י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
התנגדות מבית

פרופ' בליצר: "לסגר יש מחיר כבד והוא לא יחסל את התחלואה"

ההחלטה על הסגר ממשיכה לעורר סערה. בדברים שמסר הפרופור רן בליצר, מהצוות המייעץ לקבינט הקורונה, לעיתון של 'הכללית', הוא מגלה את דעתו נגד הסגר וקובע כי "יש לו מחיר כבד מאד, ואין בו תועלת"

פרופ' בליצר: "לסגר יש מחיר כבד והוא לא יחסל את התחלואה"
אכיפה בירושלים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מחיר יקר מאד: ההחלטה על הטלת הסגר בערב ראש השנה ועד אחרי החגים (עם אפשרות להארכה, כדברי רה"מ ערב נסיעתו לוושינגטון) אמנם התקבלה ואושרה כשהסגר יוצא לדרך, אך נראה שגם בשולחן שבו מתקבלות ההחלטות ישנה התנגדות גורפת לרעיון הסגר. כך, למשל, פורסמה כעת התבטאות של הפרופ' רן בליצר, מי שדעתו נחשבת במיוחד בכל הנוגע להתמודדות עם הקורונה, שקובע אף הוא כי הסגר אינו יעיל.

בראיון שנערך עם הפרופ' בליצר ואשר מתפרסם בגליון 'קפסולה' של קופ"ח 'כללית', נשאל הפרופ' בליצר אודות יעילות הסגר, והוא קובע כי "הסגר הוא אמנם כלי יעיל ואלים מאד, בעל השפעה מהירה כפי שראינו בגל הראשון, אך הוא גורם לנזק כבד". מסיבה זו, הוא מבהיר, הוא אינו תומך ברעיון של הטלת סגר.

"לדעתי", אומר הפרופ' בליצר, "למרות שכעת אנו מתמודדים עם התפרצות שיא, לדעתי אין להשתמש בכלי הזה כי בריאות הציבור היא לא רק אפידמיולוגיה. בריאות הציבור מורכבת גם מכלכלה, חברה, חוסן נפשי, הצורך להתפלל, וכאשר הסגר פוגע בכך הוא גובה מחירים יקרים מאד שפוגעים גם בבריאות הציבור.

"לכן אני בהמלצות שלי ממתן את עצמי ככל האפשר ונזהר מלנקוט באמצעי היעיל, המהיר והאפקטיבי, הסגר. ברור שהוא יעבוד ויקטין תחלואה אבל יהיו לו מחירים כבדים מאד".

בנוסף, הוא מבהיר שלמרות שהסגר הוא כלי יעיל, הוא לא מחסל את המחלה לחלוטין. "מה גם", קובע הפרופ' בליצר, "שהוא לא יחסל את התחלואה. הוא יפחית, ולמחרת היא תתפרץ שוב. כך שעם כל הכבוד לפונקציית הסגר, אנו אמורים לעשות הכל בכדי שלא ניאלץ להשתמש בה".

"היתרון המהותי של ה'רמזור'", מסביר בליצר, "הוא שהוא מייצר 'שגרה בנוכחות קורונה'. מאחר ואנו כבר יודעים היום שהקורונה עומדת ללוות אותנו בתקופה הקרובה ולא מדובר באירוע חולף, יש צורך לגבש שגרה עם רציונל שנועד לאפשר עבודה בסיסית הגיונית דיפרנציאלית, שהיא מבקשת להחליף את ההתנהלות הקודמת שהתבססה על שליפות מהמותן. אי אפשר לגבש החלטות מה לפתוח ומה לסגור בהתאם ללחצים שיפעילו קבוצות כאלו ואחרות, כמו בעלי האולמות או אנשי התרבות. יש צורך בכללי אצבע גורפים שיחייבו את כולם באותה מידה.

"וזה מה שטוב במתווה, שהוא קובע בדיוק מה יש לעשות בכל אזור, הכל בהתאם לרמת התחלואה במקום. ונכון, הוא לא מושלם. כי עדיין, גם אם אזור מוגדר כ'ירוק', עדיין יכולים להיכנס אליו מאזור 'אדום', אך מדובר בשיעורים נמוכים. וחשוב להדגיש: המתווה לא מבקש להעניש את אלו שמתגוררים באזור 'אדום'. ההיפך הוא הנכון, הוא אמנם מטיל מגבלות, אך בה בעת זה מגיע עם חבילת סיוע נרחבת לתושבים ולרשות המקומית, ועם ארגז כלים ממוקד שיסייע להפחית את התחלואה".

בהזדמנות זו משגר הפרופ' בליצר שבחים לעיריית בני ברק, שלדבריו הצליחה להפחית את התחלואה, גם בלי שהופעלו נגדה סנקציות. "בבני ברק, למשל, נעשית עבודה מדהימה. היא עיר שמתנהלת למופת ולדוגמא. נעשתה שם עבודה נהדרת בידי העיריה להפחתת התחלואה, ואם היא תוגדר כ'אדומה', לא יהיה בכך עונש. ממש לא. המטרה היא לתת להם יותר כלים ולנסות למנוע מעוד ערים ושכונות לחלות. כך יהיה ניתן לעשות יותר בדיקות, לפנות יותר חולים למלוניות, וכך להצליח להשתלט על התחלואה".

סגר פרופ' רן בליצר קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד