י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

מדינה בלי מסננת!

בכמה ייקרו 'מסנני האוויר' שה'קבינט' החליט לחייב התקנתם בכל דירה את מכרזי הבניה לציבור החרדי? • האם מותר להדריך נהג חילוני בשבת? • ויש קצרים • יצחק נחשוני בסקירת עיתוני סוף שבוע

מדינה בלי מסננת!



לא נוצרים את מזימותיהם

בתקשורת היא הופיעה כידיעה שולית ובלועה בין הכותרות החשובות, אבל אסור להקל בה ראש. אחרי האיום הביטחוני שנדחס בנו בשלל אופנים, כאילו היינו 'נחום תקום' - חלוקת מסכות, בחירת אתרים לזיהוי המוני, תרגיל רב זרועי המדמה פגיעה בלתי קונבנציונלית בעורף, ורק מפעלי ה'אקונומיקה' וה'מים המינרליים' להרגעה, עדיין לא התבקשו להגביר את היצור - מסתבר שהמלחמה הרוחנית משחרת לפתחנו הרבה לפני זו הגרעינית, ואיש אינו נערך לקראתה.

זה התחיל בהחלטה שקיבל שר החוץ להכיר בכנסיה הנוצרית- אוונגליסטית כבעלת מעמד מועדף בישראל. ליברמן מבקש לתת לה תנאים מיוחדים כמי שמוגדרת כ'כנסיה הציונית', הפועלת למען ישראל ולטובת תושביה.

אם היה הרצל מצליח להוציא אל הפועל את תוכניתו להעביר את היהודים על דתם, הוא היה כנראה בוחר ב'כנסיה הציונית' הזו, שראש הממשלה בנימין נתניהו כבר מזמן מחבק את ראשיה, כדי להוציא את תוכניתו אל הפועל. עכשיו, משלא עלתה בידו, מתנהגים אנשי משרד החוץ שלנו כמי שהועברו על דעתם, ומבקשים להעניק ל'כנסיה הציונית', כלומר לאוונגליסטים, מעמד מיוחד שאפילו היהודים אינם זוכים בו.

לבתי הדין הרבניים , עדיין אין הכרה מלאה במדינת היהודים. טוב, לא כל הדיינים מוכנים להצהיר שהם 'ציונים' במובן החילוני של המושג, כמו הנוצרים המסיונרים, אפילו לא אלה שנבחרו על 'מכסת' ה'ציונים הדתיים' ומיד הכפיפו עצמם לגדולי פוסקי ההלכה והדיינים בעבר.

אבל לנזירי האוונגליסטים הנוצרים אין שום בעיה עם זה, ומדינת ישראל עומדת ל'צ'פר' את אנשי הדת של הכנסיה המסוכנת הזו, המונה על פי הערכה 70 מליון איש בעולם, ולגמול להם על 'נאמנותם'. עד היום הטמיעה הכנסיה האוונגלית בעם היהודי, מאות אלפי נכרים שאת העלאתם מחבר המדינות מימנה. עתה היא עומדת לקבל גם הכרה ב'בתי דין' מיוחדים שלה, שיוכלו להשיא אותם ליהודים ולהשלים את ההשתלטות בשיטת ה'סלאמי'.

בשלב הבא, כשישלימו את משימתם הדתית, יפסיקו להעניק תקציבים לישראל ה'שנוררית', כמו בעבר, ויתחיל שלב הענקת התקציבים למוסדותיהם.

העיתונות החרדית כולה התריעה בסוף השבוע נגד הכוונה הזו. ראשון לגלות התנגדות היה שר הפנים, אלי ישי, המתייצב בעניין זה מול שר החוץ, אביגדור ליברמן, ומסרב לתת לאוונגליסטים מעמד מיוחד ומקל, בכניסה למדינת ישראל.

יו"ר יד לאחים, הרב שלום דב ליפשיץ, הזהיר כי ביסוד ההכרה האוונגליסטית עומדת האמונה כי כאשר תתמלא ארץ ישראל ביושבים, יתגלה כאן אותו האיש ויציב בפני העם היהודי את הברירה בין שתי אפשרויות: להמיר קולקטיבית את דתם או להישחט...

זה עוד עלול להתגלות כאיום גדול יותר מ...הזמנתו של אחמניג'אד להציב את טילי הגרעין שלו בתוך תחומי מדינת ישראל...

אבל עד כמה שתוכנית משרד החוץ להכיר ב'כנסיה הציונית' ובפעיליה כ'אוהבי ישראל', ולאפשר להם כניסה מועדפת בשערי מדינה נראית מסוכנת ומקוממת, תוכנית אחרת, של משרד הביטחון, הנראית על פניה כ'תמימה' הרבה יותר, עלולה לא פחות לשמן את גלגלי מרכבת 'מסעי הצלב' המתקדמת אלינו ככל שהאיום הגרעיני והביולוגי קרב.

יוסי יהושע ועופר פטרסבורג מגלים בסוף השבוע ב'ידיעות אחרונות', כי בקרוב יחוייב כל אזרח שירכוש בית חדש, לא רק לבנות בו ממ"ד כבעבר, אלא גם להתקין בו מסנן אוויר נגד התקפה כימית או ביולוגית.

"בשנה האחרונה נערכו בפיקוד העורף ובמשרדי הביטחון דיונים בשאלה האם לחייב את האזרחים להתקין גם מסנני אוויר מיוחדים, זאת בשל האיומים הנשקפים על ישראל. בדיון בקבינט המיוחד לענייני העורף, שהתקיים בשבוע שעבר בראשות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התקבלה המלצתו של שר הביטחון, אהוד ברק, לחייב את התקנת המסננים. ברק צפוי לחתום בימים הקרובים על התקנה החדשה והיא תחול כבר בשנה הקרובה".

מלבד הבשורה הרעה שיש בתקנה החדשה הזו, למי שמחשב את עלויות הדירות שיוצעו לציבור החרדי במסגרת ה'מכרזים' הרבים המובטחים להם, שכן היא עשויה ליקר את הדירות ב-10 אלף שקל נוספים, לפני הוצאות האחזקה הרבות הכרוכות בה, הרי עצם קבלתה היא איום אסטרטגי שאינו נופל בסכנותיו, מזה שמפניו הוא בא, לכאורה, להגן עלינו.

עיקר תעשיית מסנני האוויר בישראל מצויה בידי הקהילה הנוצרית 'בית אל' שבזיכרון יעקב, שהיתה ידועה בעבר כקהילתה של אמה ברגר הידועה לשמצה. יצור המסננים ל'הצלת עם ישראל' הוא חלק מאמונתם הכוזבת של היצרנים ומשמעותו, מבחינה יהודית, החלפת שמד גופני ברוחני.

איננו יודעים מה זה עושה לכם, אבל עבורנו ההחלטה שנודעה לציבור רק כבדרך אגב, וחלק מכם נחשפים אליה בוודאי כאן לראשונה, אינה נופלת בחומרתה מאילו היתה מדינת ישראל מחייבת כל אזרח להכניס לביתו את ה'ברית החדשה', כדי לחסום ולבלום את אדי הנשק הכימי או הביולוגי...

אנחנו מעדיפים את התהילים, גם אם נצטרך להיעזר במתקפה הבאה ב...סחבות ספוגות באקונומיקה, כדי לאטום לחלוטין את הממ"דים והמקלטים.

כל השאר במדינה שלנו כבר ממילא אטום הרמטית...

אלף תשובות. הגרצילום: אלף תשובות. הגר
אלף תשובות. הגר


הגר"מ מאזוז מוכיח שאפשר גם אחרת

בדיוק בשבוע שבו תלמידו, ח"כ חיים אמסלם מש"ס, עורר שערוריות בעקבות הספר החדש שהוציא בנושא הגיור ו'שופד' על פסקיו, מתפרסם ספר ובו אלף תשובות בהלכה שהשיב פטרונו, ראש ישיבת 'כסא רחמים', הגר"מ מאזוז לשואליו ומוכיח שאפשר גם אחרת.

הספר 'מקור נאמן', שחלקים ממנו מתפרסמים לראשונה בעש"ק, במאמר של עובדיה חן במוסף 'עונג שבת' של בטאון ש"ס 'יום ליום', הוא אוצר בלום של הלכה וחכמה מחיי היום-יום, שלא נמצא מי שהתייחס לנושאים שבו לפני כן.

שאלה: האם אדם שמקפיד מאוד על מישהו שפגע בו ברבים והוציא עליו שם רע, ומרגיש שאינו מסוגל, בינתיים, לסלוח לו, האם יאמר בנוסח קריאת שמע שעל המיטה "הריני מוחל וסולח לכל מי שהכעיס והקניט אותי?

שאלה הכי אקטואלית לתלמיד - ח"כ אמסלם, ותשובת הגר"מ מאזוז היא – "לא, עד שיתפייס".

שאלה נפוצה נוספת עם תשובה לא שגרתית: "אם בשבת עוצר בסמוך אלי רכב, ונהגו החילוני מבקש את עזרתי למציאת כתובת האם מותר להדריך אותו כדי שלא ימשיך לחפש וחילול השבת יתרבה?".

הגר"מ מאזוז משיב: "מותר לומר לו אסור לי לענות לך כשאתה באוטו, צא, ואסביר לך".

"האם כשרואים רב דרך הלווין בשידור חי חייבים לעמוד?"

ראש ישיבת 'כסא רחמים': "אם כל הקהל בבית כנסת עומדים, אל יפרוש מן הציבור".

הגר"מ מאזוז גם קובע בספר שיש להימנע מרכישת חפצים שנלקחו מאדם על ידי בית המשפט וההוצאה לפועל, אלא אם כן ברור מעל לכל ספק שהבעלים התייאשו.

בספר יש גם שתי התייחסויות אקטואליות במלאת שנה למבצע 'עופרת יצוקה'. האחת בצורת שאלה: "האם בזמן שכל ישובי הדרום מופגזים על ידי החמאס, מותר לישיבות לעבור למרכז הארץ"?

הגר"מ מאזוז: "אם כל התושבים נשארים בדרום, גם הישיבות חייבות להישאר. אבל כיוון שכל אחד מחפש מקלט לעצמו במרכז או בצפון, אין סיבה שדווקא הישיבות יישארו במקום סכנה".

בכתבה מסופר שהגר"מ מאזוז התייחס באחת משיחותיו לאחרונה למקרה של החייל אהרן קרוב שגויס למבצע מיד לאחר חופתו ונפצע באורח קשה מאוד. "אם היו מעבירים חוק ש'נקי יהיה לביתו שנה אחת' כמו בתורה, מקרים כאלה לא היו קורים" - אומר הגר"מ מאזוז.

בהמשך נשאל הרב שהרי מדובר במלחמת מצווה של עזרת ישראל מיד צר, שאפילו חתן יוצא מחדרו וכלה מחופתה למלחמה? והשיב: "עזרת ישראל מיד צר זה כשהצר בא עלינו, אבל לא כשאנחנו הולכים אליו. ומלבד זה יש חיילי מילואים שיכלו לצאת במקומו".

מרתק הרבה יותר מפסקיו המיוחצנים של תלמידו, שרבים מח"כים לו בפינה...

אמונה של רופא. הרב מיכה רוטשילד. צילום: פיני רוזןצילום: אמונה של רופא. הרב מיכה רוטשילד. צילום: פיני רוזן
אמונה של רופא. הרב מיכה רוטשילד. צילום: פיני רוזן


קצר בתקשורת: 7 קטעים בשולי עיתוני סוף השבוע

1. הכתבה היקרה ביותר

ב'עסקים' של 'מעריב' מתפרסמת כתבה של רותם סלע על האימפריה העסקית שהקימה 'אצולת הממון' של קהילת חאלב הסורית, בעולם כולו. בנקים באירופה, מפעלים במזרח, מיזמי נדל"ן בדרום אמריקה ובתי השקעות בניו יורק, הם בבעלות יוצאי הקהילה העשירה בתבל.

רשימה חלקית: אדמונד וצ'ארלס ספרא, מרק הררי מפנמה, אריאל ומרק ארזי משווייץ, משפחת סקאל, אייזיק סיטון, משפחת ספדיה, אלי הורן מעשירי ברזיל, משה סבא המיליארדר המקסיקני, ג'ואי קייר, האחים נקש, משפחת נחמד, משפחת פיציוטו, משפחת גינדי ועוד.

כתבה מרתקת על פני שלושה עמודים ואף מילה על פרשיית העיירה 'דיל'.

יכול להיות שמישהו שילם שהפרט הזה לא יופיע? מה זה בשבילם?!


2. הראיון הענייני ביותר

שר התשתיות עוזי לנדאו שובר שתיקה ארוכה. בראיון לסופיה רון-מוריה ב'מקור ראשון', הוא אומר: "אני מזהה סימנים מדאיגים. אני רואה את דרכה של הממשלה מאז שקמה. ראש המדינה קיבל את העיקרון של שתי מדינות גם אם בסייגים, הוא הלך להקפאה אף שמדובר בהשעיית בניה מוגבלת לזמן, והכל יודעים על המתווה לשחרור גלעד שביט. בכל שלושת הנושאים הללו ההתנהלות היא בניגוד לאמון שהציבור נתן בממשלה החדשה. נראה שאנחנו ממשיכים במסלול שיסודותיו נקבעו על ידי ממשלות אולמרט וציפי לבני".

מלים כדורבנות.

ולמרות זאת הוא היה רוצה לראות את פורשי 'קדימה' יחד איתו בקואליציה. איך זה? - השר לנדאו: "אריה בג'ונגל לא בוחר עם אילו חיות יחיה. את החומה בונים מכל לבנים שיש".

השתכנענו.

המועמדים לפרישה, או "החיות" מהמשל של לנדאו, עדין לא.


3. הכתבה המחזקת ביותר

ד"ר משה רוטשילד, מייסד ונשיא בית החולים 'מעייני הישועה', מעניק לא. ארליך מ'משפחה' ראיון מקרין 'אמונה' וכוחות נפש עילאיים, בעקבות פציעתו הקשה של בנו, האברך איש המעש ר' מיכה רוטשילד בתאונת דרכים מחרידה.

ברגע שראה את בנו שוכב נטול הכרה ושמע את האבחנה הרפואית, התפרץ ד"ר רוטשילד בסערת רגשות החוצה מהחדר, וזעק:"אין עוד מלבדו. אם הרופאים אומרים שאין להם מה לעשות, הרי שלקב"ה שהוא רופא כל בשר יש הרבה מה לעשות"! - והוא גמר אומר למקד את כל המאמצים במישור הרוחני. "התפילות של כלל ישראל יוציאו אותו ממצבו הנוכחי, עוד אספר לכם על הנס הגדול" - הוא אומר.

לפני שלוש שנים נהרג חתנו של ד"ר רוטשילד, הרה"ג ר' נתן קסלר ז"ל, באותו מקום ממש שבו נפצע ר' מיכה, כאשר נסע במונית מבני ברק לירושלים. "באותה נסיעה טראגית' הוא התיישב על מושב נח יחסית" – מספר ד"ר רוטשילד – "ובמהלך הדרך הוא הבחין באדם זקן שישב במונית מאחור, על כסא שבור מעט, והחליט להדר את פניו. הוא הציע לו להתחלף עמו. דקות לאחר מכן קרתה התאונה. הזקן, שישב על מקומו הקודם של חתני יצא חי מהתאונה. חתני נהרג. מה אנחנו מבינים בחשבונות שמים?

"קשה לי. קשה לי שהבן שלי, שבאמת עובד לשם שמים, נמצא במצב שכזה. אבל אני יודע שהקב"ה רוצה להראות לעולם שרק הוא לבד רופא חולים.'אני אמית ואחיה, מחצתי ואני ארפא'. אנחנו הרופאים בעלי יכולת מוגבלת. הוא, הקב"ה, מסוגל לרפא מכל המצבים".

מרטיט.

רפאל מיכה בן רייץ.


4. הכתבה המעניינת ביותר

במוסף 'שבועי' של 'המבשר' משרטט מנחם כהנא את סיפורם המופלא של צאצאי האנוסים בדרום איטליה שחוזרים בשנים האחרונות אט-אט לכור מחצבתם. באחת הערים הצליחה קהילת אנוסים להשיב לידיה לאחרונה בית כנסת שנגזל לפני חמש מאות שנה והפך לכנסיה. כדאי לקרוא בצורה המרוכזת כפי שמופיעה ב'המבשר', גם אם חלק מהחומרים שבכתבה ניתן למצוא בחיפוש ב...'אינטרנט'.


5. הידיעה המחדשת ביותר

צה"ל 'איפסן' את ששת חיילי גדוד 'נחשון' שהניפו את השלט "נחשון לא מגרשים", הדיח אותם השבוע, לאחר "שימוע", ממסלול ה'הסדר' והעביר אותם מתפקידי לחימה לאפסנאות.

הודיה חריש-חזוני המדווחת על כך ב'מקור ראשון' מצטטת את ד"ר יואל מלמד, אביו של אחד החיילים, האומר כי החיילים אמנם מתוסכלים משום שלא בשביל זה הם התגייסו, אבל מצד שני הם גם לא התגייסו כדי לפנות בתים מנגוהות.

רק שלא יתנו להם פקודה במסגרת תפקידם החדש לארוז ואפסן את תכולת הבתים של המפונים עד ימצאו להם דיור חילופי...


6. הידיעה המבולבלת ביותר

'המחנה החרדי' התכוון לפרסם ידיעה בהחלט מסקרנת על עמדת המפלגות החרדיות באשר להשתתפות אזרחי מדינת ישראל בהצבעה בבחירות, כאשר הם שוהים בחו"ל, אבל יצא לו משהו אחר.

כך נראית שם הכותרת:

"יהדות התורה החליטה: הצבעה בחו"ל? ללא דרישות נוספות. הודות לתקציב שיעביר המשרד לשירותי דת ישופצו המקוואות הישנות וישודרגו..."

למרות שהבא להיטהר מסייעין לו, הפעם לא הסתייע בידינו להבין את הכתוב וזה נראה כמו כתב סתרים שאין לו פענוח.

נסו.


7. השבועון המחודש ביותר

'העדה', ביטאון 'העדה החרדית', פשט צורה ולבש צורה אחרת ומופיע במהדורה מחודשת. המגזין מזכיר חיצונית את 'שעה טובה', גרפית את הלוגיים של מדורי 'בקהילה' ו'המבשר', ובתוכן הוא הכי תואם ל'גחלת' -קודמו ל'אינפלציה' בכתבי העת הנרשמת אצלנו לאחרונה.

השבוע ערך הביטאון כנס גדול למפרסמים. עתה רק נותר לראות עד כמה מוכנים ב'העדה' להתפשר גם בעניין הפרסומות ולגלות 'התקדמות', כמו 'המודיע' או 'יתד', לפרסם נושאים ותמונות שבעבר לא נמצא להם מקום בעיתונות החרדית.

מעניין לא פחות האם מודעות בהכשר הרב לנדא, הרב רובין ואגו"י, למשל, יוכלו להתפרסם שם?

נחכה ונראה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד