כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

סנוב, בהאיטי הייתי?

איך זה שאף עיתון חרדי לא הזכיר היום את ה'אנוס היהודי' שדרך ראשון על אדמת האיטי? • נחשו לאן נמלט הנשיא המודח של האי מוכה הרעש? • ותחת איזה הריסות נקבר האינטרנט? • טורו של יצחק נחשוני

מתוצאות רעידת האדמה בהאיטי
מתוצאות רעידת האדמה בהאיטי



האדמה שוב בערה תחת מגורשי גוש קטיף

בכל הדיווחים והמחזות הקשים מרעידת האדמה שפקדה את האיטי, הממלאים את עיתוני היום, ניכר האילוץ הרב הנובע מהניתוק בתקשורת עם האי ההרוס. רוב הידיעות מגיעות מהרפובליקה הדומניקנית, ועורכי העיתונים סומכים על כך שאיש מהקוראים לא יטרח לבדוק במפה ויגלה שהמשמעות היא כמו דיווח מהגבול המצרי על הנעשה בשיכון ו' בבני-ברק.

העיתונות הכללית מגשרת על היעדר המידע השוטף, ומשקיטה את רעבונו של יצר הסקרנות המקנן בקוראיהם, בתמונות זוועה מתוך ההריסות. אבל לעיתונות החרדית אין את הפריבילגיה הזו, והיא נאלצת להסתפק בתמונות מקריסת הארמון, ובמיקוד הפוקוס לזווית היהודית.

'המודיע' עושה זאת הבוקר בצורה המקסימלית והטובה ביותר. בעוד 'יתד נאמן' מורח כתבה על פני שני עמודים,ומרגיע את קוראיו כי"בינתיים לא ידוע על ישראלים הנמצאים שם", מה שלא היה נכון כבר בשעות המוקדמות של אתמול, מדווח ישראל קצובר ב'המודיע' על 4 ישראלים הנעדרים ועל שגורלם של 32 יהודי האי לוט בערפל.

'יתד נאמן' אמנם לא יכל להרשות לעצמו להעתיק את השיחה שקיים אתר האינטרנט החבדי col עם שליח חב"ד ברפובליקה הדומניקנית, הרב שמעון פלמן, לא בשל בעיית ההתבססות על ה'אינטרנט' שעליה ניתן להתגבר כמו 'המודיע' ולכתוב שהדברים נאמרו ב"ראיונות לתקשורת", אלא משום שמדובר בשליח חב"ד. עד היום, הרי לא יודעים קוראי העיתון הזה, שלפני למעלה משנה שנה התרחשה מתקפת טרור על 'בית חב"ד' בבומביי. אבל לחדר המצב של משרד החוץ אין כל קשר לא לחב"ד ולא למפעילי האתרים, וניתן היה בנקל לשלוף את הכתב יחיאל סבר, ממשימתו החשובה להעביר מדי יום ידיעה מוזמנת אחת, וגם זה בדילוגין, כדי שיתייצב במטה הדיווחים של משרד החוץ, כמו ישראל קצובר מ'המודיע'.

זה המינימום שניתן היה לצפות מהעיתון הזה.

אם זה היה קורה, גם קוראי 'יתד נאמן' היו יודעים היום למשל שיש בהאיטי נעדרים יהודים, ואפילו ישראלים, ושתריסר ישראלים ממגורשי גוש קטיף, שמיד לאחר ההתנתקות הקימו חווה חקלאית גדולה בשולי האיטי, ניצלו בנס מרעידת אדמה נוספת שרדפה אחריהם עד לשם, למרות שהאדמה שוב בערה תחתם איש מהם לא נפגע.

ואין זה משנה כרגע מה היתה עמדת דגל התורה ב'התנתקות'...

'המודיע' גם יודע לספר היום, גם זה מתוך חדר המצב במשרד החוץ, כי "עוד כמה ישראלים שהיו על אוניה שעגנה בחוף בירת האיטי, ניצלו כשקפטן האוניה חש ברעידה ומיד הרים עוגן ועזב את המקום ללב הים".

בהחלט מעניין.

מה שלא כתוב ב'גוגל'

אם היו העיתונים החרדיים משקיעים עוד קצת מאמץ ונוברים גם בחומרים מן העבר, ולא מסתמכים רק על 'גוגל', היו יכולים להגיע לממצאים מרתקים ביותר על הקשר היהודי עם האי שנפגע באסון הטבע הכבד. אנחנו עשינו זאת במקומם, וגילינו שההיסטוריה היהודית של האי הזה מתחילה מהרגע שבו גילו אותו האירופאים לפני כ-520 שנה.

האיש הראשון שכף רגלו דרכה על האי, שמו לואיס דה טורז, היה אנוס יהודי ששימש גם כמתורגמן האישי של קולומבוס.

במהלך השנים משך אליו האי האיטי זרם קבוע של אנוסים יהודים שנמלטו מאימת האינקיוויזציה הספרדית ומצאו בו מקלט. בהעדר הכוונה רבנית מסודרת, ותחת לחץ הכיבוש הספרדי הנמשך, דעכה הקהילה שם, ורבים ממשפחותיה נטמעו בקרב האוכלוסייה המקומית. אצל חלק מהם נשתיירו מנהגים יהודיים מעורפלים.

החתונה היהודית האחרונה נערכה באי לפני כעשר שנים. הפעם האחרונה שעשו בהאיטי ברית מילה היה לפני כ-35 שנים. אחד מהיהודים המעטים שמתגוררים בהאיטי הוא גילברט ביגיו, איש עסקים מקומי המשמש גם בתפקיד קונסול כבוד של ישראל ומחזיק בביתו את ספר תורה היחיד שבאי. בית כנסת אין, קהילה בקושי.

לפני כשש שנים נערכה הפיכה בארמון הנשיאות בהאיטי, לא כמו זו שפקדה אותו ברעידת האדמה האחרונה, אלא הפיכה שלטונית. אחרי גל של אלימות ושפיכות דמים ברחובות, ולא תחת הריסות, נאלץ הנשיא הקודם, ג'ין בפטיסט אריסטאד, לברוח מתחומי המדינה. אריסטאד היה תקוותם הגדולה של האמריקנים, שקיוו שיצליח להטמיע את הדמוקרטיה וטוהר המידות במדינה, שנשלטה עשרות שנים בידי כנופיות של גנרלים מושחתים ותאבי-בצע.

לאן הוא נמלט? - יש שטענו אז ש...לישראל. זאת משום שבמשך ארבע שנים הוא התגורר בארץ, והשפה העברית היא אחת משש השפות שהוא דובר.

עכשיו שיתאמצו קצת, שם במערכות, וילכו לחפש אותו...

מעניין, לא? - אם הפרטים האלה היו מופיעים ב'אינטרנט' הם כבר היו בוודאי מתפרסמים היום בעיתונות החרדית.

ה'אולטה מודרניות' הגיעה ליתד!

יש גם בשורות טובות היום, ולא נרחיב בהן מדי מפני 'עין הרע' - 'האינטרנט' נעלם סוף-סוף מן העולם!

איך זה קרה ? - מי יודע, אולי גם הוא נקבר אי-שם בין ומתחת להריסות שהוא עצמו גרם להן. בשפה המקצועית מגדירים את זה במשפט "הביא על עצמו כליה".

מגיע לו!

מה שהיו פעם 'אתרי האינטרנט' ואחר כך 'תחנות האינטרנט' כבר אינם היום, לא זה ולא זה.

בכותרת המופיעה בראש עמודו הראשון של 'יתד נאמן' ומודיעה על כנס החיזוק והתעוררות המרכזי שיערך היום באולמי 'תמיר' בירושלים לאלפי אבות לתלמידות הסמינרים, נאמר כי יעסוק בחיזוק החינוך הטהור ובעמידה מול פיתויי הזמן וניסיונותיו ובסכנות ה..."תקשורת הממוחשבת".

לא 'אתרים', לא 'תחנות', בוודאי לא 'אינטרנט' - את כל אלה הס מלהזכיר. האולטרה מודרניות הגיעה ל'יתד' והביאה עמה את ה...'תקשורת הממוחשבת'.

ושרק לא יסיקו מכאן שכל השאר, במונחים הישנים והמוכרים, כבר מותר!

בכותרת הידיעה עצמה המתפרסמת בעבוד 4 של העיתון, גם 'תקשורת ממוחשבת' אינה מוזכרת. "מול פיתויי הזמן ונסיונותיו" - היא מסתיימת שם, כאילו שתי המילים שהופיעו בהמשך המשפט הזה בעמוד הראשון ונמחקו בעמוד הפנימי היו..."הגרי"ג אדלשטיין".

ובתוך הידיעה שוב מושג חדש וחדשני: "סכנת קדמת הטכנולוגיה בתקשורת".

'תחנות האינטרנט', יוק!

מה הביא לשינוי השם? אולי העובדה ש'אינטרנט' הוא הרי לשון 'זכר' (כשמדובר ב'יתד' חייבים להדגיש שהכוונה לקמץ מתחת לז' ופתח מתחת לכ' ולא לצרי וסגול כמו בפרשת 'זכור'), ומאחר והכינוס הוא של הסמינרים לבנות, מן החובה היה למצוא לו תחליף המתאים ללשון נקבה. כך נוצר המינוח 'תקשורת ממוחשבת'...או 'קדמת הטכנולוגיה בתקשורת'.

ומלבד זה יתרונותיה של 'התקשורת הממוחשבת' על פני ה'אינטרנט' היא, שניתן יהיה להצמיד לה מעתה את הסלוגן: "תיפח רוחם של מחשבים"...

פשוט נהדר!
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד