י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
על האמת ועל השלום

מרגישה שבעלך עושה טובה שהוא עוזר בבית? כך תביני מה מתחולל בנפשו

שאלה הנשאלת על ידי נשים רבות: מדוע אני מרגישה שבעלי עושה טובה שהוא עוזר בבית, הרי הבית הוא גם שלו? התשובה הברורה שתעזור לך להבין את נפש בעלך ומדוע הוא מרגיש כך

מרגישה שבעלך עושה טובה שהוא עוזר בבית? כך תביני מה מתחולל בנפשו
מספר לבנו סיפור צילום: Unsplash

מה הגורם לאי עשייה בבית? אני מרגישה שבעלי עושה לי טובה שהוא עוזר בבית, ומשדר לי שאינו חייב במטלות הבית. ואני לא מבינה אותו, הרי הבעל מחוייב לעזור לאשתו או לייתר דיוק לעצמו, משום שהבית באותו מידה הוא גם שלו? 

תשובה: ברשותך, אקח דוגמא מחינוך הילדים. כמו ילד שיש לו אופי מסוים, ואני חייב ללכת לפי האופי שלו ומשם לחנכו כהוגן. ולא לנסות לחנכו נגד האישיות והאופי שלו כי זה לא ילך, וכמאמר שלמה המלך החכם באדם: "חנוך את הנער ע"פ דרכו". 

כך אנו צריכים לדעת, שהקב"ה ברא את האישיות הנשית והגברית בצורה שונה לגמרי. האישה יותר בנויה לנישואין מאשר הגבר, מאחר שה' טבע בה נפש שותפה, ולכן היא יותר מחוברת לבית ולילדים מאשר הבעל. והראיה: כשיש מתח בין בני הזוג הבעל נסגר ואינו משתף פעולה, משא"כ האישה ממשיכה לנקות, לבשל, לסדר ולעשות את כל צורכי הבית למרות שבעלה לא משתף פעולה.

זאת אומרת, גם ללא 'התודה' של הבעל לאשה, האשה תמשיך לעשות את כל פעולותיה למען הבית. הגם שאם היא תקבל הוקרת תודה, זה ישמח אותה ויתן לה כוחות גדולים, מ"מ גם בלא התודה היא תמשיך לפעול כי זה כל מהותה. ממילא 'התודה' שהיא שומעת מבעלה, היא מפרשת אותה: "שבעלי שם לב כמה שאני טורחת, ושהיה לי קשה לעשות בשבילו ובכל זאת עשיתי בשבילו".

ואילו הגבר אין בו כ"כ את הנפש השותפה, ואינו מחובר לעשיה ולמטלות של הבית כמו האישה. ומשום כך כשהבעל שומע 'תודה' הוא מפרש את זה: "אומרים לי תודה על מה שלא בהכרח הייתי חייב, ויפה מצידי שעשיתי".

ולכן הוא מרגיש "כמתנדב" בבית, ולא מרגיש מחוייבות במובנים מסוימים כלפי אשתו והבית. ובכוונה הקב"ה יצר את הגבר כך, כדי לאתגר את האישה להיות לו "לעזר", ולהוביל אותו בצורה נכונה ע"פ דרכו, לעשייה נכונה ולשותפות מלאה, ולהרגשת מחוייבות לא פחות מהאישה.

וזה ע"י שהאישה תתן לו את ההרגשה שהוא מתנדב (כפי האופי שלו), וזה בא לידי ביטוי: בהוקרת תודה בכל פעולה שלו, להעצים את עשייתו ובודאי לא לבקר אותו, הגם שאינו עשה כהוגן מאה אחוז. וכן לתת לו מחמאות אמתיות עד כמה שאפשר, בעזרתו לבית ולאשה ולילדים, כי הוא זקוק לזה בנימי נפשו, ורק זה יעודדו להיות שותף מלא לבית (נגד אישיותו).

הגם שהבעל 'חייב' לתת כתף בעשיה לבית לאשה ולילדים, מ"מ אם נראה לו או שנשדר לו שהוא חייב, הרי אנו הולכים נגד אישיותו וזה יגרום לו ליסגר וליחסם בזמן כזה או אחר ולא לשתף פעולה. ויש לציין, שבמצבים גרועים יותר כמו לכפות את הבעל להיות חייב ע"י ביקורת או האשמות, הרי שיכולים להגיע להידרדרות בחיי הזוגיות ואף לגירושין, כפי שזה קורה במשפחות רבות.

כי את השלום לא משיגים ע"י האמת שלי, משום שהאמת היא ההפך מהשלום.

מאת: הרב דניאל פנחסוב - מרצה ויועץ מומחה לנישואין ופסיכותרפיסט

זוגיות שלום בית הבנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד