י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
לקראת דיון בקבינט

היום שאחרי הסגר: "מערך החקירות יהיה מוכן, אבל לא יספיק"

בצה"ל ובמשרד הבריאות נערכים ליציאה מהסגר, תוך עיבוי מתוכנן של מערך החקירות והבדיקות • ויכוח בין שרי הבריאות והאוצר על המשך הסגר. השר אדלשטיין: "להחמיר את המגבלות". השר כץ: "לאפשר את פעילות המשק". בכירים במשרד הבריאות: הכל תלוי בהתנהגות הציבור

היום שאחרי הסגר: "מערך החקירות יהיה מוכן, אבל לא יספיק"
פיקוד העורף במלון לחולים צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בשעה שבצמרת הממשלה מתלבטים אם להחמיר את הסגר החלקי, בצה"ל ובמשרד הבריאות כבר נערכים ליציאה נכונה ממנו, ככל הנראה בתום תקופת החגים. בערב ראש השנה הציגו בכירי צה"ל לצמרת משרד הבריאות את מצב המערך לקטיעת שרשרות ההדבקה, תוך התמקדות במערך החקירות האפידמיולוגיות ומערך הבדיקות. מוכנות מערך זה, שקרס תחת העומסים בתחילת הגל השני, היא מרכיב קריטי ביציאה נכונה מהסגר השנה.

כלקח מקריסה זו, הממשלה הטילה על צה"ל לפני כחודשיים להיות הגוף שיתפעל את מערך קטיעת שרשרות ההדבקה, כלומר תפעול בדיקות הקורונה והחקירות. הצבא התחייב לבצע את המשימה במהירות, אולם נתקל בקשיים רבים שגרמו לעיכובים ממושכים מאוד, הן בבניית מערך הבדיקות והן בבניית מערך החקירות. כך פורסם הבוקר ב"ישראל היום".

כעת אומרים גם במשרד הבריאות וגם בצה"ל כי המערך כבר פועל בקצב כפול ומשולש מאשר בעבר, וכי בתאריך היעד שנקבע לסוף חודש אוקטובר, הוא יהיה מוכן בהיקפים גדולים עוד יותר. על-פי ההיערכות של פיקוד העורף, יגיע מספר הבדיקות היומי ל-80 אלף ובהמשך אף ל-100 אלף.

בנוסף, בעקבות עיבוי מערך החקירות האפידמיולוגיות בחודשיים האחרונים, משרד הבריאות מפעיל כעת כ-900 חוקרים. על-פי בכיר במשרד הבריאות, מערך זה מתחקר כיום כ-60 אחוזים ממקרי התחלואה. לפי הסקירה שהציג צה"ל, עם סיום הסגר באמצע אוקטובר, הוא יוכל לקבל אחריות על מערך החקירות וזה ימנה על פי התכנית בין 1,700 ל-2,200.

בתוך כך, קבינט הקורונה צפוי להתכנס בצהריים ולדון בהמשך המגבלות. שר הבריאות אדלשטיין סבור שיש צורך בהחמרת הסגר בזמן הקרוב. גורם בכיר במשרד הבריאות הוסיף: "צריך לעקוב ולראות מה קורה בהתנהגות הציבור ובתחלואה. כמובן שלא נראה מיד תוצאות. החמרה בסגר היא בהחלט אפשרות, אם לא תהיה התנהגות ציבורית שתוריד את התחלואה".

מנגד, במשרד האוצר מתנגדים להחמרת המגבלות על הציבור. לדברי שר האוצר, ישראל כץ: "מקומות העבודה הפרטיים שאינם מקבלים קהל חייבים להישאר פתוחים, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה, כדי לאפשר את פעילות המשק. האתגר המשותף של הממשלה, עם צמרת המגזר העסקי ועם מנהלי המפעלים והעסקים ועם כוחות האכיפה, הוא לוודא קיום קפדני של הנחיות הבריאות והתו הסגול. מקום עבודה שלא יקפיד ייסגר, ללא קבלת סיוע כלשהו מהמדינה".

עוד הוסיף כי "אכיפת המגבלות בשאר התחומים חייבת להיעשות ללא פשרות ובמלוא העוצמה. מי שמקיים בזדון ובניגוד להוראות אירוע בעל סיכון הדבקה, כמו חתונה או מסיבה, חייב להיעצר בהאשמה של סיכון חיים, ולעמוד לדין. אחרי עשרה מעצרים האירועים האלה יפסקו".

על הסיוע לעסקים אמר כץ: "רשת הביטחון הכלכלית שפרשנו למשך שנה שלמה לשכירים, לעצמאים ולבעלי העסקים עובדת מצוין, וכעת אביא לממשלה את התוכנית המשלימה עליה הכרזנו, כולל הורדת שכר השרים והח"כים, הגמשת הקריטריונים והורדת הרף ל-25% לקבלת מענקים והחזרי ארנונה, כדי לאפשר לעוד עסקים לקבל סיוע. כמו כן, קבענו תמריץ לשימור עובדים, לעסקים שיישארו פתוחים וישמרו את העובדים במקום עבודתם". היום התוכנית צפויה לעלות לאישור הממשלה.

קורונה סגר משרד הבריאות צה"ל יולי אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד