כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

ראיון בלעדי עם ה'פיון' של האוצר

מיהם הקובעים היום את שערי הכלכלה הישראלית? • האם יחוייבו עסקים להתקין 'מטפים' נגד הבערת אש ביום השבת? • והאם שלטונות עירק קוראים את 'בקהילה'? • מדורו היומי של יצחק נחשוני

אריאל אטיאס. פיון של האוצר
אריאל אטיאס. פיון של האוצר



למה 'פלשנו' לקרית יובל?

אחרי המועצות הדתיות, ועד לבחירה המתוכננת של מומלצי שס לרבנים ראשיים בכמה וכמה ישובים חשובים, היא 'כובשת' גם את השערים הכלכליים של ישראל. לא, עדיין לא מדובר בקביעת שערי המטבעות, תפקיד שנשאר בידים בידי ה'בורגנים' מרוויחי משכורות העתק של בנק ישראל ולא ניתן למייצגי ה'שכבות החלשות', אבל את שערי העיתונים הכלכליים - 'גלובס' – עיתון העסקים של ישראל, ו'ממון' של 'ידיעות אחרונות', השתלטו שניים משריה והם ממלאים אותם במלוא הדרת פניהם. השר אטיאס – ב'גלובס' והשר אלי ישי ב"עסקים".

את הידיעה "שחתול שחור עבר בין שר השיכון אריאל אטיאס לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו", כנראה שפיספסנו, או שהתקשורת העלימה אותה מאיתנו. כמי שמסיקים דבר מתוך דבר, הרי שעל פי הראיון המתפרסם היום ב'גלובס' ושבו יורה אריאל אטיאס ללא אבחנה, כאילו העניק אותו כשהוא עומד במרכז שטח האש המיועד להפשרה, ליד העיר אלעד, לא יתכן שחתול שחור לא היה מעורב בו.
בראיון מטווח אטיאס את ביבי נתניהו, לא לפני שהוא מפצל את אישיותו בין ראש הממשלה לבין מי שממונה על האוצר. שר השיכון קובע חד משמעית, בלשון שאינה משתמעת לשני פנים- "אם נתניהו היה ממש רוצה, היה שינוי מיידי במחירי הדירות".

אטיאס רוצה, כולם רוצים, אבל נתניהו נותר בראש 'חזית הסירוב'.

הראיון, הזוכה לחשיפת שיא באחד העיתונים הכלכליים המובילים בישראל, אינו מיועד לעין החרדית. אטיאס כמעט ואינו מתייחס בו למצוקת הדיור הקשה של הציבור הזה. ובכל זאת, הוא אמור לשמש, בבוא היום, 'אליבי' לשר השיכון, הנוטע תקוות שוא רבות מדי, המתנפצות לאחרונה מול עינינו, כמו בועות סבון. הוא, בכל מקרה, עושה את הכל, "מתוך שליחות, ולא רק כדי לגמור את הקדנציה בשלום" – כפי שהוא אומר בראיון היום. הוא משחרר מאסות של קרקעות לבניית דירות חדשות מה שאמור להוריד את מחירי הדירות ולהקל על הצרכן הסופי, בעיקר על הזוגות הצעירים, לרכוש דירה. אבל מה לעשות שראש הממשלה, הקבלנים, החקלאים, העיריות ובעיקר האוצר, כולם התארגנו יחד לתקוע מקלות בגלגלי הדחפורים ובזרועות העגורנים?

במקרה של אטיאס, אף שלא מדובר במי שמוכר כ'רקדן', והוא לפחות מאלה הרוקדים על כל החתונות ובודאי לא לחלילו של איש, ניתן לומר שבכל זאת עיקר טענתו היא ש...הקרקע היא עקומה.
מסכימים איתו.

השר אטיאס בראיון לדרור מרמור ולעינת פדפרנקל מ'גלובס': "האוצר הוריד לנו את היכולת להשפיע. הורידו לנו מליארדים של תקציבים בעשור האחרון. אבל עכשיו צריך לנווט את הספינה למקום אחר וזה מה שאני מנסה לעשות".

כשנשאל אטיאס, בכל זאת, האם כשר ח המגיע ממפלגת שס, הוא אינו דואג יותר לציבור החרדי, הוא אינו מתחמק מתשובה לשואליו, אך מתחמק מהתחייבויות לבוחריו: "אני נבחרתי לכנסת ולמשרד השיכון בשליחות הרב עובדיה יוסף ומצביעי שס – הוא משיב בלא מעט גאווה – אני חייב לדאוג לכלל האזרחים וגם למצוקת הדיור של החרדים".

גם וגם...

"ישבו במשרד הזה אנשים שיכלו להשפיע, אבל עשר שנים לא תכננו ולא בנו לחרדים" – סונט אטיאס בקודמיו, ובהם גם סגני השרים מהמפלגות החרדיות שהחזיקו במשרד השיכון בתוך עשר השנים האחרונות. "יש כ 5000 חתונות בקרב הציבור החרדי כל שנה, והחרדים צריכים דירות באיזורים נפרדים כדי למנוע חיכוכים עם החילונים. זה טוב גם לחילונים וגם לחרדים". – הוא מפטיר.

במהלך הראיון מביע שר השיכון אטיאס, בעקיפין, את מלוא 'התנצלותו' על ה'פלישה' החרדית לקרית יובל שנמצאת, כידוע, על פי בדיקת מפת העירוב בירושלים , מחוץ למפת 'הספר הלבן' של ועד השכונה : "החרדים עוברים לגור בקרית יובל בירושלים כי אין להם איפה לגור, כי חסרות עשרות אלפי יחידות דיור לחרדים" – מסביר שר השיכון בהסבר סוחט התחשבות אבל בלי הרבה התחייבות. "מעשי יוכיחו שאני דואג לכולם , לא רק לחרדים,ולראייה המכרזים ששחררנו לאחרונה ליותר מ-2200 יחידות במגזרי המיעוטים".

לפחות בעיני אטיאס הציבור החרדי אינונוינו בין המוגדרים כ'מיעוטים' , וגם זה משהו. אבל בכל מה שנוגע לעצמו, הוא מיעוט שבמיעוט, מצטנע, מתבטל ואפילו מצהיר "אני 'פיון' של האוצר".

מה זה 'פיון'? - שאלנו עצמנו ומצאנו שבמובן המושאל הכוונה היא לחייל פשוט על לוח משחקים. על פי היריות המדוייקות שהוא יורה, נראה שלא לזה התכוון ה'משורר'.
למה כן? – פעם, בצעירותנו היו מכנים 'פיון' את ה'יפיופים' שבינינו, ויש האומרים "פיון" – הזכר של ה"פיה" – זו המבטיחה הבטחות לעתיד ורוד ולא תמיד מצליחה לקיים.

אלי ישי בבית הגריצילום: אלי ישי בבית הגרי
אלי ישי בבית הגרי''ש אלישיב. מגן על השבת


'סדרי הבראשית' של השר אלי ישי

השר אלי ישי, ראש מפלגתו של אטיאס, אמנם תופס כותרת ראשית רק במוסף הכלכלי 'ממון' של 'ידיעות אחרונות', הפחות נחשב מ'גלובס' שאת כותרתו המלאה תפס שר השיכון תחילה, אבל מבחינת הנושא שבגללו הוא הגיע לראש הכותרות, והענין הציבורי שהוא מעורר הוא עולה אלף מונים על ה'מגדלים' של אטיאס שבינתיים רק פורחים באויר.

שר הפנים אלי ישי דורש להוסיף תנאי חדש לקריטריונים לקבלת רישיון עסק – התחייבות של הבעלים לשמור על 'חוק שעות עבודה ומנוחה' ולסגור את העסק בשבת.

ישי העלה את הרעיון המבריק בעקבות החלטת האוצר וארגוני המעסיקים כי הגיע הזמן לקבוע תבחינים אחידים לקבלת רישיון בכל הרשויות המקומיות. אבל עכשיו, בעקבות הצעתו, שוקלים ב'אוצר' לגנוז את התוכנית כולה בנימוק המופרך שהתנאי של שר הפנים ישי "יפר את הסטטוס קוו".

מדוע חושבים המתנגדים העלומים המסתתרים תחת השם הממסדי "האוצר", שדרישה להצבת 'מטפים' וגלאי אש בעסק שמעולם לא הצטייד בהם אינו סותר את ה...'סטטוס קוו' ואילו אכיפת חוק "לא תבערו אש ביום השבת" בבית העסק יום אחד בשבוע, היא הפרה בוטה שלו? מדוע חושבים אותם גורמים אלמונים המצוטטים בעיתון כבעלי מחלוקתו של אלי ישי, שהצבת מדרגות מילוט היא תנאי סביר לקבלת רישיון עסק, אבל את סגירת העסק למשך יום אחד - בשבת כמתחייב בחוק, שגם היא סגולה למילוט מאסון, אסור לאכוף?.

מדוע מבינים הרשויות שמכירת אלכוהול בניגוד לחוק, או מעשה אלימות כלשהו , הם סיבה מוצדקת לסגירת עסק ולטילת הרשיון להפעלתו, ועבירה בוטה על 'חוק השבת' ורדיה בעובדים, לעזוב את ביתם ומשפחתם גם ביום המנוחה, כאילו היו עבדים, מחייבת העלמת עין?

העליהום התקשורתי היום מגיע לשיאים. "מה זה אחד באפריל"? – תוהה איש העסקים החיפאי דורי גילפז המצוטט ב'מעריב' – "גם ככה אין לחלק מאנשי העסקים רשיון אז עכשיו לאלה שיש לא יתנו רשיון? נו באמת".

מומו ביטון מאילת מגייס אפילו את התפילין כדי להתנגד לרעיון אכיפת חוק השבת של השר אלי ישי: "כיהודי שומר מסורת המניח תפילין מדי בוקר אני סבור שעסק הוא דבר נייטרלי ולא קשור לדת. אם יתקבל החוק הזה הוא יחסל את העיר אילת וימיט אסון על תושביה".

לא עלינו.

ומני מעודה, מנכ"ל 'ביל"ו סנטר' אחד ממרכזי הקניות הגדולים במדינה שבהם נרמסת השבת בריש גלי כל כך 'מתרפק' על תוכניתו של ישי שהוא נזכר בגירסה דינקותא, וכאילו מכח ה'דיבוק' שעוד לא יצא מזה וכבר נכנס בזה הוא אומר: "זו גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה...אלי ישי לא יכול לשנות סדרי בראשית".

השבת, כמובן, אינה כלולה ב'סדרי הבראשית' של מעודי. הזכר החזק ביותר של למעשה בראשית הרי התנפץ להם ב'מפץ הגדול'...

קבר יחזקאל הנביא בעיראק. צילום: בחדרי חרדיםצילום: קבר יחזקאל הנביא בעיראק. צילום: בחדרי חרדים
קבר יחזקאל הנביא בעיראק. צילום: בחדרי חרדים


חזון העצמות היבשות של הנביא יחזקאל

תתפלאו, אבל הידיעה הגדולה המתפרסמת היום ב'ידיעות אחרונות' על כוונת שלטונות עירק "החדשים", למחוק את הסממנים האחרונים של ההיסטוריה היהודית מעל אדמת בבל, ולהפוך את ציון קבר יחזקאל הנביא למסגד, התפרסמה כבר אתמול בראש עמודו הראשון של 'המבשר' והתבססה על המגזין 'ניו מדיה ז'ורנאל'.

מאחר ואפילו עיתון 'המבשר' עצמו, שהמערכת שלו נמצאת בביתר עילית, מתקשה להגיע לחלוקה בביתר בכל יום, אין יסוד סביר להניח שדוקא ה'ניו מדיה ז'ורנאל' מחולק שם והגיע לתיבת הדואר של המערכת, וממילא, אין מנוס מהמסקנה המתבקשת שמהירות תגובת ה'אינטרנט' של 'המבשר' גדולה יותר אפילו משל 'ידיעות אחרונות'.

משקיענים החבר'ה, הא?

בידיעה עצמה, ב'המבשר', עליה חתום מרדכי גולד, נאמר שהתכנית להפוך את אתר הקבורה העתיק למסגד נחשפה על ידי איש סוכנות הידיעות העירקית שלמה אלפסה, שהוא גם היועץ המשפטי של היהודים יוצאי מדינות ערב. "לדברי אלפסה, על רשות העתיקות של עירק הופעל לחץ, כדי שזו תעלים את כל הראיות המספרות את סיפור המקום והאישיות הקבורה בו. לדבריו, גורמים שונים בעירק מנסים להעלים את העובדה שזו ארץ שבה היו היהודים במשך אלפי שנים הרבה לפני הופעת האיסלם. לדברי אלפסה חילול הקבר מתקיים בתואנה של 'שיקום האתר'.

סמדר פרי, מוסיפה ב'ידיעות אחרונות' היום שאלפסה, מנהל ארגון 'צדק למען היהודים' פנה לממשל בושינגטון, בדרישה "לעצור את האיסלמיזציה של קבר הנביא היהודי. במקביל התבצעה פניה למטה ארגון אונסקו, האחראי לשמירה על צביונם הדתי של אתרים קדושים, בבקשה שיפעלו נגד התוכנית".

רק ששלטונות עירק לא ישיבו על הפניות שגם בישראל קברים כמו של שמואל הנביא, או אפילו קברי האבות שבחברון הפכו, ברבות השנים, ל...מסגדים.

על פי המסורת נותרו כר יחזקאל הנביא שבו מדובר, קבר יונה הנביא, קבר צדקיהו וקבר עזרא הסופר. באשר לאחרון, התפרסמה רק לפני שבועיים כתבה בשבועון 'בקהילה' שטענה, כי הוא עלה ארצה וטמון לצד ה...מסגד שב'אבו גוש'.

האם יתכן שהשלטונות העירקים קראו את הכתבה והחליטו שגם...יחזקאל הנביא הצטרף אל עזרא הסופר ב'עליה השניה"?

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד