י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

פותחים עסק? כדאי שתבינו את ההבדל בין עוסק פטור למורשה

רבים נמצאים במצב שבו הם מחליטים לפתוח עסק פרטי מהבית, מהו עוסק מורשה? מי הם העסקים שאינם רשאים לעבוד כעוסק פטור? מה ההבדל בין עוסק מורשה לעוסק פטור? ובמה מחויבים שניהם?

פותחים עסק? כדאי שתבינו את ההבדל בין עוסק פטור למורשה
ניהול עסקים צילום: pixsabay

כהמשך על מה מאפיין את העוסק הפטור. עמדנו בפעם הקודמת על העובדה שמדובר בפטור ממע"מ וציינו שצורת התאגדות כעוסק פטור אינה מותרת לכל עסק ולפעמים היא מותרת אבל אינה יעילה.

הצורה הבאה במדרג היא: עוסק מורשה.

מהו עוסק מורשה? עוסק מורשה היא צורת התאגדות שבה יכול להשתמש כל אדם שהחליט להיות עצמאי ונרשם ברשויות המס. העוסק מקבל מספר תיק בזמן פתיחת העסק במשרדי מע"מ. בדרך כלל מספר העוסק זהה למספר תעודת הזהות של בעל העסק וזה יהיה גם מספר התיק במס הכנסה.

איך מתנהל עוסק מורשה? עוסק מורשה מחויב בהנפקת חשבונית מס. הוא גובה מע"מ מלקוחותיו, כלומר, הוא מוסיף עוד 17% לסכום העסקה (נקרא: מע"מ עסקאות). עוסק מורשה רשאי לקזז מע"מ בגין תשלומים לספקים (נקרא: מע"מ תשומות). על העוסק המורשה חלה חובת דיווח תקופתית למע"מ (חודשי או דו חודשי) וכן דיווח שנתי למס הכנסה (דוח שנתי).

לעומת זאת, עוסק פטור מנפיק קבלה, אינו גובה מע"מ ואינו מקזז מע"מ. גם הדיווחים הינם שנתיים.

העוסק המורשה גובים עליו מס, במס הכנסה בהתאם למדרגות מס המופיעות בפקודת מס הכנסה. המיסוי המוטל על עוסק מורשה מחושב כהכנסה אישית וזהה לחישוב הכנסותיו של שכיר, רק שכאן ניתן לקזז הוצאות עסקיות.

מי שרשום כעוסק מורשה מחוייב אישית לפירעון כל התחייבויות העסק ואין הפרדה בין העסק לבינו ולכן רמת הסיכון המוטלת עליו באופן אישי גבוהה בהשוואה לחברה בע"מ למשל.

כזכור, ההבדל בין עוסק פטור לעוסק מורשה הינו לענין מע"מ בלבד.

לפיכך גם העוסק הפטור מחוייב בהגשת דוחות למס הכנסה והוא מחוייב במס בהתאם למדרגות המס. מעצם העובדה שמחזור העסקאות של עוסק פטור הוא מצומצם בהרבה מקרים הוא לא יגיע לחבות המס.

דוגמאות לעסקים שאינם רשאים לעבוד כעוסק פטור: עורכי דין, רואי חשבון, יועצי מס.

מהם השיקולים בפתיחת עוסק מורשה למי שרשאי לעבוד כעוסק פטור? יש עסקים שמבחינת העיסוק ומבחינת המחזור רשאים לעבוד כפטורים אבל כלכלית משתלם להם לעבוד כמורשים. למשל אנשים שהעיסוק שלהם כרוך ברכישות מוצרים באופן תדיר כאשר הרכישות כוללות מע"מ. בעוסק פטור לא ניתן לקזז את המע"מ וכשמדובר בסכומים גבוהים כדאי מאד לשקול מעבר לעוסק פטור.

חשוב לציין כי בין השיקולים יש להביא בחשבון את הדיווחים השוטפים לרשויות וכן את העובדה כי השירות / המוצר אמור להתייקר בשיעור המע"מ בו מחוייב עוסק מורשה.  

האמור אינו מהווה יעוץ משפטי והשימוש הינו באחריות המשתמש

מאת: עו"ד אסתי וייסלר, מזניקה כלכלית אנשים ועסקים באמצעות כלים משפטיים.

מורשה עסק בעל עסק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד