י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מברגן בלזן עד לפרנקפורט

הנין התפלל לראשונה במחזור של סבו ששרד את השואה

עודד וילדר חבר הקהילה היהודית בפרנקפורט סוגר מעגל מרגש השנה עם חשיפת מחזורי ראש השנה ויו"כ של סבא רבא שלו – סב אביו שהיו מוסלקים בתיק צד אותו הביאה עמה סבתו אחר כל תלאותיה בשואה האיומה 

הנין התפלל לראשונה במחזור של סבו ששרד את השואה
המחזורים והתיק צילום: רפאל ארליך

תפילות ימים נוראים תשפ"א נראו השנה אחרת אצל עודד וילדר, חבר הקהילה היהודית בפרנקפורט. וילדר מתפלל בבית מדרשו של רבה של פרנקפורט הרב אביחי אפל המכהן כראש ועידת הרבנים האורתודוקסים דמדינת אשכנז (ORD) - ארגון הרבנים של גרמניה, והשנה הוא התפלל לראשונה מתוך המחזורים של סב אביו ששרדו בדרך לא דרך את אימי השואה, ונחשפו לאחרונה במקרה.

סבתו של עודד אלזה רבקה (ברטה) גולדשמיט ע"ה, ניצלה מהתופת בברגן בלזן בשעה שבעלה הי"ד נרצח. שניהם החזיקו כבר אישורים לטרנספורט החילופין היחיד שיצא לפועל ב1944 לחיפה. אך באפריל באותה שנה בעלה נרצח והיא המשיכה ליעדה.

בקרית חיים - חיפה נולד נכדה עודד ובהמשך היגר לפרנקפורט שם מתגורר עד היום עם הוריו.

בשיחה עם עיתון 'יתד נאמן' הוא סיפר כי "בשבועות האחרונים סידרתי את משרדי שם שמרתי על תיק צד שהיה שייך לסבתי, על התיק היה רקום שם משפחתה גולדשמיט באותיות לועזיות ושם גם שמרה סבתא את פיסת הבד שסימנה כל יהודי ויהודייה – הטלאי הצהוב. מעולם לא העזתי לפתוח את התיק, חששתי. הפעם הרהבתי עוז והוכתי תדהמה והתרגשות, מצאתי סט מחזורים לראש השנה ויום כיפור במצב טוב – הם היו שייכים לסב אבי, והשנה אני מתכוון לקחת אותם עמי לבית הכנסת בתפילה שיהיה בזה גם עילוי נשמה לכל בני משפחתי", סיפר עודד.

לעודד, היסטוריה משפחתית מרתקת בין דבריו ציין על בית הכנסת בעיר ברלד רומניה שם מסומנים בני משפחתו של אביו שלמה מנחם וילדר ואחרים שהיו אמורים להיות מובלים למחנה ההשמדה טרנסניסטריה בו הושמדו כבר בני הדודים של אביו ימים קודם: "ביום שהיו אמורים לצאת למחנה ההשמדה נשמעו דפיקות בדלת, אבי פתח וחייל ענק מימדים עמד בפתח הדלת ואבי קרא לסבי שהעריך שהנאצים ימח שמם וזכרם עומדים בדלת – הוא אמר לחייל שיחכה קצת, כאשר הגיע לדלת נעשה לבן כמו הקיר, מתברר כי החייל היה חייל רוסי שנכנס יחד עם פלוגה גדולה של הצבא הרוסי במשך הלילה לעיר וחיי היהודים ניצלו, לבסוף התברר שהחייל שדפק בדלת הוא בכלל יהודי וכולם נפלו יחד אחד על צווארי השני ובכו מהתרגשות וכך ניצלו".

מחנה ריכוז ברגן בלזן מחזור ניצול שואה פרנקפורט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד