י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לאחר 6 שנים

בית המשפט הכריע: ישראל תסגיר את מלכה לייפר לאוסטרליה

לאחר 6 שנים של דיונים - בית המשפט קבע היום כי מלכה לייפר תוסגר לאוסטרליה | בתחילת החודש דחה בית המשפט העליון את ערעורה והכריע כי היא כשירה להסגרה | שרת המשפטים לשעבר שקד: לייפר צריכה להיות מוסגרת לאוסטרליה בהקדם האפשרי

בית המשפט הכריע: ישראל תסגיר את מלכה לייפר לאוסטרליה
מלכה לייפר בבית המשפט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית המשפט המחוזי בירושלים הכריע הבוקר (שני) בסוגיית הסגרתה של מלכה לייפר אשר מואשמת בעבירות פליליות חמורות - לאוסטרליה. השופטת חנה לומפ כתבה בהחלטתה: "לאחר ששמעתי את כל הטענות שלכם החלטתי להורות על המשיבה כבת הסגרה לאוסטרליה". הכרעת הדין מגיעה לאחר 6 שנים של עשרות דיונים ובקשות חוזרות ונשנות באשר למצבה הנפשי של לייפר, מה שהיה אמור למנוע את הסגרתה.

שרת המשפטים לשעבר חברת הכנסת איילת שקד הגיבה להחלטה ואמרה: ״בית המשפט קיבל את ההחלטה הנכונה. מלכה לייפר צריכה להיות מוסגרת לאוסטרליה בהקדם האפשרי. בגלל הימשכות ההליכים ראוי שבית המשפט העליון יקבע דיונים במהירות לאחר שיוגש הערעור".

שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר: "אני מברך על החלטת בית המשפט וההכרזה על מלכה לייפר בת הסגרה. לאחר שנים של ייסורים, יזכו סוף סוף נפגעות העבירה לעשיית צדק. לייפר עשתה מעשה חמור וניסתה להתחזות ללוקה בנפשה על מנת לחמוק מהסגרה. אפעל לזרז ככל הניתן את המשך ההליך כדי להוציא אל הפועל את ההסגרה של לייפר לאוסטרליה.

עו"ד מתן עקיבא ועו"ד אביטל ריבנר מהמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה מסרו: "בסיומו של הליך ארוך, ממושך ומורכב, קיבל בית המשפט המחוזי את העתירה שהגישה המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה והכריז על מלכה לייפר בת הסגרה לאוסטרליה. זהו יום חשוב עבור שלטון החוק, עבור המחויבות הבינלאומית של ישראל ובמיוחד עבור נפגעות העבירה. צר לנו על כך שההליכים התמשכו זמן רב, וזאת בעיקר בשל ניסונה של לייפר להתחזות לחולת נפש – ניסיון שכשל על פי החלטות בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון".

בתחילת החודש דחה בית המשפט העליון את ערעורה של לייפר, אשר דרשה למנוע את הליך הסגרתה לאוסטרליה בעקבות מצבה הנפשי במסגרת התיק הפלילי המתנהל נגדה בישראל. בהחלטת השופטים שהתקבלה פה אחד, נקבע כי אין במצבה הנפשי כדי למנוע את המשך הסגרתה לאוסטרליה.

הבקשה להכריז על לייפר כבת הסגרה לאוסטרליה הוגשה בשנת 2014 לצורך העמדתה לדין בגין העבירות שביצעה. לאחר שנמצא כי המערערת אינה כשירה לעמוד לדין נוכח מצבה הנפשי, הופסק ההליך בשנת 2016 בהתאם  לחוק סדר הדין הפליליבתחילת שנת 2018 חודש הדיון בבקשת ההסגרה, בשל חשד כי לייפר מתחזה ומציגה מצג שווא בקשר למצבה הנפשי. לאחר שהוגשו מספר חות דעת פסיכיאטריות בעניינה, לרבות חוות דעת שנערכה על ידי פאנל מומחים, קבע בית המשפט המחוזי כי המערערת מתחזה לגבי כושר השיפוט שלה ויכולת תפקודה, וכי היא מסוגלת לעמוד לדין.

כזכור, לפני כחודש וחצי הגישו עורכי הדין יהודה פריד וטל גבאי, המייצגים את הגב' מלכה לייפר ערעור לבית המשפט העליון על החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים, לפיה נקבע כי לייפר "מתחזה לגבי כושר שיפוטה ויכולת תפקודה והיא כשירה לעמוד לדין''. פרקליטיה של לייפר החליטו שלא להמתין לסוף ההליך והגישו ערעור נגד החלטת בית המשפט לקבל את עמדת פאנל המומחים ובקשה לעיכוב ביצוע של ההחלטה להחיל בהליך ההסגרה, טרם מיצוי זכות הערעור. בנוסף, הוגשה בקשה להוספת ראייה חדשה לערעור. נזכיר, כי לאחר בדיקה של צוות המומחים שמינה בית משפט המחוזי בירושלים, הוגשו התוצאות  לביהמ"ש, שם עולה המסקנה כי מלכה לייפר, כשירה לעמוד לדין, על פגיעה בשלוש תלמידותיה באוסטרליה.

בהודעת הערעור, ציינו הפרקליטים את ההחלטה של בית המשפט להפסיק את כל ההליכים נגד לייפר ב-2016 אשר התבססה על יסוד מספר רב של מסמכים רפואיים לצד חוות דעת מפורטות, הן מטעם בתי החולים הציבוריים, הן מטעם פסיכיאטרים פרטיים והן מטעם הפסיכיאטר המחוזי בירושלים, אשר קבעו לאחר בדיקות רבות וממושכות, כי לייפר סובלת ממחלת נפש סכיזואפקטיבית וגם מסוג דיכאון פסיכוטי ואינה כשירה לעמוד לדין"

הליך ההסגרה של מלכה לייפר לאוסטרליה, מתנהל מזה למעלה מ-6 שנים, במסגרתו נערכו כבר כמעט 100 דיונים. בדיון שנערך בתחילת חודש דצמבר 2019, בבית משפט המחוזי בירושלים, הייתה אמורה להתקבל חוות דעת פסיכיאטרית סופית מטעם פסיכיאטר מחוז צפון, פסיכיאטר מחוז חיפה וסגניתו - שתקבע האם מלכה לייפר כשירה נפשית לעמוד לדין או לא. אולם הצוות ביקש ארכה של חודש ימים.

כזכור, הפרשה החלה במרץ 2008, מלכה לייפר, נחשדה כי פגעה בתלמידותיה הקטינות באוסטרליה בין השנים 2001-2008 בזמן ששימשה כמורה ומנהלת בבית ספר החרדי "עדת ישראל", תוך ניצול מעמדה ותמימותן. עם היוודע המעשים, ו-24 שעות לאחר שנערך לה שימוע לפני פיטורין, היא נמלטה עם בני משפחתה לישראל והשתקעה בעמנואל.

החקירה באוסטרליה נמשכה, והצטברו נגדה ראיות לצורך העמדתה לדין. בשנת 2012 הרשויות באוסטרליה פנו לישראל עם בקשה להסגיר אותה. שנתיים לאחר מכן היא נעצרה. לייפר שכרה את שירותיו של עו"ד יהודה פריד ועו"ד עדי ניב, שהביאו בסופו של דבר לכך שהשופט נעתר לבקשתם והסכים כי יש להפסיק את הליך ההסגרה נגדה, בנימוק שהיא אינה כשירה לעמוד לדין.

כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', בעקבות פניה של האינטרפול, במהלך שנת 2017 הצטברו אינדיקציות כי מלכה לייפר מעמידה פנים שהיא סובלת ממחלת נפש על מנת להתחמק מהליך ההסגרה. היחידה המרכזית במחוז ש"י פתחה בחקירה וזו נעצרה בחודש שבט תשע"ח. 

 

 

מלכה לייפר אוסטרליה הסגרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד