י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בין כסה לעשור

מהשבטים האבודים: פגש בטיבטים שתקעו בשופר ושומרים את יום כיפור

יצחק כרמלי הגיע לקטמנדו, שם הוא שומע תקיעת שופר, כאשר ע"פ מה שמספרים הטיבטים הם מקדשים את יום כיפור ותוקעים בשופר. האם אותם טיבטים בני השבטים האבודים? ובאיזה שופר הם תוקעים?

מהשבטים האבודים: פגש בטיבטים שתקעו בשופר ושומרים את יום כיפור
כרמלי עם הטיבטים צילום: מתוך הסרטון

בודנאת, המרכז הדתי והתרבותי של הגולים הטיבטים שנמלטו מסין. עשרות אלפים מהם שוהים בעמק קטמנדו, ביום מן הימים, כך הם מאמינים, הם ישובו למקום ממנו גלו.

כרמלי בקטמנדו. 

יצחק כרמלי מספר ל'בחדרי חרדים': שלושה ימים שוטטתי בסמטאות הצרות והציוריות .מצוייד הייתי בספר האגדי " נדחי ישראל " (בנוסף לרמב"ם הלכות עבודה זרה) הטוען כי יתכן והטיבטים שמוצאם לוט בערפל, הם צאצאי עשרת השבטים שגלו.

חושיי היו דרוכים. בלש הייתי עיניים פקוחות, אוזניים קשובות, מנסה הייתי לחפש סמלים וסממנים יהודייים.

והנה זה הגיע, ממשיך כרמלי ומתאר: צבטתי את עצמי כלא מאמין, לרגע, ואף יותר מרגע, סברתי כי אני מדמיין. מאחת הסמטאות בקעו עלו והסתלסלו קולות יבבה, קולות תרועה, שחוצרצו מחצרוצה טיבטית. כן היו אלו קולות בדיוק כקולות שופר: תקיעה, שברים, תרועה

בדיוק בימים אלו, בן כסה לעשור, זה קורה. ראש השנה הטיבטי. הוא  נקבע ע"פ הלוח הירחי, טקסי ראש השנה הנמשכים יומיים שלושה והכוללים אכילת מאכלים המציינים ומרמזים על סימן טוב. (מזכיר משהו?) מתחילים ביום ה-29 של החודש ה-12. הימים שנמשכים אח"כ הם ימי חזרה בתשובה (מזכיר משהו ?) העושה מעשה טוב בימים אלו, כך מאמינים הטיבטים, יחשב לו כשכר פי 100,000 מימים רגילים.

י' בתשרי, לא תאמינו, התאריך קבוע ותואם בדיוק לתאריך העברי, י' בתשרי בעמק קטמנדו, הוא יום שבתון קדוש. העסקים חנויות בעלי מלאכה ושווקים, כולם שובתים - יום שבתון.

מסיים כרמלי ושואל: האם יש משהו בדבריו של ר' שמואל זאב גולדמאן ז"ל כי הטיבטים הם אחינו האבודים?

שבת שלום וגמר חתימה טובה

יצחק כרמלי עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל.

יצחק כרמלי קטמנדו שבטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד