י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
טיסת נתניהו לוושינגטון

הפרשן מעריך: "האיראנים ינסו לבצע פיגוע ביום ההסכם"

הפרשן הבכיר לענייני העולם הערבי, צבי יחזקאלי מעריך כי העולם הערבי לא ישתוק נוכח כינון היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שייערך השבוע באופן רשמי בבית הלבן ומעריך כי פיגוע ראווה צפוי להתבצע נגד האמירויות דווקא

הפרשן מעריך: "האיראנים ינסו לבצע פיגוע ביום ההסכם"
צבי יחזקאלי צילום: צילומסך ערוץ הידברות

הפנים להסכם השלום: חודש לאחר ההכרזה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אישר את תאריך ההסכם, שיתקיים ביום שלישי השבוע בבית הלבן בוושינגטון. הפרשן לענייני ערבים צבי יחזקאלי מ'חדשות 13' שוחח עם ניסים משעל ברדיו 103FM והציג את תגובת העולם הערבי לספירה לאחור לקראת ההסכם.

לדבריו, תוך כדי החגיגה הגדולה באיחוד האמירויות ישנו מפגן כוח של איראן על מי המפרץ הפרסי. אותו תרגיל צבאי של איראן מרמז על המתיחות שעלתה מדרגה. "עכשיו, ישראל התקרבה לאיראן, בת הברית של ישראל הפכה שכנה שלה, ממש מעבר למפרץ. יש דיווחים שהאיראנים ינסו אפילו ביום ההסכם לבצע איזושהי פרובוקציה, ואילו אפילו פיגוע. יכול להיות שהם אפילו ישתמשו בקבלן משנה כמו החות'ים בתימן". 

"העולם הערבי כרגע מפוצל", הסביר יחזקאלי, "איראן וטורקיה רואות בסעודיה האשמה בסיפור הזה. הן לא רוצות מהאמירויות כלום. יום אחרי ההסכם המזרח התיכון ייכנס למציאות חדשה. מציאות בה בת ברית אסטרטגית של ישראל נמצאת מאה קילומטר מאיראן. זה שונה לחלוטין מבחינת האיראנים. מבחינתם, זו סוג של הכרזת מלחמה, זו התגרות. הם יראו בכל צעד שישראל עושה באמירויות כמקום שאפשר להגיב בו. הם לחוצים מזה מאוד. הם רואים שהזירה נפתחה, ואם  ישראל תתקוף אותם בסוריה הם יכולים לתקוף גם באמירויות", אמר יחזקאלי, והזכיר שבעוד כמה חודשים מטוסים ישראליים ינחתו בשדות התעופה באיחוד האמירויות. "איראן לא תשתוק, זה ברור". 

"על פי דיווחים מגופי תקשורת ערביים המתיחות באזור עולה בעקבות ההסכם. רואים מצד אחד את טורקיה ואיראן כמתנגדות נמרצות להסכם. מה יש לטורקיה להתנגד? טורקיה זה האחים המוסלמים. טורקיה לא סובלת את סעודיה וקאטר. טורקיה זה חמאס, ולכן הם מגנים בכל פה את ההסכם הזה", ציין יחזקאלי. בהמשך, השווה בין הסכם זה להסכם אוסלו, וטען: "מדובר בהסכם שלום אחר, אבל אני מבין למה כל כך מוזר שבחרו לבצע אותו באותו מקום בו ביצעו את הסכם אוסלו. הרי ערפאת אמר לי בעצמו שאת הסכם אוסלו עשו בכדי שנצא מעזה כמו עכברים, אבל הפעם זה אחרת". 

כשנשאל למה הכוונה הסביר כי המזרח התיכון עבר שינוי מהותי אחרי התפשטות דעאש, והאביב הערבי. "משטרים רבים התמוטטו, ואל לנו לשכוח שלא מדובר בהסכם שלום שבו נתת משהו ואתה מקבל בתמורה פנים חמוצות. ההפך, כמעט לא נתת כלום ואתה מקבל פנים שמחות. אתה תראה גם נורמליזציה אחרת, מה שישראליים תמיד רצו ממצרים וירדן הם כנראה יקבלו כאן. זה שלום אחר, אבל עם הרבה משמעות לאזור שלנו".

(עריכה: עדן בן ארי, 103FM) 

צבי יחזקאלי הסכם שלום איחוד האמירויות רדיו 103 FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד