ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
אופטימיות זהירה

לראשונה זה 23 שנה: רוב מקורות המים בישראל מעל ה'קווים הירוקים'

ברשות המים מסכמים את הקיץ ונערכים לחורף • "רוב מקורות המים הטבעיים של ישראל נמצאים מעל לקווים ירוקים", הם מציינים בסיפוק ומזהירים מפני החורף, הצפוי להיות גשום פחות מהממוצע

לראשונה זה 23 שנה: רוב מקורות המים בישראל מעל ה'קווים הירוקים'
הכינרת לאחר העלייה במפלס צילום: מתוך הסרטון

"לראשונה מזה 23 שנה, רוב מקורות המים של ישראל מעל לקווים ירוקים!" מציינים בסיפוק ברשות עם המים. "יחד עם זאת, הצפי לחורף הקרוב (כ- 90% מהממוצע) מחזיר את כולנו לשינויי האקלים המשפיעים לרעה על אזורנו ולחובת כולנו לשמור על המים כאורח חיים קבוע.

ביום חמישי האחרון התכנסה ועדת התפעול של משק המים, הבוחנת את מצב מקורות המים ומשק המים ובהתאם לנתונים ממליצה הוועדה על אופי תפעול מקורות המים לשנה הקרובה.

לאחר 2 חורפים יוצאי דופן, כאשר אירוע דומה אירע רק לפני כ 30 שנה, בשילוב התנהלות נכונה של משק המים, לראשונה מזה 23 שנה (מאז 1997), רוב מקורות המים הטבעיים של ישראל נמצאים כאמור מעל לקווים ירוקים.

ה'קו הירוק', משמעותו המפלס ההידרולוגי התפעולי המומלץ לסוף שנה הידרולוגית כדי שמקור המים ינוהל באופן סביר.

ויחד עם זאת, התחזיות לחורף הבא (יודגש - תחזיות נכון לעכשיו) מדברות על חורף מתחת לממוצע עם רק כ-90% מהממוצע.

במקביל רשות המים שואפת לשמר את הכנרת, שהתאוששה משמעותית ב-2 החורפים האחרונים, בריאה מבחינה אקולוגית כך שתוכל לשמש כאוגר אסטרטגי למשק המים.

יש שיפור משמעותי בביולוגיה של האגם לעומת השנים האחרונות. ומדד ה KSI - הקיימות של הכנרת המורכב מ- 9 פרמטרים שונים (חנקן, זרחן, כלורופיל, ייצור ראשוני, פרידיניום, כחוליות, זואופלנגטון, עומק סקי וחומר מרחף) ובוחן את הערכים האקולוגיים באגם, רשם ערך מעל 60 לחצי השנה הראשונה של 2020, דבר המצביע על 'יציבות' הערכים האקולוגים באגם.

ב 30 השנים האחרונות היו רק 5 שנים בהם מדד ה- KSI היה מעל ל-60 (בשנים 1993, 1999, 2007, 2008, 2015). במידה וגם ונקבל ערכים דומים גם במחצית השנייה של השנה, אומרים ברשות המים, "יהיה זה מדד שהתקבל בפעם האחרונה לפני 27 שנה (1993)".

כנרת מפלס הכנרת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד