י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
במדבריות ערב

כלי תקשורת באיראן: "קיימת פעילות גרעינית חשאית בסעודיה"

בכלי תקשורת באיראן נטען כי ישנן פעילויות גרעיניות חשאיות בסעודיה • האיראנים טוענים כי ערב הסעודית פנתה למדינות שונות כדי לשתף פעולה בעניין הזה, ובמקרים מסוימים הצליחה לחתום על כמה הסכמים סודיים

כלי תקשורת באיראן: "קיימת פעילות גרעינית חשאית בסעודיה"
מלך סעודיה צילום: בית המלוכה הסעודי

בעוד איראן מצהירה בגלוי כי היא שואפת להשמיד את ישראל ועושה מאמצים להשיג פצצת אטום, כלי תקשורת הנמצאים תחת פיקוח המשטר מתלוננים כי סעודיה יוצרת נשק גרעיני "שיכניס את האזור לסכנה".

על פי אתרי חדשות איראניות שמפרסמים בעיקר דברי חנופה למשטר האיראני, ישנם דיווחים שונים אודות קיומם "של אתרי גרעין נסתרים במדבריות ערב הסעודית שחשפו את שאיפות הגרעין של המדינה הזו יותר מבעבר".

כלי התקשורת האיראנים טוענים כי "זה נושא שיש לטפל בו, ישנם מתקנים גרעיניים סמויים שטרם נחשפו ויכולים להיות חלק מהמאמצים של הסעודים לפתח את יכולותיהם הגרעיניות להעשרת אורניום ואף לפיתוח נשק גרעיני, מאמציה של סעודיה לרכוש ידע גרעיני ולהקים מרכזים סודיים נחשפו בדיווחים רבים". כך טוענים האיראנים שבעצמם מסתירים אתרי גרעין.

האיראנים מצטטים דיווח של גורמי מודיעין אמריקניים שהדליפו לכאורה לתקשורת העולמית כי סעודיה בונה בחשאי שני מתקני גרעין במדבר, "הבנייה הסודית של שני המרכזים הללו העלתה שאלות רבות באשר למטרות תחנת הגרעין בריאד" קובלים האיראנים.

כזכור מדו"ח של ערוץ התקשורת בלומברג באפריל 2019 עולה, כי על פי תמונות לוויין שפרסמו כלי תקשורת, ערב הסעודית נמצאת על סף השלמת כור מחקר שנבנה בעזרת מדינה זרה.

האיראנים אומרים כי "כור זה אינו מייצר חשמל, אלא משמש לחקר היישומים המדעיים של אנרגיה גרעינית, למרות שהסעודים טרם הכריזו רשמית על תוכנית העשרה ספציפית, הדו"ח מטריד". כך לפי האיראנים.

על פי הדו"ח, יועץ מפינלנד בחן בשנת 2010 את האפשרות לפתח העשרה גרעינית בריאד בצורה של "חזון לאומי ואסטרטגיה ברמה גבוהה בנושא אנרגיה גרעינית מתחדשת".

האיראנים טוענים כי ערב הסעודית פנתה למדינות שונות כדי לשתף פעולה בעניין הזה, ובמקרים מסוימים הצליחה לחתום על כמה הסכמים סודיים.

עוד טוענים האיראנים , כי מדיווחים אחרים עולה, כי סעודיה הגיעה להסכם עם כמה מדינות אחרות במגוון רחב של נושאים, החל ברכישת כורים, ניהול פסולת גרעינית, ועד פיתוח חוקי של חומר גרעיני

האיראנים טוענים כי "אחד התירוצים לכאורה של סעודיה להצדיק את פעולתה הסמויה הוא הגנתה מפני איומים אזוריים, הצדקה סעודית נוספת בעניין זה היא השימוש באנרגיה גרעינית לייצור אנרגיה אזרחית".

עוד נטען, כי כל המאמצים הללו מבוצעים בתקופה שבה, על פי כללי סבא"א, סעודיה לא תוכל להפעיל את הכורים שלה עד שייחתמו אמצעי הגנה והסכמי משנה מקיפים עם סבא"א.

ערב הסעודית טרם חתמה על אמצעי ההגנה הדרושים לשימוש בחומר גרעיני ולאופי השלום של פעילותה הגרעינית. כך טוענים האיראנים.

האיראנים מתלוננים כי "היעדר אמצעי הגנה כאלה מאשר את החשש כי ריאד מתכוונת להסתיר את אופי פעילותה הגרעינית, השאיפות של תוכנית הגרעין הסעודית הפכו לדאגה מרכזית עבור מדינות שונות, והסיבה החשובה ביותר היא היעדר השקיפות מצד ריאד".

איראן סעודיה אתר גרעין פצצת אטום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד