י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
כל התשובות

פותחים עסק? כדאי שתדעו כמה דברים על עוסק פטור

לפני פתיחת עסק כדאי לדעת מהו עוסק פטור ומהו עוסק מורשה, כיצד מדווח העוסק פטור לרשויות? האם הוא חייב במע"מ? ואילו קבלות הוא מנפיק?

פותחים עסק? כדאי שתדעו כמה דברים על עוסק פטור
מפתחות. אילוסטרציה צילום: unsplash

פתיחה של עסק מלווה בדילמה מהי צורת ההתאגדות המשפטית המתאימה ביותר. צורות ההתאגדות הנפוצות הן: עוסק פטור, עוסק מורשה וחברה. גם אם יש לכם עסק קיים וכבר קבלתם החלטה לגבי הסיווג שלו עדיין העובדה הזו אינה פוטרת אתכם מלשוב ולדון בכך בהמשך חיי העסק.

תחילת שנה היא הזדמנות טובה להבין מה טומנת בחובה כל צורת התאגדות ולבחון מחדש את הסוגיה.

מדובר בסוגיה חשובה מאחר לכל שיטה יתרונות וחסרונות ויש צורך במקצועיות כדי לבחור את הצורה המתאימה ביותר בנקודת הזמן הנוכחית.

עוסק פטור - עוסק פטור הוא מושג שמוגדר בחוק מע"מ. צורה זו נועדה להקל על אנשים לפעול כעצמאים בלי צורך להתעסק עם בירוקרטיה מסובכת. כך לדוגמא,  עוסק פטור לא גובה מע"מ ולא מחויב בהגשת דוחות למע"מ (מכאן מקור השם "פטור").

עוסק פטור מוגבל בתקרת הכנסות שעומדת על כ 100,000 ₪ לשנה.

עסקאותיו של עוסק פטור פטורות מחוק מס ערך מוסף  (למעט עסקאות מקרקעין). משמעות הפטור ממע"מ היא שהעוסק הפטור אינו חייב בתשלום מע"מ על עסקאותיו ואין הוא מחייב את לקוחותיו במע"מ. מסיבה זו העוסק הפטור גם  אינו רשאי לקזז ולדרוש את מס התשומות ששולם על ידיו. המשמעות היא שלא ניתן לקזז תשלומי מע"מ בגין רכישות עבור העסק.

מה הדין של עוסק פטור עם רשויות אחרות?  כפי שציינו "עוסק פטור" הינו מעמד לעניין מע"מ בלבד. לכן, התנהלותו של העוסק הפטור מול רשויות המס האחרות זהה לעוסק שאינו פטור. יחד עם זאת לעניין ניהול ספרים - מאחר שחלק מהחובות של ניהול ספרים ודיווחים לרשויות נגזרים מהיקף הפעילות של העסק, העוסק הפטור שמעצם הגדרתו פועל בהיקפים קטנים, יהיה חייב בדיווחים וניהול ספרים המאופיינים לעסקים קטנים.

איך זה בפועל? העוסק הפטור מדווח אחת לשנה על מחזור עסקאותיו לרשויות מע"מ. כאשר מחזור העסקאות של העוסק הפטור עולה על סכום התקרה הקבוע של עוסק פטור, הוא  יהפוך לעוסק מורשה החייב בדיווח חודשי, או ישלם מע"מ על סכום העסקאות שמעל התקרה, אם המחזור החורג הוא חד-פעמי.

העוסק הפטור אינו גובה מע"מ מלקוחותיו ולכן אין הוא רשאי להוציא חשבוניות מס בגין עסקאותיו, ויכול להוציא חשבוניות ו/או קבלות בלבד.

רישום העסק כעוסק פטור הינו צורת ההתאגדות הזולה ביותר מבחינת עלויות תפעול חשבונאיות, אולם לא בהכרח המתאימה עבור העוסק הספציפי.

חשוב גם לציין שיש עיסוקים שהחוק אוסר עליהם להיות עוסקים פטורים.

בפעם הבאה נעסוק בצורות התאגדות נוספות.

האמור אינו מהווה יעוץ משפטי והשימוש הינו באחריות המשתמש

מאת: עו"ד אסתי וייסלר מזניקה כלכלית אנשים ועסקים באמצעות כלים משפטיים.

פטור עסק פתיחת עסק חוקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד