י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
באים מערים אדומות

סקר סרולוגי ב'שיבא': 10% מהעובדים בעלי נוגדנים לקורונה

נכון להיום טרם בוצע סקר סרולוגי מקיף בישראל, אך מסקר שנערך ב'שיבא' עולה כי 105 מהעובדים נחשפו לנגיף • רוב הנדבקים מגיעים מערים אדומות • המסקנה: בערים 'אדומות' שיעור בעלי הנוגדנים עומד על 10%

סקר סרולוגי ב'שיבא': 10% מהעובדים בעלי נוגדנים לקורונה
מחלקת קורונה בשיבא - תל השומר צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

רק 10% מהציבור פיתח נוגדנים לקורונה: אמנם, סקר סרולוגי לא נערך עדיין בישראל (נערכו סקרים מקומיים, בעיקר בבני ברק) אך ניתן כבר לראות את תמונת הנדבקים ומפתחי הנוגדנים. בסקר סרולוגי שנערך בקרב עובדי בית החולים 'שיבא' עולה כי מבין 2,000 עובדי המרכז הרפואי שיבא, רק 10% הם בעלי נוגדנים לקורונה.

הסקר בוצע בידי הפרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת המחלקה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא. עם זאת, מנתוני הסקר עולה כי רוב העובדים שנמצאו בעלי נוגדנים לנגיף נדבקו בקהילה, ולא בבית החולים כתוצאה מחשיפה לחולים. נתון זה עולה לאור העובדה כי מרבית העובדים שהתגלו כבעלי נוגדנים מתגוררים בערים אדומות.

מדובר עדיין בסקר לא סופי, אך הוא מספק אינדיקציה שכן עד כה נבדקו 2,000 עובדים מתוך כ-9,000 עובדי המרכז הרפואי, שהיה חשד כי נחשפו לנגיף – בין אם במחלקות הקורונה ובין אם ביישובים ובערים עם תחלואה גבוהה, מהם הם מגיעים לעבודה.

בשלב מתקדם יותר של הסקר הורחבה הבדיקה להימצאות נוגדנים גם לכלל עובדי "שיבא". מהממצאים עלה כי כ-200 נבדקים מתוך 2,000 נחשפו למחלה ופיתחו נגדה נוגדנים.

על פי ניתוח הממצאים שביצעה פרופ' רגב-יוחאי, עיקר הסיכון לחשיפה ולהידבקות בנגיף איננו העבודה בתוך בית החולים אלא דווקא במקום המגורים. מהסקר עלה כי בקרב העובדים במחלקות הקורונה שנבדקו, 1% בלבד היו עם נוגדנים; בשאר המחלקות – בעיקר בחדר ומיון ובפנימיות – 2%-4%. זאת לעומת 8%-12% מהעובדים שמגיעים מיישובים אדומים ונמצאו בעלי נוגדנים. עוד עולה כי רוב בעלי הנוגדנים הם אחים ואחיות, סניטרים ועובדי ניקיון.

ממסקנותיה של פרופ' רגב-יוחאי עולה עוד כי בערים האדומות שיעורי ההדבקה כנראה עלו על 10%, ולכן ייתכן כי חלק גדול מהאוכלוסייה בערים אלה בעל נוגדנים למחלה. באשר לאוכלוסיה הכללית, אין לכך עדיין נתונים, אך ההערכה היא כי שיעור בעלי הנוגדנים לקורונה עומד על 3.5%-17%.

 

קורונה שיבא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד