י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
נשכרה ספינה מיוחדת

אנשי הקהילה יחגגו את ראש השנה בדרך לא שגרתית

אנשי קהילת ז'יליפ שעל גדות הדנובה שכרו ספינה שעוגנת מול בית הכנסת כדי לרווח את כל הפעילויות בהתאם להנחיות, בצל זינוק בתחלואה בהונגריה

אנשי הקהילה יחגגו את ראש השנה בדרך לא שגרתית
אוהל מול בית הכנסת אובודה צילום: EMIH

יהודי בודפשט בירת הונגריה מתכוננים לחגיגות ראש השנה שיחלו הערב (שבת) ויימשכו עד יום ראשון בערב בצל עלייה חדה במספר נדבקים בקורונה במדינה בימים האחרונים.

התפילות והחגיגות יתקיימו בשטח פתוח בכ-20 מיקומים שונים ברחבי הבירה כדי למנוע ככל הניתן את הדבקות המשתתפים. באחד מבתי הכנסת שעל גדות הדנובה נשכרה אף לצורך כך ספינה בכדי לאפשר לקהל הגדול להשתתף בתפילות. כמו בקהילות יהודיות רבות ברחבי העולם גם אנשי קהילת עמי"ך - איגוד הקהילות שומרי תורה בהונגריה (חב"ד) בראשות הרב שלמה כובש בבודפשט נאלצו השנה להתאים את אירועי החגים למציאות מורכבת של מגפה עולמית שמשנה באופן דרמטי את ההרגלים וההתנהגויות של האנשים.

בהונגריה ישנו זינוק חד במקרי הקורונה בשבועות האחרונים, כאשר השיא היומי הגיע ל-916 בשבת אחרונה (12.09). הממשלה סגרה את גבולות המדינה בפני אזרחים זרים החל מ-1 בספטמבר, למעט מספר החרגות, בדיוק כפי שנעשה במהלך הגל הראשון של המגיפה. עיריית בודפשט החמירה את התקנות בנוגע לחובת חבישת מסכות במקומות ציבוריים והחמירה את הקנסות לאזרחים ולבעלי העסקים.

לפי התוכנית של הקהילה בראשותו של הרב שלמה כובש, כל בתי הכנסת מעבירים את פעילותם - כולל תפילות וקידושים קהילתיים - למגרש פתוח סמוך. אוהל גדול שישמש לתפילות וגם לארוחות החג הוקם מול בית כנסת אובודה (Óbuda Synagogue) מהגדולים והחשובים בעיר.

בחלק מבתי הכנסת נדרשו לפתרונות יצירתיים עקב העדר רחבה גדולה מספיק כדי להכיל את כל המתפללים, כך אנשי קהילת ז'יליפ (ZSILIP) שעל גדות הדנובה שכרו ספינה שעוגנת מול בית הכנסת כדי לרווח את כל הפעילויות ואילו בקהילת בודאבר (Budavár) יעבירו את התפילות לגן של המלון הסמוך.

כל אנשי הקהילה יעברו מדידת חום בכניסה לאירועים ולא ישבו סביב השולחנות בזמן הארוחה אלא יסתפקו באכילה בעמידה תוך הקפדה על מרחק בין המשפחות.

הרב שלמה כובש מציין כי "אנחנו נמצאים בפחת של חגי תשרי - תקופה מיוחדת מאוד בשנה היהודית. בראש השנה וביום הכיפורים המוני יהודים פוקדים את בתי הכנסת בהונגריה, גם כאלה שלא מרבים לבקר בבתי תפילה מגיעים בהתרגשות רבה. למרות המגפה הנוראית שמטלטלת את כל מדינות העולם, קיבלנו החלטה לקיים את האירועים החגיגיים תוך הקפדה יתרה על בריאותם וביטחונם של אנשי הקהילה. הפעם נחגוג באופן שונה ומיוחד ונאחל אחד לשני שבשנה החדשה תגיע מגפת הקורונה לסיומה."

׳עמיך׳ (EMIH) - איגוד הקהילות היהודיות בהונגריה המזוהה עם תנועת חב״ד, פועלת לקידום החיים היהודיים במדינה ומשקיע רבות בתחומי חינוך ותרבות. כחלק ממשימה זו, הוא מפעילה מוסדות חינוך ומעורבת באופן אקטיבי בפעילויות צדקה, תוך הפעלת אינספור תכניות חברתיות, תרבותיות וחינוכיות ברחבי המדינה.

כ-100,000 יהודים מתגוררים כיום בהונגריה מה שהופך אותה לקהילה היהודית השלישית בגודלה באירופה. 95% מהיהודים מתגוררים בבודפשט. היהודים מהווים כ-5% מתושבי העיר, ובכך הופכת בודפשט לבירה ה״יהודית ביותר״ באירופה.

קורונה יהודי הונגריה דנובה ראש השנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד