י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"תורה מה תהא עליה"

הפוסק החסידי: ילד שחלה לא ילך להיבדק

מטבע הדברים כל מאורע מושפע ומקבל את ההתייחסות ההלכתית המותאמת למאורע. הגרמ"ש קליין מגדולי הפוסקים בדורנו, בהתייחסות הלכתית מקיפה ונרחבת על שלל ההיבטים ההלכתיים הנגזרים לנו לחיים כהלכה, בצל נגיף הקורונה • מה לעשות כשילד חולה בנגיף, האם צריך לחבוש מסכה, ואיך להתנהג עם הזקנים והאוכלוסיות המוחלשות. וגם, מה העצה שלא לחלות בנגיף?

הפוסק החסידי: ילד שחלה לא ילך להיבדק
ילדי באבוב יצאו ללימוד על שילוח הקן צילום: שוקי לרר

הגרמ"ש קליין, רב שכונת אור החיים בבני ברק, מגדולי תלמידיו של מרן הגר"ש ואזנר זצ"ל, ומגדולי פוסקי ההלכה בדורנו, פרסם מאמר הלכתי מקיף שנחשף לראשונה ב'קו הסקופים', בו הוא מתייחס להיבטים ההלכתיים של החיים היהודיים בעידן הנגיף.

תחת הכותרת 'בואו שעריו בתודה' פותח הגרמ"ש וכותב: "בנידון מה שהתפשט נגיף הקורונה ר"ל ורבים נחלו מזה, וכן יש כמה וכמה מתים מזה, איך צריך להיות ההנהגה בענין תפלה בציבור ובענין לימוד התורה בישיבות וכוללים ובתי חינוך". לאחר הפתיחה המבארת את פרטי וצדדי הספק, פותח הגרמ"ש בהבאת מקורות מהגמ' והפוסקים בדיני 'שלוחי מצוה אינם ניזוקים' והמסתעף. ועובר להתייחסות ההלכתיות האקטואליות הנוגעות לימינו אנו.

"והנה הנהגת הרשויות דאם יש ילד אחד בחידר שנתגלה שיש לו את הנגיף, אז מכניסים את כל הכיתה לבידוד 14 יום ומתבטלים מלימוד התורה כל הכתה הרבה זמן... וע"כ מן הראוי שאם ילד אחד חלה שלא יעשו בדיקות, שעי"ז יתחייבו ע"פ הרשויות לבטל תורה, אלא הילד החולה ישאר בביתו עד שיבריא, וייתכן שישאר עוד שלשה ימים אחר שיבריא, ולא יבטל תורה דאחרים, וכן יעשה באברך בכולל שלא יבטל את כל הכולל על ידו" כותב הגרמ"ש.

בהתייחסות לעטיית מסיכות כותב הגרמ"ש: "הרבה רופאים אומרים שבזמנינו שיש את הנגיף הקורונה יש ללבוש מסיכה על הפה והאף וזה מציל שלא יצא רוק עם הנגיף מאחד לשני, אמנם יש מיעוט רופאים שטוענים שאין המסכה מועלת להציל מההדבקה.. ואף יש קצת נזק מזה מטעם שגורם שהנשימה אינה תקינה כל כך, וגם מתרבים חיידקים הנדבקים במסכה ע"י הנשיפה בזה זמן רב" עוד הוא מוסיף ומדגיש "קשה לומר שרואים חילוק בנדבקים במחלה בין החוגים הלובשים מסכה לבין החוגים שאינם לובשים... משא"כ אלו שאינם עושים עסק מזה עליהם נאמר 'שומר פתאים ה' ומאן דלא קפיד לא קפדינן... ובפרט שלבישת המסכה בזמן התפלה או בשעת לימוד התורה מפריע מאד לעבודת השי"ת, וע"ז בוודאי אמרינן דשלוחי מצווה אינם ניזוקים".

הגרמ"ש קליין. צילום: שוקי לרר

גם לגבי ההרחקות מהזקנים והאוכלוסיות שבסיכון מתייחס הגרמ"ש במאמרו: "עוד יש לעורר, דיש מהרופאים שממליצים שכיון שהזקנים עלולים יותר לחלות ולהסתכן, ע"כ יש למנוע מהילדים והנכדים לבוא לבית זקניהם, וכן שלא להוציאם לשיעורי תורה ותפלה מחמת סכנה זו, אמנם נראה שמן הנסיון אנו רואים שלאלו הזקנים שהפסיקו את סדר יומם ונתקו אותם מהמשפחה היה להם התדרדרות גדולה הן בבריאות הנפש והן בבריאות הגוף, וע"כ צריך לעשות הכל במשקל הנכון שלא להרבות להביאם לכל מקום, אך גם שלא לנתקם מסדר יומם ומן המשפחה".

עוד הוא מוסיף לכתוב: "עוד יש לדעת שהפחדים שמכניסים באנשים לפחד מהנגיף ע"י כלי התקשורת למיניהם, עושה נזק גדול לנפש, וכבר הרבה חלו בנפשם ע"י הפחדים התמידיים שבכל יום אומרים וכותבים כמה נדבקו מהנגיף וכמה מתים וכמה חולים קשים, ויותר מהתועלת שיש בדברים אלו, יש הרבה נזק בזה".

"והנה המצב כהיום שזה כחצי שנה שיש ביטול בתי כנסיות ובתי מדרשות ובתי חינוך וישיבות וכוללים, ויש ירידה גדולה ברוחניות בהרבה מצעירי הצאן הן על ידי כלי האינטרנט למיניהם והן מחמת שלא היה להם מסגרת לתורה ותפלה וסובבו בחוצות, ותורה מה תהא עליה". כותב הגרמ"ש. 

ולתפילה בשטחים ציבוריים הוא מתייחס במאמר "וכן צריך לפתוח שערי תפלה להתפלל כראוי לקיים מ"ש בתהילים (ק"ב) 'פנה אל תפילת הערער ולא בזה את תפלתם תכתב זאת לדור אחרון ועם נברא יהלל י-ה' ולא להתפלל ברחובות קריה".

"והקב"ה ישמע שוועתינו ויקבל תפילתינו לרחמים ולרצון, ויצילנו מכל צרה וצוקה ומכל נגע ומחלה ושנוכל לעבוד את השי"ת בלא שום מפריעים ויחיש פדות נפשנו ויבנה במהרה את בית מקדשינו ושנזכה להיות ממקבלי פני משיח צדקינו במהרה בימינו" מסיים הגרמ"ש בתפילה.

קורונה הגרמ''ש קליין מסכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 57 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד