשמיע את קולה.

כמה עדים מבית הכנסת ומחנות הקבב והסביבה היו בדיון במשפט בימי שלישי ורביעי, ותיארו בפירוט רב את רשמיהם ופחדיהם.

ביניהם היה פרופסור לשעבר שהיה בחנות הקבבים בשעת הפיגוע, ונפצע בכתפו כשברח דרך חלון אחורי, הוא תיאר את הירי, בתחילה הוא חשב שהיורה הוא אדם בתחפושת המחזיק ברובה פיינטבול שנכנס לחנות, והוא ברח לאחר ששמע גבר אחר מזהיר אותו, סטפן ניסה לירות בו בעת שנמלט, אך למזלו האקדח נתקע.

הניצולה נעמי הנקל-גומבל התייחסה בעדותה להתמודדויות והקשיים שיש ליהודים בגרמניה.

"הייתי רוצה להרגיש בבית כשאני בבתי כנסת", אמרה. "אבל אם הייתי יודעת שעלי לצייד את ביתי בדלתות וחלונות חסינים לכדורים, כמה נוח יהיה לך לקרוא למקום הזה בית? ככל שהאבטחה גבוהה יותר כך יש לי תחושה שיש משהו לא בסדר".

ניצולים יהודים מהמתקפה על בית הכנסת בהאלה האשימו את המשטרה בכך שהיא לא חקרה כראוי את זירת הימין הקיצוני המקוון, שלפי ההערכה, עוררה השראה להתקפה הקטלנית באוקטובר האחרון בעיר מזרח גרמניה.

 

שטפן בלאייט רצח בגרמניה אנטישמיות בגרמניה ניצול שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד