י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בדיקת דם במקום ביופסיה

ארה"ב: אושרה בדיקה חדשנית שתסייע לאבחון יעיל יותר של מחלות הסרטן

בדיקה חדשה שתוכל לתרום לשיפור הטיפול בחולי סרטן עם גידולים מוצקים ונחשבת קלה יותר וכן מספקת יותר מידע, אושרה בארה"ב • "הבדיקה החדשנית תאפשר לרופאים לבחור את הטיפול האופטימלי ביותר עבור המטופלים שלהם"

ארה"ב: אושרה בדיקה חדשנית שתסייע לאבחון יעיל יותר של מחלות הסרטן
טיפול כימותרפי צילום: pixabay

בדיקה משופרת: חולי סרטן מתמודדים, בין היתר, עם תופעת הבדיקות שמלבד שהן רחוקות מלהיות נעימות הן גם לא חד משמעיות, כך שנדרשות לפעמים כמה וכמה בדיקות עד שמתקבל האבחון המדוייק בנוגע לסוג המחלה ובעקבות זאת לטיפול הנדרש.

כעת, מעדכנת חברת "רוש" כי מִנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר בדיקת ביופסיה חדשה שתוכל לתרום לשיפור הבדיקות, וממילא לשיפור הטיפול, בחולים עם גידולים סרטניים מוצקים. הבדיקה נקראת FoundationOne Liquid CDx והיא למעשה בדיקת ביופסיה נוזלית מקיפה לביצוע פרופיל גנומי (CGP) הבוחנת למעלה מ־300 גנים הקשורים לסרטן וחתימות גנומיות מרובות, לשם ייעול הטיפול בחולה. ובמילים אחרות: במקום להיבדק מספר רב של פעמים, ניתן בבדיקה אחת להגיע לתוצאה נרחבת יותר שתשלול גידולים אחרים ותספק מידע על הגידול ממנו סובל החולה.

בחברה מסבירים כי סרטן היא מחלה של הגנום המונעת על ידי מוטציות גנטיות בדנ"א של הגידול. CGP משמש לזיהוי מוטציות ייחודיות אלה לצורך קביעה כיצד הגידול מתנהג וגדל. תובנות אלה עשויות לסייע לרופאים בקביעת תכנית טיפול מותאמת אישית עבור כל חולה פרטני, על סמך המוטציות הספציפיות שמתגלות.

נוסף על אישור הבדיקה לזיהוי מוטציות, ה-FDA אישר את הבדיקה גם לשימוש כבדיקה משלימה לזיהוי חולים שעשויים להפיק תועלת מטיפולים מסוימים לסרטן הערמונית וסרטן הריאה. בדיקה זו עשויה לחסוך זמן משמעותית, כיוון שהיא כוללת בדיקת גנים מרובים בבדיקה אחת, בשונה מבדיקות אחרות שנעשות אחת אחרי השנייה.

"חולי סרטן רבים אינם יכולים לעבור ביופסיית רקמה. FoundationOne Liquid CDx עשויה לספק אפשרות המתאפיינת בפולשנות מינימלית לחולים אשר ללא בדיקה זו עלולים שלא להפיק תועלת מביצוע פרופיל גנומי מקיף", מסביר ד"ר לוי גאראווי, סגן נשיא בכיר, מנהל הרפואה הראשי, מנהל פיתוח מוצרים גלובלי בחברת "רוש" ומייסד שותף של חברת Foundation Medicine Inc. לדבריו, "הנוחות הטמונה בבדיקת דגימת דם עשויה לאפשר גם קבלת החלטות טיפוליות מהירות יותר, כך שהחולים יכולים להרגיש בטוחים שאינם מאבדים זמן במלחמה מול מחלתם".

פרופ' פורטונאטו ציארדליו, פרופסור לאונקולוגיה רפואית, מנהל המערך לאונקולוגיה רפואית באוניברסיטת Campania Luigi Vanvitelli, איטליה, אומר אף הוא כי "עם ההאצה לכיוון גישות מבוססות רפואה מדויקת, חשוב שיהיו בידי הרופאים הכלים האיכותיים ביותר אשר יכולים לספק תמונה מדויקת של הסרטנים מהם סובלים המטופלים שלהם, בתזמון הולם". לדבריו, "הבדיקה החדשנית תאפשר לרופאים לבחור את הטיפול האופטימלי ביותר עבור המטופלים שלהם".

בנוסף, מציינים בחברה כי הבדיקה המרוכזת, שתחליף סידרה של בדיקות שנעשות היום לחולים, תחסוך מהחולים סבל רב והמתנה רבה, ובעיקר תסייע לזירוז קבלת ההחלטה באשר לסוג הטיפול הנדרש. "ובמחלה כמו הסרטן שבה כל יום לפעמים קובע, אין ספק שהזיהוי והאבחון המוקדם יצליח להציל חיים".

 

סרטן בדיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד