ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024
חולים או אח"מים

לקראת הגעת החיסון: מי יקבל אותו ראשון?

מיד עם אישור החיסון הראשון יבקשו כולם להתחסן, ארגון הבריאות העולמי מפרסם המלצה לסדר הקדימויות שימנע הקצאת מנות חיסון לקבוצות אינטרסים ופרוטקציונרים

לקראת הגעת החיסון: מי יקבל אותו ראשון?
זריקה צילום: unsplash

חיסון בשלבים: בין אם זה יוקח שבועות, כפי שרמז נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, או חודשים, כפי שצופים מרבית מומחי הבריאות, חיסון מאושר נגד נגיף הקורונה יגיע בקרוב. ובכל זאת, בתחילה ייווצר מחסור במנות חיסון חרף המאמץ להגביר את קצב ייצור החיסון, וכאן עולה השאלה: מי צריך להתחסן קודם?

על פי פרסום במגזין המדעי 'נייצ'ר' השבוע פרסם ארגון הבריאות העולמי הנחיות ראשוניות להקצאת חיסונים גלובלית, עם המלצות תיעדוף המצטרפות לטיוטת תוכנית של פאנל שהורכב על ידי האקדמיה הלאומית למדעים, הנדסה ורפואה בארה"ב (NASEM), שפורסמה בתחילת החודש.

ההנחיות של ארגון הבריאות העולמי בנקודה זו מפרטות את קבוצות אנשים הצריכות לקבל עדיפות לחיסונים. הראשונים להתחסן, כך על פי ההמלצה, יהיו עובדי שירותי הבריאות, אחריהם קבוצות אזרחים שבסיכון עקב מחלות רקע וכדומה כמו גם אנשים מבוגרים החיים בסביבות צפופות.

התוכנית נותנת גם עדיפות לעובדים בתעשיות חיוניות, כגון תחבורה ציבורית, מכיוון שמקומות העבודה שלהם מקשרים אותם עם אנשים רבים. באופן דומה, אנשים המתגוררים במסגרות צפופות מסוימות - מקלטים חסרי בית ובתי כלא, למשל – מומלצים לחיסון לפני כלל האוכלוסיה.

למעשה מדובר בהמלצה לחיסון האוכלוסיה בחמשה שלבים:

שלב 1 - עובדי שירותי בריאות.

שלב 2 – חולים בקבוצות סיכון ואנשים מבוגרים שגרים בסביבה צפופה ההופכת אותם לפגיעים.

שלב 3 - עובדי שירותים חיוניים בסיכון גבוה לחשיפה, כמו מורים ועובדי בית ספר, אסירים וחסרי בית, וכן אנשים בסיכון בינוני.

שלב 4 - צעירים וילדים.

שלב 5 - כל התושבים שנותרו.

בתוכנית ארגון הבריאות העולמי מציינים כי ראשי הממשל צריכים לקבל גישה מוקדמת לחיסון, אך מזהירים כי יש להישמר מפני מצב בו אנשים רבים מדי יוגדרו כאח"מים והם יועדפו בקבלת החיסון לפני אלו שבאמת זקוקים לו. "היינו מודאגים מאוד מהאפשרות שהקבוצה הזו תוכל לשמש פרצה שדרכה קבוצה גדולה אנשים שמזדהים כחשובים תוכל לדחוף את עצמה לקדמת הקו", אומרת רות פאדן, ביו-אתית במכון ג'ונס הופקינס ברמן, שהייתה חלק מהקבוצה שניסחה את ההנחיות של ארגון הבריאות העולמי.

ההצעה של ארגון הבריאות העולמי לא מתייחסת לחלוקת מנות החיסון בין מדינות העולם ולא עונה על השאלה האם יש להעדיף את המדינות שנפגעו מהקורונה קשה יותר מאשר מדינות אחרות.

חיסון לקורונה ארגון הבריאות העולמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד