ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
בדרך לפרישה מהחיים הפוליטיים

הפלונטר של חה"כ ליצמן: שר חיצוני או שר חסידי - כל התרחישים

הפלונטר הפוליטי לאחר התפטרותו של ח"כ יעקב ליצמן ממשרד השיכון מעוררת סחרחורת פוליטית בסיעת 'יהדות התורה' מאבקים ישנים • הרמז של ליצמן: בדרך לפרישה מהפוליטיקה. הבעיה: ח"כ פעיל נותר מחוץ לכנסת. הפתרון: מינוי שר מקצועי, שר חסידי או סגן שר - כל התרחישים 

הפלונטר של חה"כ ליצמן: שר חיצוני או שר חסידי - כל התרחישים
סגן השר ליצמן צילום: Tomer Neuberg/Flash90

הפלונטר הפוליטי שהוביל ביום ראשון השבוע השר יעקב ליצמן הכניס את כל סיעת יהדות התורה לטלטלה פוליטית, חודשים לאחר שכל הקרבות הפנימיים נרגעו והסיעה עבדה בשלום (יחסי). כשבין דגל התורה ובין בתוך הסיעות עבדו בהרמוניה, הגיעה התפטרות שמובילה לקרב אמוציות בתוך הסיעה.

להתפטרות  השלכות מידייות. הראשונה, הדחת חבר הכנסת אליהו ברוכי שהיום בשעה 11:00 יהפוך לחבר כנסת לשעבר, והשארת תיק חשוב ואצבע בממשלה ללא נציג מתוך הסיעה החרדית שיתפוס את המקום, גם בהשפעה למען הציבור, וגם האצבע בממשלה ובוועדת השרים לענייני חקיקה.

המוקש הפוליטי סבוך ותלוי אחד בשני, כמה אפשרויות עומדות על הפרק אך לכל אחת גם מכשולים, ליצמן עצמו נתקל בזעם מצד סיעת האחות 'דגל התורה' שהטיחו בו היום "המעשה שעשית זה לא שותפות, ככה לא עובדים בשיתוף פעולה, לא מתפטרים בלי להודיע כשח״כ ולשכתו מוצאים עצמם ערב סוכות ללא עבודה". 

ליצמן מצידו הבין את גודל הטעות והודיע כי הוא מתחייב לתקן את הסאגה ולהוביל לכך שאליהו ברוכי ישוב בהקדם לכנסת על ידי התפטרות החוק הנורבגי או בדרך אחרת. אחר שליצמן קיבל החלטה סופית כי אין בכוונתו לחזור בשום מצב לתפקיד שר השיכון ואף לא לתפקיד סגן השר. תוך שהוא גם רומז בימים האלה על כוונתו לפרוש לגמרי מהכנסת ומהחיים הציבוריים בכלל.

ליצמן עם פרוש, טסלר ואייכלרליצמן עם פרוש, טסלר ואייכלר
חברי הכנסת מטעם אגודת ישראל

אופציה א: מינוי שר מאגודת ישראל 

האופציה הראשונה היא למנות לליצמן מחליף בתפקיד שר השיכון, השם המועדף הוא יעקב טסלר שגדל בלשכת ליצמן, ומינוי שלו יאפשר שליטה מרחוק של ליצמן על המשרד, במקרה כזה יעקב טסלר יתפטר במסגרת החוק הנורבגי ויחזיר את אליהו ברוכי לכנסת.

במקרה ויעקב טסלר יסרב לקחת את התפקיד מסיבות כאלה ואחרות גם שמו של ישראל אייכלר עולה כמועמד, אך אייכלר עצמאי מידי, וגם אין סיבה להביא תפקיד שר למקום השביעי ברשימה במקרה כזה.

המכשול: 

הערכה היא גם האדמו״ר מויז׳ניץ יסרב לחבר הכנסת יעקב טסלר להחזיק בתפקיד שר, האדמו״ר בחודשים האחרונים פועל לרצות את האדמו״ר מסאלנים שעיקר הזעם שלו הוא כי אגודת ישראל לוקחים תפקידי שרים. האדמו״ר מויז׳ניץ עצמו התבטא נגד לקיחת תפקיד שר. כנ״ל גם לגבי האפשרות כי מאיר פרוש יכהן כשר.

מכשול נוסף הוא כי צפוי להיפתח מאבק של סגן שר החינוך מאיר פרוש שידרוש את התפקיד כמי שממוקם הבא בתור ברשימה. בעקבות כך תתעורר מהומה בין הסיעה המרכית לשאר חברי הכנסת, בכלל כשברקע הבחירות מתקרבות וגיבוש רשימה ולא ברור שירצו להיכנס לפלונטר.

אליהו ברוכי

אופציה ב: מינוי סגן שר במעמד שר ומימוש הנורבגי:

האופציה הזאת גם היא אפשרית, כי במקום למנות שר, ימונה סגן שר במשרד השיכון, או שסגן השר פרוש יקח את התפקיד ובמקומו יכנס טסלר או אייכלר למשרד החינוך או שהם יכנסו למשרד השיכון, ומייד עם כניסתם לתפקיד הם יתפטרו במסגרת החוק הנורבגי לטובת אליהו ברוכי.

המכשול: 

בעיה חוקית למנות סגן שר במעמד שר. שכן ראש הממשלה לא יכול לכהן כשר במקביל משום כתב האישום שהוגש נגדו, כדי לממש את זה, הם יאלצו למצוא שר נדיב שלא מפחד לשלוט במשרד נוסף ויאציל סמכויות לסגנו. לא ברור אם קיים שר שיסכים לא לשלוט במשרד בכיר כמו משרד השיכון.

ח"כ אליהו חסיד

אופציה ג: מינוי אליהו חסיד לשר 

אופציה נוספת היא למנות את אליהו חסיד לתפקיד שר, חסיד יפרוש מהכנסת ויכהן בתפקיד השר כמינוי חיצוני, כך גם אליהו ברוכי יכנס וגם התפקיד יישאר בידי הסיעה המרכזית 

המכשול: חסיד מבהיר כי אין בכוונתו לכהן כשר, מה גם שבחסידות גור מבהירים כי הם לא יקחו יותר תפקיד שר, בפעם הקודמות עשו זאת בעקבות בעיה משפטית. 

נציגי דגל בדיון אתמולנציגי דגל בדיון אתמול
נציגי 'דגל התורה' בדיון

אופציה ד: מינוי שר מדגל התורה:

האפשרות למנות שר מדגל התורה עומדת בחלל האוויר, הסיכוי אפסי אבל על ידי מינוי שר או סגן שר נוסף הוא יתפטר ויכניס את אליהו ברוכי שישוב לכנסת. 

המכשול: בדגל התורה מאמצים את עמדת הרב שך לא לכהן כשרים, גם אם יקבלו אישור, החלוקות שיווצרו בסיעה יהיו קשים עד בלתי אפשרים, מה גם שהם יאלצו לתת תמורה שווה לאגודת ישראל כדוגמת ועדת הכספים, מה שלא רלוונטי בעליל. 

מוטי בבצ׳יקמוטי בבצ׳יק
יד ימינו של ליצמן, מוטי בבצ'יק

אופציה ה:  מינוי שר חיצוני או לוותר על התיק 

האופציה הזאת היא הרלוונטית ביותר, בסיעה המרכזית ימונה שר מקצועי מחוץ לכנסת, שיתפוס את המקום בממשלה ובתיק, שמו של מוטי בבצ'יק, עוזרו של ליצמן מרחף באוויר, או אפשרות כי שר אחר יחזיק בתפקיד שר השיכון ואנשי ליצמן יעבדו תחתיו וישפיעו.

הפתרון הזה לא יחזיר את ברוכי במיידית לכנסת אך על פי ההסכם יש הסכם רוטציה בין אליהו חסיד ואליהו ברוכי שכעבור שנה וחצי חסיד יפרוש מהכנסת לטובת אליהו ברוכי 

המכשול: בדגל מסרבים להצעה, גם בטענה כי הכנסת לא תחזיק מעמד שנה וחצי וכי עוד כמה חודשים הולכים לבחירות, וסיבה נוספת כי ההסכם מדבר במצב שלא ניצלו את הרוטציה אבל במקרה הזה מדובר בפיטורים שמשאירים ח״כ פעיל בבית במשך כשנה. 

יהדות התורה מוטי בבצ'יק התפטרות ליצמן מהממשלה אליהו ברוכי מאיר פרוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד