י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"2,000 משתתפים בהפגנה"

מנדלבליט מבהיר: הגבלת ההפגנות - ללא קשר לסגר

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מבהיר היום, כי בניגוד לשמועות, הוא לא התנה בשום שלב את הגבלת ההפגנות בהטלת סגר כללי | בנוסף טוען מנדלבליט כי לפי בדיקה שנעשתה עם המשטרה יוכלו להיכנס במתחם ההפגנות בבלפור 2,000 מפגינים

מנדלבליט מבהיר: הגבלת ההפגנות - ללא קשר לסגר
המחאה בבלפור צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס לפני זמן קצר (חמישי) לסוגיית ההפגנות בזמן הסגר, שעמדה בלב המחלוקת בממשלה, ומסביר כי בניגוד לשמועות, היה מאפשר את הגבלת ההפגנות גם ללא קשר להטלת הסגר על המדינה.

לדבריו, "בעקבות המצב בו היקף התחלואה כה גדול עד כי יש צורך בסגר כללי". "מדינת ישראל מצויה במצב חירום בשל ההתמודדות הקשה עם נגיף הקורונה ומצב התחלואה המחמיר. למצב דברים קשה זה יש גם השלכות משפטיות", נמסר מטעמו של היועץ המשפטי לממשלה.

"בתוך כך", הוסיפו בסביבתו, "הזכות להפגין היא זכות יסוד במדינת ישראל, המהווה חלק מליבת הערכים הדמוקרטיים של המדינה. בהתאם לפסיקת בג״ץ, הגבלת הזכות אפשרית רק בהתקיים הסתברות של קירבה לוודאי לפגיעה באינטרסים ציבוריים חיוניים".

בלשכתו הסבירו, כי "החוק המכונה "חוק הקורונה" קבע מגבלות שונות שניתן להטיל לשם התמודדות עם מגיפת הקורונה, ובצד זאת עיגן מעמד מיוחד למספר נושאים, ובתוך כך לזכות ההפגנה, בשים לב לחשיבות חופש הביטוי של הפרט, בפרט בתקופה שכזו. בדיונים שונים נמסר בשלבים קודמים ע"י היועץ המשפטי לממשלה ונציגיו, כי קיימת אפשרות חוקית להגביל את אופן קיום ההפגנות, אך נכון יותר שהגבלות אלה ייקבעו בהתאם לחוות דעתם של דרגי מקצוע לא-פוליטיים בדבר הצורך בהגבלות המבוקשות. הממשלה קיבלה עמדה זו, ובהתאם לכך גובש בסוף השבוע האחרון מתווה לקיום הפגנות בשיתוף משרד הבריאות, משטרת ישראל והייעוץ המשפטי לממשלה.

"אתמול", נמסר מטעמו של מנדלבליט, "לאור החמרה בתחלואה והסכנות הגלומות בכך, החלה בהנחיית הדרג המדיני בחינת אפשרות הטלתו של סגר כללי, על בסיס איזון בין הצורך להיאבק בתחלואה הגואה אל מול הפגיעה המשקית הצפויה. היועץ המשפטי לממשלה הבהיר כי במצב שכזה, אכן ניתן לאפשר גם הגבלה משמעותית ביותר של הזכות להפגין, אך לשם כך יש צורך בתיקון חקיקה".

"יובהר כי היועמ"ש לא קבע בשום שלב שסגירת המשק היא "תנאי" לכך שניתן יהיה מבחינה משפטית להגביל את ההפגנות. היועמ"ש עמד על כך, שבמצב בו היקף התחלואה כה גדול עד כי יש צורך בסגר כללי, יהיה זה מוצדק משפטית להגביל משמעותית גם הפגנות, תפילות או כל פעילות אחרת שקשורה בהתקהלות. וזאת, על אף המעמד שהוקנה כאמור לזכות להפגין בפסיקה ובחוק הקורונה כאמור".

עוד נמסר, כי במצב של הטלת הגבלות כלליות של ריחוק חברתי הנובעות ממצב החירום (המצב הקיים היום) - החוק הקיים מסמיך את הממשלה לקבוע את אופן קיומן של הפגנות, אבל לא למנוע אותן. בשים לב למצב התחלואה המחמיר גובשו גם תקנות חדשות המאפשרות למשטרה כלים משפטיים לאכיפת כללי הריחוק החברתי בהפגנות, לרבות הטלת קנסות.

בנוסף, לפי בדיקה מבצעית-מקצועית שנערכה ע״י המשטרה, במצב דברים זה, בתא השטח הסמוך למעון רה"מ בבלפור, יוכלו להיכנס, תוך שמירה על כללי הריחוק החברתי המתחייבים, עד 2,000 מפגינים.

"במצב של הטלת הגבלות מחמירות בכלל המדינה הנובעות מ״מצב חירום מיוחד״ (מצב שיהיה אפשרי בעקבות החקיקה החדשה שאושרה הלילה בממשלה, על דעת היועמ״ש) - יתאפשר להפגין רק בהתאם למגבלות היציאה שחלות על כלל האוכלוסייה. כלומר, במרחק של עד 1,000 מטר מהבית ולא יותר מההתקהלות המותרת (כיום ב״קפסולה״ של עד 20 איש)".

אביחי מנדלבליט הפגנות בלפור סגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד