י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
יקבל את אישור המועצת?

חשיפה: ללא סנקציות פליליות ושינוי ביעדים - כך יראה חוק הגיוס החדש

במטרה להשיג את אישור המועצת החסידית ואת הגיבוי של בג"צ, אנשי משרד הביטחון, בשיתוף נציגים מהסיעות החרדיות, פועלים בימים אלו לגבש הבנות סביב חוק הגיוס • ל'בחדרי חרדים' נודע כי הסנקציה הפלילית תוסר והסנקציה הכלכלית תורחב | סעיפי החוק החדש נחשפים

חשיפה: ללא סנקציות פליליות ושינוי ביעדים - כך יראה חוק הגיוס החדש
בחור ישיבה לצד חיילים צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

חשיפה: סאגת חוק הגיוס שוב על הפרק. בשקט, מתחת לפני השטח, גיבש השר לשעבר אריאל אטיאס, כנציג הסיעות החרדיות, הסכמות מול משרד הביטחון במטרה להביא בקרוב את חוק הגיוס להצבעה בכנסת ולסיים את הסאגה המלווה את הסיעות החרדיות ובכלל את המערכת הפוליטית מאז שנת 2017.

רק אתמול (רביעי) תקפו בכירים בסיעות החרדיות את כחול לבן ואת שר הביטחון בני גנץ על שלטענתם חוק הגיוס מוכן וכי "כחול לבן מחזיקים את הסיעות החרדיות ובחורי הישיבות כבני ערובה", זאת ברקע בקשת מבג"צ לדחיית הצורך בחקיקה בעוד ארבעה חודשים. בכירים חרדים טענו, כי בכחול לבן מנסים לקנות זמן עד שיתבהר המצב הפוליטי שמא ראש הממשלה יגרור את המדינה לבחירות.

גנץ עצמו העיד בשיחה עם התקשורת החרדית לפני כשלושה שבועות כי "חוק הגיוס מוכן". לדבריו, החוק יובא בהקדם לחקיקה בכנסת, והוא אף התבטא ואמר כי החוק יובא להצבעה "עוד לפני דצמבר", אז כאמור, קיים חשש כי נתניהו יפזר את הכנסת.

בפועל, גורמים בכחול לבן הסבירו אתמול כי בקשת הדחייה היא טכנית בלבד. "נדרש להגיע להסכמות סופיות", הסבירו גורמים בכחול לבן, שציינו כי, "בכל מקרה, לא ניתן יהיה להעביר את החוק בפחות מכמה חודשים ולכן הועברה בקשת הדחייה", נמסר.

מועצת גדולי התורה בדיוןמועצת גדולי התורה בדיון
חברי מועצת גדולי התורה של אגו"י

לידי 'בחדרי חרדים' הגיעו פרטים ראשוניים ביותר מההבנות שגיבשו במשרד הביטחון מול נציג החרדים, כשהמטרה היא לתקן את הזעם שהוביל למשבר הפוליטי - אותו הובילו נציגי סיעת 'אגודת ישראל' בגיבוי מועצת גדולי התורה שהתנגדו לחוק הגיוס שהוצע על ידי השר לשעבר אביגדור ליברמן - וגובש יחד עם הנציגים החרדים אורי מקלב ואריאל אטיאס. מדובר בשינויים מהותיים שיבולו ככל הנראה בנקל לתמיכה של אגודת ישראל בחוק.

תחילה צפויים במשרד הביטחון לגבש שינויים במספר היעדים, ברקע החשיפות שטלטלו את צה"ל לפני כשנה, אז נחשף מחדל ברשימת נתוני המתגייסים לצה"ל. הזיופים והקריטריונים הובילו לבלבול ולהקמת ועדת בדיקות שהגישה מסקנות. לאור זה, במשרד הביטחון דרושים להביא קודם כל שינוי במודל היעדים שיופיעו בחוק, כך שהם יוגדרו באופן שחרדים יוכלו לעמוד בו, ולא אלה המתבססים על הנתונים המזויפים.

אחד הדברים המהותיים שהובילו להתנגדות אגודת ישראל לחוק, היתה הסנקציה הפלילית, כשבחוק ליברמן הוצע כי לאחר 6 שנים מעת חקיקת החוק וללא עמידה ביעדים - החוק יפקע ויחול על כל תלמידי הישיבה חוק גיוס חובה. במועצת גדולי התורה החסידית הביעו במספר הזדמנויות התנגדות עזה לסעיף בחוק, ובמהלך הדיונים גובש הסכמה ב'מתווה אטיאס' כי היעדים יקבעו בממשלה ולא בבסיס החוק.

משרד הביטחון שם עומלים לגבש את החוקמשרד הביטחון שם עומלים לגבש את החוק
הקריה בתל אביב

כעת, במשרד הביטחון הגיעו להבנה כי סעיף 'פקיעת החוק' יוסר מהחוק, ובמקומו יופיעו סנקציות כלכליות קשות, לצד סעיף שיקבע כי במקרה של אי עמידה ביעדים, הכנסת תאלץ לחוקק חוק גיוס חדש בתוך שנה. כך, שהחוק יקבע כי שנתיים הראשונות מאז כניסת החוק לתוקף יוגדרו כתקופת הסתגלות, לאחר מכן יוצבו יעדים לכל שנה, כשבשנה השישית מאז חקיקת החוק יכנסו הסנקציות. בתום שנה יחול סנקציה בדמות חיוב בחקיקת חוק מחדש, אך החוק הקיים לא יופקע.

עוד נודע ל'בחדרי חרדים' כי על פי המתווה המתגבש, באם לא יעמדו ביעדי הגיוס שיופיעו בחוק יחולו על עולם הישיבות סנקציות כלכליות קשות שיבואו על חשבון הפליליות. בחדר הדיונים עלתה אפשרות של ביטול כלל התמיכות לעולם התורה, שישובו רק בחקיקת חוק הגיוס החדש בתוך שנה.

במשרד הביטחון עמלים גם בימים אלה לקבל את אישור המחלקה המשפטית לסעיפים החדשים, ובכך גם לקבל את גיבוי בג"ץ לחוק. 

 

 

חוק הגיוס מועצת גדולי התורה אריאל אטיאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד