י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
על ספר התורה ששרד את השואה

שוחזרה הפרוכת המרהיבה שהוענקה על ידי אחד מבני המלוכה

הפרוכת העתיקה של העיר אוסטרובייץ שבפולין, מקום מושבו של האדמו"ר הצדיק רבי מאיר יחיאל מאוסטרובצה הי"ד, סימלה את האחווה בין היהודים לנוצרים. בימים אלה היא שוחזרה על ספר תורה עתיק בן מאה ומחמישים שנה ששרד את השואה

שוחזרה הפרוכת המרהיבה שהוענקה על ידי אחד מבני המלוכה
ספר התורה צילום: באדיבות המצלם

צאצאי העיר אוסטרובייץ יודעים לספר כמעט בעל פה על בית הכנסת המפואר הבנוי מעץ בו היה גם מקום מושבו של האדמו"ר הצדיק רבי מאיר יחיאל מאוסטרובצה שנפטר בשנת תרפ"ח 1928.

אולם מעטים יודעים שבבית כנסת זה, רק בימי חג עיטרה פרוכת מיוחדת את ארון הקודש. פרוכת שהוענקה על ידי אחד מבני המלוכה הפולנים שניצחו ב"מרד ינואר" (ינואר 1863) כתודה על הסיוע במרד נגד הצבא הרוסי.

את תמונת הפרוכת, מצא מאיר בולקה, יו"ר ארגון JNERATIONS לשימור מורשת יהדות אירופה, בארכיון העיר אוסטרובייץ, עיר הולדתו של אביו ומיד כשראה אותה, נצר בליבו החלטה כי בבוא היום יעשה מעשה לשחזור הפרוכת.

הפרוכת המרהיבה

לפני חודשים מספר, הגיע לידיו של בולקה ספר תורה עתיק בן כ-150 שנה שעל פי הידוע, שרד את השואה. הספר שהוא קטן מימדים במיוחד, מיועד למטרת גמילות חסדים להשאלת ספר תורה למסעות אדמו"רים לקברי צדיקים ומשלחות נוער לפולין.

לאחר שהושלמו הבדיקות על ידי הסופר סת"ם, עלה הרעיון כי המעיל שיעטר את ספר התורה, יהיה שחזור של אותה פרוכת מהעיר אוסטרובצה. בולקה פנה לאורטל גרידיש, אשת מקצוע בתחום הפרוכות מהשורה הראשונה, בעלת חברת "פעמון ורימון" העוסקת בתחום זה וביקש ממנה ליצור תעתיק מדויק של אותה פרוכת המופיעה בתמונה וזאת מבלי לדעת את הסוד שמאחורי אותם שני ציפורי העיט הפולנים.

משמאל, הפרוכת המקורית בתמונה שנמצאה בארכיון, מימין, הפרוכת המשוחזרת כמעיל לספר התורה

גרידיש שרגילה כבר לבקשות מיוחדות, החלה בעבודת המחשבת המיוחדת תוך נסיונות לפענח את התמונה הישנה למציאות וכך בימים שלפני ראש השנה, נתפר המעיל לספר התורה כשהוא שחזור כמעט מדויק למקור.

במקביל, הסקרנות לא עמדה בפרץ ובולקה החל לברר את המשמעות של ציפורי העיט כדי שיוכל גם להסביר לאלו שישאלו לפשר העיצוב המוזר. לשם כך פנה בולקה למכון לתרבות פולנית שעל יד שגרירות פולין כדי שהם יבררו את העניין ואכן התשובה לא איחרה לבוא.

על פי בלוגר פולני בשם וויצ'ק מזן, מדובר בפרוכת שנועדה לסמל את האחווה בין תושביה היהודים והנוצרים של העיר אוסטרובייץ. מתברר כי הפרוכת נמסרה לקהילה היהודית של אוסטרובייץ אולם לא נחשפה לציבור כלל למעט בימי חג. האותיות המוטבעות על ציפורי העיט AR מסמלות את מלך פולין אוגוסטוס (רקס) "החזק".

על פי הידוע, הפרוכת שניתנה כאות תודה ליהודי האזור מיד עם סיום המרד, הוצגה בבית הכנסת לצד שאר סימלי בית הכנסת היהודיים ואין כל ספק כי כל באי בית הכנסת ותושבי אוסטרובייץ היו מודעים לתשורה יפה וחשובה זו, שתרמה ליחסים תקינים בני שני העמים.

בראש השנה, עם קיומם של מניינים רבים, תיחשף שוב הפרוכת, לאחר שמונים שנה, בגרסתה החדשה לציבור והפעם באמצעות ספר התורה המחודש, בדיוק באותם הימים שהיא הוצגה לציבור, בחגים ובשבתות.

יצוין כי בית הכנסת הועלה באש על ידי הנאצים בעשרה בטבת תש"ג יחד עם השמדת חשובי היהודים שבעיר יחד עם בנו של האדמו"ר ומן הסתם, מלבד תמונה זו, לא נמצאה הפרוכת ולא ידוע על תמונות נוספות המציגות תשורה חשובה זו.

לדברי בולקה, הפרוכת מסמלת את חיי הסובלנות שהיו בין יהודים לנוצרים בפולין ויש לחזק ממצאים שכאלה כדי להראות שהיהודים ראו בפולין בית בטוח. מעכשיו, כל מי שיקבל את ספר התורה הזה לשימושו, יאלץ לקבל שיעור קצר בהיסטוריה כדי להכיר במורשת עירו של הצדיק רבי מאיר יחיאל מאוסטרובצה זצ"ל שבולקה קרוי על שמו.

הספר תורה מוקדש לזכרם של האדמו"רי פולין החשובים שבולקה נקשר לחצרותיהם בעקבות עבודתו להצלת בתי העלמין בפולין.

ספר תורה פרוכת שואה פולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד