י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

כישרון או לב טוב - מה עדיף?

מציעים לנו עבור בתנו שני בחורים: אחד בעל כישרון, והאחר בעל מידות טובות - מה כדאי לבחור? • אוריאל בלוי, מטפל ומגשר מוסמך, מסביר על פי מקורות היהדות, מה חשוב יותר

צילום אילוסטרציה: פיני רוזן
צילום אילוסטרציה: פיני רוזן



שאלה: יש לנו בת להשיא ומציעים לנו שני בחורים: אחד, משבחים מאוד את הכישרון שלו, והאחר משבחים מאוד את המידות הטובות שלו - מה כדאי לבחור לביתנו היקרה?


לב טוב זה עיקר האדם. כי לב טוב הוא מהות האדם והבסיס לכל המעלות הטובות. אם לאדם יש לב טוב, והוא אוהב את הבריות, בהכרח יצליח בכל מעשיו. מכיוון שיתנהג יפה ובאהבה ואחווה ושלום ורעות עם רעייתו ועם ילדיו, ועם החברה סביבו, ויהיה אהוב על הבריות. וכן מבחינה רוחנית "דרך ארץ קדמה לתורה". "כל שרוח הבריות נוחה הימנו רוח המקום נוחה הימנו" (אבות ג,י). כי אם יש לאדם לב טוב, הוא נהיה כלי קיבול להשראת השכינה בנשמתו, ולכך הוא אהוב הן לבריות והן לקב"ה.

הבה נתבונן במקורות היהדות:

" אמר להם, צאו וראו איזוהי דרך ישרה שידבק בה האדם. רבי אליעזר אומר, עין טובה. רבי יהושע אומר, חבר טוב. רבי יוסי אומר, שכן טוב. רבי שמעון אומר, הרואה את הנולד. רבי אלעזר אומר, לב טוב. אמר להם, רואה אני את דברי אלעזר בן ערך מדבריכם, שבכלל דבריו דבריכם". (אבות ב,יב)

המשנה באבות מונה שבחי תלמידי חכמים בשבחים טובים ושונים, אבל דווקא על לב טוב, אומרת המשנה שבכלל דבריו דבריכם. כי לב טוב כולל את כל המעלות הטובות.

וכן מצינו במשה רבנו, מנהיגם של ישראל, שהוציאם משעבוד גשמי ורוחני, וזכה שנאמר עליו "פה אל פה אדבר בו" .

כשנתבונן ונקרא את תאור תולדות חייו של משה רבנו, נבין את סוד יחודו וגדלותו. משה גדל מינקותו בבית פרעה והיה לו כל הטוב הגשמי שבעולם, וכן מעמד וכבוד ועתידו מובטח. למרות זאת, משה יוצא אל אחיו ורואה בסיבלותם ,"ויגדל משה ויצא אל אחיו וירא בסיבלותם "(שמות ב-יב). נתן עיניו וליבו להיות מצר עימהם (רש"י) - עד כדי כך שסיכן את נפשו והרג איש מצרי שהכה את העברי. ובאמת כשנודע הדבר, נזקק לעזוב את כל מעמדו ועושרו ולנדוד, בחוסר כל, במדבר, בלא עתיד ברור לעין.

וכן אהרון הכהן, שהכתוב מעיד עליו "וראך ושמח בליבו"(שמות ד,יד), לא רק שלא נתקנא בגדולת אחיו הצעיר, אלא עוד שמח בליבו עבור גדולת אחיו. על לב כזה ראוי שיהיה מונח חושן האפוד.

שני האישים האלו, משה ואהרון, זכו להוציא את עם ישראל מעבדות לחרות גשמית ורוחנית, בזכות היותם בעלי לב טוב, וזה הביאם לכל המעלות הטובות.

אם אנו כבני אדם וכחברה, נשכיל לחנך את עצמנו ואת תלמידנו וילדנו למידות טובות, זה היסוד והשורש לכל המעלות ואושרם בחיים.

אוריאל בלוי, מטפל חונך ומגשר, מרצה וכותב מאמרים במדיות השונות. טל: [email protected] 054-5333386

קישורים:
לכניסה לאתר של אוריאל בלוי - לחץ כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד