י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

סערת המוות: הגר"ח בתשובה מפתיעה

סערת האיברים: ד"ר ערן הלפרן, מנכ"ל ביה"ח ע"ש רבין, הגיע לבית הגר"ח קניבסקי, ושמע תשובה מפתיעה על לקיחת איברים מחולים שמתו מוות מוחי • וגם: מה עמדת הגר"ח על חיסון נגד השפעת? • בלעדי

ד"ר ערן הלפרן בבית הגר''ח קנייבסקי. צילום: בחדרי חרדים
ד"ר ערן הלפרן בבית הגר''ח קנייבסקי. צילום: בחדרי חרדים



סוגית תרומת האיברים עולה מפעם לפעם לסדר היום הציבורי. העמדה ההלכתית, האוסרת על תרומת איברים בעוד המוח עדיין פועל, גרמה לא אחת לרופאים רבים לבוא בטרוניות על הציבור החרדי.

"איך הם רוצים שיתרמו להם איברים, אם הם לא מסכימים שחולה שמת מוות מוחי, יתרום את איבריו. הרי אחרי שיש מוות לבבי, אי אפשר לתרום?!", שאלו במרכזים הרפואיים.

לאחרונה, תפס הנושא תאוצה תקשורתית. המקרה של הפעוטה מרחובות, שאושפזה בבית החולים 'שניידר' בפתח תקווה, ומתה מוות מוחי, הביאה אמצעי תקשורת רבים לעסוק בנושא. ההורים המסורים, שעמדו על יד מיטתה בדאגה רבה, ראו כיצד הרופאים, מבקשים לנתקה מהמכשירים שהקיפו אותה.

בצר להם, פנו ההורים לסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, שעמד כחומה בצורה נגד כוונות הרופאים. ליצמן הגיע למקום מידי יום, ודאג שהטיפול בילדה יימשך, למרות שהרופאים קבעו כי מתה מוות מוחי. מעשהו של ליצמן עורר את זעמה של ההסתדרות הרפואית. הללו, שחרב הצדקנות בגרונם, זעקו: "איך סגן שר יכול להתערב בהחלטות רפואיות? זה לא חוקי!". אך ליצמן, שידע מאבק או שניים בימי חייו, המשיך לפקוד את בית החולים, ולהלחם על כך שישאירו אותה בחיים.

לצער כולנו, המקרה הטראגי הסתיים בפטירתה, אך הנושא הועלה לסדר היום, וגרם לטלטלה רבה במערכת הרפואית.

הנושא של תרומת איברים צף, וגדולי הרבנים הוציאו פסיקה ברורה הקובעת, כי עד שאין מוות לבבי סופי, אסור להכריז על החולה כמת, וממילא אסור לקחת את איבריו. במסר ישיר שהועבר לסגן שר הבריאות על-ידי גדולי הרבנים, נאמר ברורות: אין להתפשר בשום אופן על נושא זה.

"אסור ליהנות מאיברים כאלה"

היום (א') חלה התפתחות מעניינת בפרשה. בשעות הצהריים המוקדמות הגיע ד"ר ערן הלפרן, העומד בראש בית החולים ע"ש יצחק רבין, לביתו של הגר"ח קנייבסקי בבני ברק.

בתחילה ביקש הרופא ברכה מהרב, שהשיב לו: "שלא תהיה לך עבודה". הד"ר השיב כי אביו, ששלח אותו ללמוד רפואה, לא חשש שלא תהיה לו עבודה. הגר"ח ענה לו: יש גויים. יש לידות (צחוק בקהל).

בשיחה שנחשפת לראשונה באתר 'בחדרי חרדים', שואל הד"ר, מתי נקבעת באופן סופי שעת המוות, לצורך לקיחת איברים. הגר"ח עונה בנחרצות, כי כל עוד אין מוות לבבי, האדם נחשב חי, ואסור בשום אופן לקחת את אחד מאיבריו.

הד"ר מוסיף להקשות: כיצד הציבור החרדי לוקח איברים ממי שמת מוות מוחי, אבל אוסר לתרום. אם אסור לתרום שיאסרו גם לקחת. הרי לא יתכן שהפסקת פעולות ההצלה בחולה שמת מוות מוחי, תחשב כרצח, ואילו באיבריו ישתמשו לתיאבון?

הגר"ח השיב בפליאה: "ודאי שאסור לקחת. אם היה רק מוות מוחי, גם אסור לקחת איברים מהחולה. למרות שזה יציל יהודי אחר. ואסור להנות מזה".

בתוך כך, נודע לאתר 'בחדרי חרדים', כי שואלים רבים שפקדו את ביתו של הגר"ח קניבקי בימים האחרונים, ושאלו אותו האם להתחסן כדי למנוע את 'שפעת החזירים'.

ענה הגר"ח כי שמע משליח שהגיע מביתו של הגראי"ל שטינמן, כי אין לקחת את הזריקות, וכי הם מסוכנות ללוקחים. והוסיף הגר"ח ואמר, כי במצב כזה עדיף שיהיה 'שב ואל תעשה', וכי מדובר בסכנת נפשות של ממש.

ד"ר הלפרן שוחח עם הגר"ח על הזריקות, וסיפר כי רק מיעוט שולי באוכלוסיה התחסנו בזריקות למניעת השפעת. הגר"ח השיב, כי אין צורך לקחת את התרופות, וכי שמע מכמה גורמים כי הם מסוגלות להזיק לבריאות.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד