י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
תופעת 'השכחה' הגוברת

מקל בגלגלים: האזרחים לא משתפים פעולה בחקירה

החוקרים האפידמיולוגים של משרד הבריאות וצה"ל נתקלים במענה חלקי הנובע מחשש של החולים להכניס את קרוביהם לבידוד • רבים מהחולים 'שכחו' את מי הם פגשו • חלק מהתסמינים?

מקל בגלגלים: האזרחים לא משתפים פעולה בחקירה
פקחים מסיירים בעידן הקורונה צילום: באדיבות המצלם

קוטעים את הקטיעה: הבטיחו לקטוע את שרשרת ההדבקה אבל התושבים, מסתבר, לא ששים לשתף פעולה עם המאמץ.

בשירות משרד הבריאות פועלים מאות חוקרים, רבים מהם הוכשרו רק בשבועות האחרונים, אך המאמץ הרב נושא פירות חלקיים בלבד, שכן האזרחים המתוחקרים מעבירים מידע חלקי ואינם משתפים פעולה עם החקירה באופן מלא, משום שהם חוששים להכניס את קרוביהם ואת עמיתיהם לבידוד.

במערך החקירות האפידמיולוגיות שהוטלו על פיקוד העורף של צה"ל לשם קטיעת שרשרת ההדבקה מועסקים עתה כ-1,400 איש והכוונה להגיע ל-2,000 עד 1 בנובמבר ובהמשך ל-2,500. כ-700 מהחוקרים הם ממשרד הבריאות וכ-300 בלבד מצה"ל, בהם כ–250 קצינים וחיילים ואנשי מילואים.

עוד כ-1,000 אנשי צבא פועלים בשטח ובהם 300 חוקרים במדים. הכשרת חוקר נמשכת שבוע ושבוע נוסף הוא בהתנסות תחת פיקוח והנחיה מתאימה ובצה"ל מתכוונים להכשיר עוד כוח אדם לנושא.

מהפרטים עולה כי מערך החקירות עובה לאחרונה והוא מבצע כ–2,500-3,000 חקירות ביום וההנחה שיידרש לטפל בעומס עתידי נוכח העלייה בתחלואה, אך התוצאה רחוקה מהיעד שנקבע והוא, להגיע בתוך כ–30 שעות מזיהוי חולה לעשרה מגעים שלו ולהורות לכולם להיכנס לבידוד לשבועיים מהיום שבו פגשו את החולה.

תוצאות החקירות מעלות לעת עתה מידע חלקי בלבד, של 5.5 מגעים לכל חולה בממוצע, בשל חוסר שיתוף פעולה מצד החולים המזוהים. שימו לב לנתון הבא: קרוב לחצי מתוך החולים הנחקרים מדווחים על לא יותר משלושה אנשים איתם באו במגע במשך השבועיים שקדמו לבדיקת הקורונה שערכו ושתוצאתה הייתה חיובית.

המלצת הגורמים היא לפתוח בקמפיין הסברה שיעלה אתץ חשיבות הדיווח לשם קטיעת שרשרת ההדבקה.

אם לא די בכך, השבוע דווח כי המשטרה מתקשה לאכוף את הוראות הבידוד. גם מי שכבר אותר ונדרש לשהות בבידוד מצליח לחמוק מחובתו. המשטרה מגיעה ללא יותר מאחוז בודד של המבודדים ובודקת את הימצאותם בבית. המעקב הנמוך מביא רבים לא לציית להנחיית הבידוד אלא לצאת מהבית ולסכן אחרים בהדבקה.

קורונה הדבקה בידוד ביתי חקירה משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד