י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ראש השנה חל בשבת: מה המיוחד בשופר של שנה זו?

השנה נחגוג את ראש השנה בשבת, דבר האוסר על תקיעת השופר. הרבנית חגית שירה עם הסברים מיוחדים • אין שופר שיפתח את הלב, האם החיסרון יהיה משמעותי השנה? וכיצד השבת ממלאת את מקומו של השופר?

ראש השנה חל בשבת: מה המיוחד בשופר של שנה זו?
קובי הר צבי

השופר המיוחד של תשפ"א

השנה, ראש השנה יחול בשבת, זה מדהים, זה נפלא, אבל אין שופר, אסור שופר בשבת. אין שופר שיפתח את הלב, שיבלבל את השטן, שישפר אותנו ויעביר את ה' מכיסא דין לרחמים...

ובאמת, האם ראש השנה בלי שופר זה לא טוב? האם יחסר לנו משהו משמעותי השנה? לא! כי בשבת אין צורך בשופר!

ראשית – השופר מושך המשכות רוחניות מלמעלה ובשבת אין צורך מפני שהשבת עצמה מושכת המשכות גדולות מלמעלה - בכל שבוע עם כניסת השבת יורד אור רוחני גדול שנמשך ומאיר כל השבת ומשפיע לכל השבוע, והשבת הזו הוא ישפיע לא רק לכל השבוע אלא לכל השנה!

השופר נועד גם להכתיר ולהמליך את ה' למלך! בכל שנה, בראש השנה מבקש ה' מכל אחד ואחת מאיתנו באופן אישי להמליך אותו עליו למלך! ואנחנו, עם ישראל, אחות קטנה. מקטינים עצמנו ומתבטלים לפניו, והשנה? השנה יש  את שבת ושבת היא כולה התבטלות. שבת היא עשרים וארבע שעות של שופר ארוך ונוגע. אנו מניחים את כל העסקים והעניינים בשבת ומתענגים על המלך.

ראש השנה בלי שופר הוא לא מצב שלילי, "אין שופר" זו ההתבטלות וההמלכה! כי שבת זה ממש כמו אדם שנמצא כבר בהיכל המלך ועם המלך בעצמו – ואין יותר גדול ונעלה מזה!

השופר נועד גם לבלבל את השטן שלא ישטין ויקטרג עלינו, הוא שומע את תקיעות השופר וחושב שמשיח בא, הוא נבהל, מתבלבל ונחתם לו הפה – בשבת אין שטן אומר הזוהר, והוא מסביר שמיד בכניסת השבת הקדוש ברוך הוא שולח אותו לתהום עמוקה עד צאתה. ולכן, אין צורך לבלבל את השטן בשבת – כי הוא פשוט לא נמצא!

מה עוד פועל השופר? השופר מעיר! הוא מעורר אותנו לשפר את מעשינו, הוא חודר אל הלב ונוגע בנפש הבהמית ומעורר אותה לתשוקה ורצון ה' – והשבת... השבת עצמה היא שופר, היא בקדושתה מרוממת את הנפש הבהמית ומעלה אותה גבוה – האכילה קדושה בשבת, השינה קדושה בשבת ואפילו פנינו יפות יותר בשבת!

אומר האר"י הקדוש שהתוקע מתאדמים פניו ולחייו מקבלות יופי עליון – שופר לשון שופרא (יופי), יופיו הרוחני של התוקע שופך על כולנו יופי רוחני, יופי עליון והופך את כתנות העור שלנו לכתנות אור – ובשבת, בשבת אין צורך כי מיד בכניסתה לובשת נשמתנו לבוש רוחני ובגדי אור ופנינו מאירות יותר!!!

שבת היא הגנה, היא שמירה ורחמים, היא שלום!

אומר הזוהר הקדוש: כשנתקדש היום בערב שבת, סוכת שלום נפרסת בעולם, מי זו סוכת שלום? זו שבת! וכל רוחות וסערות וכל צד הטומאה... הכל נטמן ונעלם בשבת... מתעוררת רוח קדושה בעולם... וזה בורח מלפני זה... אתם מבינים? בשעה שתיכנס השבת סוכה של שלום תכסה את העולם וכל הכוחות הרעים יברחו מפני קדושת השבת ועם הכוח הזה אנחנו זוכים לפתוח את השנה החדשה.

זכרו, שבת היא שופר, היא משפרת, שומרת, היא התכלית והברכה לימות החול, היא המלך שיורד לבית שלנו...

והשנה היא בראש והיא תשפיע על כל השנה בוודאי... השתדלו לא לדבר דברי חולין, זכרו שאתם בהיכל המלך, קרובים, אהובים ומוגנים – כן, גם מדין ומשפט!

יהי רצון ומ אשפ"ת ירים אביון – בברכת יה שמע אביונך – זכנו ליום שכולו שבת!

שנה טובה חגית שירה

שופר ראש השנה שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד