ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
החיסולים הדרמטיים והפיגועים הכואבים

סיכום שנה: אז מה עבר עלינו בזירה הביטחונית

בסיומה של שנה שכל הפוקוס שלה כוון לעבר המאבק בנגיף הקורונה וכך היא ככל הנראה תיזכר בתולדות ההיסטוריה, כשנה שאיש לא ירצה לזכור לטובה, כתבנו קובי ברונשטיין מסכם את השנה עם האירועים הביטחוניים המשמעותיים, שהתרחשו בה; חיסול מנהיג דאע"ש אל בגדדי, הפיגועים והמבצעים

סיכום שנה: אז מה עבר עלינו בזירה הביטחונית
סולימאני לאחר החיסול צילום: צילום מסך

כ"ז תשרי חיסול מנהיג דאע"ש אל בגדדי

בכ"ז בתשרי תש"פ חוסל מנהיג ארגון הטרור דאע"ש אבו בכר אל בגדדי. בגדאדי חוסל לאחר לאחר שנים של ניסיונות לשווא, להשיג מידע בזמן אמת על מיקומו של אל-בגדאדי, התפיסה הגדולה הגיעה מאשתו של עוזר של אל-בגדדי ואחד הבלדרים שהוא העסיק כדי להימנע משימוש בטלפונים ניידים ובמחשבים שהיו יכולים להקל עליו במעקב. גורמים רשמיים בארה"ב אמרו כי השניים נלכדו במערב עירק ומי שקיבלה את הפרס שהובטח על ראשו של בגדאדי ע"ס של 25,000,000 דולר, היא האישה, כך דווח ב'טיים'.

הכוחות האמריקאים השתמשו בשמות ובמיקומים שמסרו להם האישה והבלדר, אמרו שני גורמים אמריקאים כי ה-CIA וקציני המודיעין העירקיים והכורדים החלו בגיוס סוכנים בנתיבים שנסע בהם אל בגדאדי במדבר על גבול סוריה-עירק. גורמים רשמיים החלו לסקור דרכים בהן השתמש, מקומות בהם עצר וחיפשו דפוסים לנסיעתו, כולל השהות הקצרה שלו בכפרים קטנים כמו זה בו נהרג לבסוף. "אני לא חושב שהיינו יכולים לעשות זאת ללא העזרה שקיבלנו מהכורדים הסורים והעירקים, שהמשיכו אחרי שהתחלנו את נסיגת הכוחות", אמר אחד הפקידים ל'טיים'.

י"ד חשוון  - צה"ל פותח במבצע חגורה שחורה

בשעת בוקר מוקדמת התעוררו תושבי הדרום לקול אזעקות צבע אדום. מחבלי הג'יאהד האיסלאמי פתחו בשיגור טילים לעבר ישראל כתגובה לחיסולו של בכיר הארגון בהאא אבו-אל עטא. לאור תדירות השיגורים החליטו בצה"ל על פתיחה במבצע 'חגורה שחורה' שכלל תקיפות אוויריות של מבני טרור וחוליות שיגור. ארבעה ימים לאחר מכן הוכרזה הפסקת אש לאחר שהמחבלים שיגרו למעלה מ-400 רקטות לעבר ישראל.

ו' כסלו - חיסול קאסם סולימאני

הלילה הדרמטי החל עם דיווחים על פיצוצים עזים בנמל התעופה הבינלאומי של בגדאד. סקיי ניוז בערבית וכלי תקשורת נוספים דווחו שמדובר בירי של רקטות לעבר בסיס משותף של כוחות אמריקניים וכוחות עיראקיים דרומית לשדה התעופה. בערוץ אל-מיאדין דווחו כי שוגרו טילים מצד הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית כדי להדוף את המתקפה.

כאן הגיע הטוויסט בדיווחים: לפתע החלו צצות ידיעות על חיסול של בכיר בשורות המיליציות השיעיות הפרו איראניות, מוחמד ריזא אל-ג'אברי, אחראי על הקשרים והפרוטוקולים בארגון הגג של המיליציות. אל-מיאדין דווח שמסוקים אמריקניים תקפו את השיירה שנעה על הציר של נמל התעופה של בגדאד (ככל הנראה אספה את האורחים). גורמים בשורות המיליציות דווחו על חמישה הרוגים בשורותיהם ועל שני "אורחים זרים" שנהרגו.

ערוץ אל-מיאדין הלבנוני המזוהה עם חיזבאללה עדכן שמפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, וסגן מפקד ארגון הגג של המיליציות השיעיות הפרו איראניות נהרגו. לאחר מכן הוא סייג את הדיווח ואמר כי מדובר בדיווחים לא מאומתים.

הרכב בו חוסל קאסם סולימאני

עיתונאים המזוהים עם חיזבאללה והציר החלו לצטט פסוקי קוראן ובהמשך הגיע גם דיווח בטלוויזיה העיראקית הממלכתית על חיסולם של אל-מוהנדיס ושל סולימאני. סוכנות הידיעות הצרפתית דווחה על שמונה הרוגים ועל כך שאל-מוהנדיס נהרג. גורמים במיליציות השיעיות אומרו לרויטרס, שישראל וארצות הברית עומדות מאחורי חיסול סולימאני. לגבי האורח השני – בהתחלה דובר על האחראי בחיזבאללה הלבנוני על תיק עיראק, מוחמד אל-כות'ראני. בהמשך שמועות שמדובר בסגנו של נעים קאסם, שלא מקבל אישור. אחרי זה מדברים על סאמר עבדאללה, חתנו של עימאד מורנייה. בכל מקרה לפי שעה אין הודעת חיזבאללה או אישור במקורות המזוהים עם חיזבאללה.

י"ז טבת - ישראל תוקפת בסוריה

גורם צבאי סורי מסר לסוכנות הידיעות הסורית, כי בשעה 22:10, מטוסי חיל האוויר הישראלי תקפו את שדה התעופה T4 מכיוון אזור א-תנף בקרבת הגבול עם עיראק. לפי ההודעה, מערכות ההגנה האווירית יירטו את הטילים והפילו חלק מהם. ארבעה טילים נפלו באזור שהותקף. היו נזקים בלבד.

י"ב שבט - שלושה פיגועים ביום אחד

ביום חמישי בלילה - ליל י"ב שבט, חזרו קבוצת חיילים - טירוני חטיבת גולני חזרו מהכותל המערבי, ומחבל דרס אותם אותם. כתוצאה מאירוע הדריסה נפצעו 12 חיילים, אחד מהם היה במצב קשה. יממה לאחר מכן נתפס המחבל במבצע מורכב של הימ"מ והצבא.

מספר שעות לאחר מכן, ישראלי שהתאסלם ביצע פיגוע ירי בעיר העתיקה, פצע שוטר באורח קל בכתפו ונורה למוות. קודם לכן חייל נפצע קל מירי בצומת הפרסה, ושבועיים לאחר מכן נתפס רובה M16 שעל פי החשד שימש את המחבלים.

כ"ז שבט -שני פיגועים בירושלים

בשבת - כ"ז שבט, מחבלת ערבייה ניסתה לדקור יהודי בטיילת ארמון הנציב, אזרח ושוטרים שהיו במקום השתלטו עליה, האירוע נגמר ללא נפגעים. מספר שעות לאחר מכן מחבל ערבי ניסה לדקור יהודים ליד שער האריות בעיר העתיקה בירושלים, המחבל נורה וחוסל. עוברת אורח נפצעה מרסיס ירי שבוצע לעבר המחבל.

כ"ח ניסן - פיגוע דקירה דריסה במחסום הקיוסק

רכב שהגיע למחסום הקיוסק פגע באחד מלוחמי מג"ב שפעלו במחסום. המחבל שיצא מהרכב דקר את הלוחם שנפצע באורח בינוני - באמצעות מספריים.

הלוחמים שהיו במקום ביצעו ירי שהביא לנטרול המחבל. במקום אותר מטען צינור - הלוחמים סגרו את הזירה ואל המקום הוזעק חבלן.

ד' אייר - יום הזיכרון - פיגוע דקירה בכפר סבא

אישה בת 62 נדקרה בראשה סמוך לקניון G בכפר סבר ופונתה לבית חולים מאיר בעיר במצב בינוני עד קשה. על פי הדיווח, המחבל נורה על ידי אזרח שחלף במקום והבחין במתרחש. הפצועה פונתה למרכז רפואי מאיר עם סימני דקירה.

זירת הדקירה בכפ''סזירת הדקירה בכפ''ס
זירת הדקירה בכפ''סצילום: דוברות המשטרה

י"ח אייר - נרצח הלוחם עמית בן יגאל הי"ד

במהלך פעילות מבצעית בכפר יעבד, נזרקה אבן לכיוונו של לוחם גולני עמית בן יגאל והוא נפגע בראשו. הוא פונה לבית החולים רמב"ם שם נקבע מותו. מהתחקיר הראשוני התברר כי שני לוחמים הספיקו לירות לעבר גג מיד לאחר האירוע, אולם לא הצליחו לפגוע במחבל. כנו כן, עולה כי בשלב ראשון נזרקה אבן לעבר הלוחם עמית בן יגאל הי"ד שהחטיאה אותו, ואז כשהרים את ראשו לראות מהיכן נזרקה האבן, חטף בעוצמה את האבן הירושלמית בפניו.

באותו היום בצהריים אירע ניסיון פיגוע דקירה במעבר קלנדיה. מחבל שקפץ ממשאית ניסה לדקור עם מברג את כוחות הביטחון. הוא נורה, נוטרל ונפצע קשה; לא היו נפגעים לכוחות הביטחון.

ב' סיון - 2 נסיונות פיגוע

שני ניסיונות פיגועי דקירה ביום אחד: בצהריים ניסו שני מחבלים לדקור לוחמי צה"ל באזור היישוב שילה ונורו ברגליהם. כמה שעות לאחר מכן ניסה מחבל לדקור לוחמי מג"ב ולרסס עליהם גז פלפל בסמוך לארמון הנציב בירושלים. המחבל נורה ונפצע באורח אנוש.

כ"ה אב - פיגוע דקירה בראש העין

בליל שבת - כ"ה באב מחבל פלסטיני תושב ג'נין דקר אזרח בן 30 בראש העין, פצע אותו אנושות ונמלט מהמקום. בתחילה דיווחה המשטרה כי זה לא פיגוע וניסתה להשתיק את הסיפור. רק כמה ימים מאורח יותר דווח כי המחבל נתפס וזהו אכן פיגוע.

ו' אלול - פיגוע דקירה בפתח תקווה

פלסטיני בן 46 תושב אזור שכם דקר ישראלי בן 39 שהלך על המדרכה ופצע אותו באורח אנוש ולאחר מכן נקבע מותו. החשוד ברח לכיוון צומת סגולה, שם נעצר על ידי כוח משטרה. בפיגוע הקשה נהרג הרב שי אוחיון הי"ד, תושב שכונת כפר אברהם בעיר, בן 39, אב לארבעה ילדים. חברו של ההרוג סיפר ל'בחדרי חרדים' על "איש שכולו היה אהבת תורה, הוא היה חסיד ברסלב וכל שנה טס לאומן לראש השנה, כשהיה זקוק לפרנסה עבד כמשגיח וגם כשומר אבל תמיד חייו היו סביב תורה".

י"ג אלול - פיגוע בצומת תפוח

בפיגוע דריסה שהתרחש בצומת תפוח בשומרון נפצעו חייל ושוטר שהיו מוצבים במקום. על פי עדי ראייה, רכב ובו פלסטיני דהר לעבר המקום שבו שהו קבוצת שוטרים ופגע בהם. שוטר שהיה בקרבת מקום פתח באש לעבר המחבל ופצעו אותו באורח קשה.

מהמשטרה נמסר, כי רכב שנסע לעבר שוטרים שעמדו בצומת תפוח ועסקו ברישום דוחות - דרס אותם. בהמשך, כך על פי המשטרה, עצר הנהג את הרכב ירד ממנו ורץ לעברם עם סכין שלופה. שוטר שהבחין בחשוד ירה מנשקו ונטרל את החשוד.

הבהרה: עקב ריבוי מקרי השיגורים לעבר הדרום, התייחסנו רק לאירועים הביטחוניים המשמעותיים שקיבלו סיקור תקשורתי נרחב במיוחד.

תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה שתהיה זו שנה בטוחה בכל הגזרות.

ביטחון פרויקט סיכום שנה קאסם סולימאני אבו בכר אל בגדדי חיסול ממוקד פיגועים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד