י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
לפני הביקור בבחריין

ג'ראד קושנר הזמין ספר תורה מסופר סת"ם בארה"ב ושילם עליו מכספו

ברקע הנורמליזציה עם בחריין שנחשפה הערב בהצהרה מצולמת של ראש הממשלה נתניהו, נחשף כי חתנו היהודי של נשיא ארה"ב ג'ארד קושנר הביא עמו לפגישה עם מלך בחריין ספר תורה שהזמין ושילם בעצמו • כל הפרטים שחשף הכתב המדיני ברק רביד

ג'ראד קושנר הזמין ספר תורה מסופר סת"ם בארה"ב ושילם עליו מכספו
ג'ארד קושנר בישראל צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפני הביקור בבחריין הזמין ג'ראד קושנר, ספר תורה מסופר סת"ם בארה"ב ושילם עליו מכספו, כך חושף, ברק רביד הכתב המדיני של אתר 'וואלה'. את הספר נתן חתנו היהודי של הנשיא במתנה למלך בחריין.

ספר התורה ניתן במתנה למלך בחריין חמד בן עיסא אל-חליפה שבארצו יש קהילה יהודית קטנה שחיה במדינה מאות שנים. שליח הבית הלבן אבי ברקוביץ' החרדי שלמד בישיבת 'קול תורה', נכנס לפגישה עם המלך כשהוא נושא את ספר התורה על ידיו.

ברק רביד מפרסם את השתלשלות האירועים האחרונים בכל הנוגע להסכם ההיסטורי בין ישראל לממלכת בחריין.

‏בין ישראל לבין בחריין היו יחסים חשאיים שנמשכו למעלה משני עשורים, אבל השלב הסופי שהוביל להודעה המשותפת על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים נמשכה 29 ימים בלבד. גורמים שהיו מעורבים במגעים חושפים את הפרטים המלאים של מה שהתרחש מאחורי הקלעים והוביל להסכם ההיסטורי.

‏ב-13 באוגוסט, אחרי ההכרזה על ההסכם בין האמירויות לישראל, התקשר בכיר בחרייני ליועצו הבכיר של טראמפ ג'ארד קושנר ולשליח הבית הלבן אבי ברקוביץ'. גורם שמעורה בתכני השיחה אמר שהמסר של הבכיר הבחרייני היה ישיר. "אנחנו רוצים להיות המדינה הערבית הבאה שמנרמלת יחסים עם ישראל", הוא אמר.

מהרגע הזה התחילו מגעים מרתוניים בין ארה"ב, בחריין וישראל. לצד קושנר וברקוביץ' בצוות האמריקני שניהל את השיחות עם הבחריינים ועם ישראל היו היועץ לביטחון לאומי רוברט אובריאן, השליח לאיראן בריאן הוק, האחראי על המזרח התיכון בבית הלבן הגנרל מיגל קוריאה והשגריר בישראל דיוויד פרידמן.

‏קושנר, ברקוביץ' והצוות שלהם ניהלו את המגעים מול יורש העצר של בחריין הנסיך סלמאן, אחד מיועציו הבכירים ושגריר בחריין בארה"ב. מי שהוביל את השיחות בצד הישראלי היה שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר וראש הממשלה נתניהו באופן אישי.

‏אחד הלקחים שהופקו בבית הלבן אחרי ההסכם בין ישראל לאמירויות נגע לפוליטיקה הפנימית בישראל. כשקושנר וברקוביץ' ביקרו בישראל ביום ראשון שעבר הם נפגשו עם שר הביטחון גנץ ועם שר החוץ אשכנזי ועידכנו אותם על פריצת הדרך מול בחריין. השניים עודכנו גם בימים האחרונים על ההודעה המתקרבת.

‏בשבוע שעבר, אחרי הביקור בישראל ואיחוד האמירויות המשיכו קושנר, ברקוביץ' וחברי הצוות שלהם למנאמה בירת בחריין. כמה ימים קודם לכן ביקר במנאמה גם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ולחץ גם הוא בעניין הנורמליזציה עם ישראל.

‏לפני הביקור בבחריין הזמין קושנר מסופר סת"ם בארה"ב ספר תורה ושילם עליו מכספו. ספר התורה נועד להיות מתנה למלך בחריין חמד בן עיסא אל-חליפה שבארצו יש קהילה יהודית קטנה שחיה במדינה מאות שנים. שליח הבית הלבן ברקוביץ' נכנס לפגישה עם המלך כשהוא נושא את ספר התורה על ידיו.

‏בפגישות עם המלך ויורש העצר חלה התקדמות גדולה. קושנר וברקוביץ' חשבו שניתן יהיה להגיע להסכם כבר אז, אך לבסוף החליטו להמשיך בשיחות עוד כמה ימים כדי לסכם סופית את כל הפרטים. בנוסף, היה צורך להשלים את המגעים גם עם סעודיה ולוודא שהסעודים "נותנים אור ירוק" למהלך של הבחריינים.

‏בשבוע האחרון נמשכו המגעים בין קושנר וברקוביץ' לבין יורש העצר הבחרייני ואנשיו ובמקביל מול השגריר הישראלי דרמר. גורם שהיה מעורה בשיחות בין האמריקנים לבחריינים אמר כי לבית הלבן היה חשוב מאוד לסגור את ההסכם בין בחריין לישראל עוד לפני טקס החתימה בבית הלבן ב-15 בספטמבר.

‏המחשבה בבית הלבן היתה שאם שתי מדינות ערביות יתייצבו בטקס המסר לעולם ולאזור יהיה מהדהד הרבה יותר. "איחוד האמירויות שברו את הקרח אבל גם לבחריינים מגיע הרבה קרדיט כי הם אירחו עוד קודם לכן את הוועידה בה הוצג החלק הכלכלי של תכנית טראמפ", אמר בכיר אמריקני.

‏שיחת הטלפון בין טראמפ נתניהו ומלך בחריין היתה חמה וידידותית. בכיר אמריקני אמר שהשלושה סיכמו כי במסגרת כינון היחסים הדיפלומטיים 2 המדינות יפתחו שגרירויות, יתחילו בטיסות ישירות בין מנאמה לתל-אביב, וישתפו פעולה בתחומי הבריאות, העסקים, הטכנולוגיה, החינוך, הביטחון והחקלאות.

ג'ארד קושנר ספר תורה בחריין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד