י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
ראש השנה בצל הקורונה

משרד הבריאות בהוראות לבעלי התקיעה: לכסות את השופר במסיכה

במסמך שפורסם לגבאי בתי הכנסת מבהירה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות לבעלי התקיעה כי בתקיעת השופר קיים סיכון של 'רסס טיפתי' ולכן יש להקפיד על שורת נהלים, ביניהם כיסוי פתח השופר ומרחק של 4 מ'

משרד הבריאות בהוראות לבעלי התקיעה: לכסות את השופר במסיכה
תקיעת שופר בצל הקורונה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שופר תחת מסיכה: משרד הבריאות יצא היום בשורה של הנחיות מיוחדות לבעלי תקיעה, וזאת במטרה למנוע סיכון של הדבקת יתר המתפללים. בין ההוראות: כיסוי השופר במסכה, וניקוי היטב של השופר לאחר התקיעות.

במכתב שנשלח בידי ראש שירותי הציבור ד"ר שרון אלרועי, נכתב כי "תקיעת השופר מתבצעת על ידי נשיפת אויר בכוח מהפה דרך השופר. האוויר נדחס בכניסה לשופר ואז יוצא בחוזקה מהצד השני, הרחב. לכן, יש מקום לחשוש לפיזור טיפתי ואף ארססי (רסס דק באוויר) בעת התקיעות".

ד"ר אלרועי קובעת כי "בשל העובדה שתתכן הדבקה ללא תסמינים, יש חשש שבעל התקיעה יפיץ למרחקים את הנגיפים במצויים בדרכי הנשימה שלו, ואלו עלולים לשהות באוויר לאורך זמן ולסכן את שלום המתפללים האחרים".

אי-לכך, יצאו מספר הנחיות מגופים רבניים ומדענים סביב לעולם, שנועדו למזער את סכנת פיזור הנגיף. בין ההוראות: להקפיד ביתר-שאת על שמירה על כללי הריחוק החברתי ועטית מסכה בכל יציאה למרחב הציבורי, וכן להקפיד לרחוץ ידיים עם סבון או אלכוג'ל באופן תדיר במהלך כל חודש אלול ועשרת ימי תשובה. כמו כן, בשל הסכנה ל'רסס טיפתי', אין די במרחק של שני המטרים. "על בעל התוקע להתרחק מהקהל מעבר לשני המטרים המקובלים. מומלץ להתרחק כ 4- מטרים מציבור המתפללים".

לגבי הבעל מקריא, נקבע כי הוא "יכול לעמוד במרחק קרוב יותר לשם ביצוע תפקידו, אך עליו להקפיד על מרחק ומסכה".

בהעדר שמירת מרחק, "מומלץ לכסות את הפתח הרחב של השופר כדי למנוע יציאת רסס טיפתי לחלל החדר ע"י מסכה". בהוראות מומלץ כי "כיסוי השופר יעשה עם מסכה אשאר תהודק הדק היטב בגומייה". כמו כן נקבע כי "יש להחליף את המסכה אם היא נרטבת, מתלכלכת או נקרעת". בנוסף, ועל מנת למנוע שחרור של המסכה, נקבע כי על בעל התקיעה לנסות את השופר "המוגן" לפני ביצוע התקיעות בפועל בבית הכנסת, "כדי להבטיח שהכיסוי מחזיק מעמד כנגד האוויר הננשף ושקול השופר נשמע טבעי".

עוד בהוראות: מומלץ ככל הניתן לתקוע שופר במקום פתוח ולא בתוך בית הכנסת; אם תוקעים בתוך בית הכנסת, יש לפתוח חלונות בעת התקיעות; יש לכוון את פי השופר הרחב לכיוון חלון פתוח, ולא לכיוון אנשים. ועוד עצה: "אם הדבר לא מתאפשר, ניתן לשקול לעשות זאת לפני ארון הקודש ולתקוע לכיוון הפרוכת של הארון, כך שהמתפללים לא ייחשפו ישירות לזרם האוויר".

נהלי משרד הבריאות מחייבים גם תקיעה בשופר אישי, שכן "אין לתקוע בשופר של בית הכנסת; על כל בעל תקיעה להביא ולתקוע בשופרו האישי". לאחר התפילה יש לנקות רסיסי הרוק מהשופר עם בד נקי ויבש או כלי ניקוי המיוצרים לניקוי צינורות קטנים.

 

קורונה שופר תקיעת שופר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד