י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
נתונים מדאיגים

כלואים בבית: הישראלים שמשקרים ומסכנים חיים

נתונים חדשים של מפקדת אלון מגלים: 41% מהישראלים בבידוד הפרו אותו, ועוד אלפים מסרו מידע חלקי בחקירות. גורמים בכירים: "תופעה מדאיגה שאין לנו פתרון". הרמטכ"ל כוכבי: "לא נצליח ללא משמעת ציבורית"

כלואים בבית: הישראלים שמשקרים ומסכנים חיים
מעצר מפר צו בידוד. אילוסטרציה צילום: צילום מסך

נתונים חדשים מלמדים כי שיעור ניכר מהישראלים שחלו בקורונה לא מדווחים אמת על מי שהיו איתם במגע, ורבים מפירים את הנחיות הבידוד. מנתונים שנאספו במפקדת "אלון" בפיקוד העורף ומוכרים לכל הגורמים שעוסקים בקורונה בממשלה ובמערכת הבריאות, מתברר כי כ-41 אחוזים מהישראלים הפרו השבוע את הבידוד שהם היו מחויבים לשהות בו. מדובר בנתון המתייחס ל-20 בספטמבר, יום ראשון השבוע, שבו היו אמורים לשהות כ-340 אלף ישראלים בבידוד, אולם מתברר כי כ-140 אלף מתוכם עשו זאת באופן חלקי או כלל לא.

לדוגמא, מהנתונים על הדיווחים של הישראלים בחקירות מיום 21.09 עולה כי:

43.2%: באו במגע עם 1-4 אנשים.
22.4%: באו במגע עם 5-9 אנשים.
21.0%: לא באו במגע עם אנשים.
13.4%: באו במגע עם יותר מ-10 אנשים.

המידע על הפרות הבידוד נאסף משלל מקורות. גורמים בכירים אמרו כי נתונים דומים קיימים גם לגבי ימים אחרים, וכי היקף הפרות הבידוד "מדאיג מאוד". לדבריהם, אין מידע מהו שיעור המבודדים שהם גם חולים פעילים בקורונה, אך מדובר ב"תופעה מדאיגה מאוד, שאין לה פתרון".

בין הסיבות המרכזיות לכך - האכיפה הדלה של הבידודים והענישה המקילה על מי שמפר את ההנחיות. מתברר כי המשטרה מצליחה להגיע מדי יום רק לכחצי אחוז בממוצע מבין חייבי הבידוד. גם הקנס שמקבל מי שנתפס בהפרת תנאי הבידוד - 5,000 שקלים - נמוך מאוד בהשוואה לעולם, ואינו מרתיע מפני המשך התופעה.

אתמול (ד') ביקר במפקדת אלון הרמטכ"ל אביב כוכבי, ובמהלך ביקורו הוצגו לו הנתונים הללו. בסיום הביקור רמז הרמטכ"ל לכך, כשאמר: "המכונה הזאת שבניתם פה היא מוצלחת מאוד, אבל האפקטיביות המלאה שלה היא בתנאי שיש בציבור אכיפה, משמעת והתנהגות שתואמת את ההנחיות. בלי ההתנהגות הזו, האפקטיביות של המכונה הזאת או נפגעת או נפגעת בצורה משמעותית".

כוכבי הגדיר את המאבק בקורונה כ"משימה ראשונה במעלה" של צה"ל ופיקוד העורף: "לא נחסוך בשום דבר - לא בכוח אדם, לא באנשי פיתוח, לא באמצעי פיתוח, לא במשאבים ולא בקשב כדי לתרום להבסת נגיף הקורונה. זאת משימה עליונה בחשיבות שלה, אבל הצלחתה נשענת על דבר אלמנטרי שנקרא תרבות, משמעת ומילוי הנחיות".

הכתבה המלאה של פרשן צבאי יואב לימור, תפורסם במלואה מחר (ו') במוסף "ישראל השבוע" של "ישראל היום"

בידוד אביב כוכבי ישראלים קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד