ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
אחרי כ-150 שנה

תוך כדי השיפוצים: תגלית היסטורית בבית הכנסת העתיק

קפסולת זמן משנת 1873 נמצאה קבורה בקיר של המוזיאון היהודי במנצ'סטר. פועלים שמשפצים את בית הכנסת העתיק ביותר שנותר שלם בעיר, גילו את הקפסולה העתיקה

תוך כדי השיפוצים: תגלית היסטורית בבית הכנסת העתיק
המוזיאון היהודי במנצ'סטר צילום: באדיבות המצלם

מוסתרת עמוק בתוך קיר חלל של המוזיאון היהודי במנצ'סטר, עם חותם שעווה שלם, נמצאה קפסולת זמן בצנצנת זכוכית שנקברה לפני כמעט 150 שנה.

כאשר פועלים שיפצו את בית הכנסת העתיק ביותר שנותר שלם במנצ'סטר הם מצאו את הקפסולה קבורה ליד ארון המוזיאון, החדר שבו נמצאים ספרי התורה, מלא בניירות עיתונים וכמה מטבעות ישנים. כך דיווח 'הגרדיאן' הבריטי.

בפרוטוקולים ישנים של בית הכנסת ניתן לראות תיעוד של הקפסולה שהונחה בבניין המקורי בסביבות 1873. "הקפדנו במיוחד להסיר את הקיר, אך לא תיארנו לעצמנו שנמצא משהו ישן שלם", אמר אדם בראון, מנהל האתר.

"זה יצר התרגשות רבה ברחבי האתר, היה ברור שהשקיעו זמן רב ומאמץ בהנחת הקפסולה לפני כל כך הרבה שנים, למצוא את זה במצב מושלם הרגיש ממש שווה את המאמץ".

הבניין שתואר על ידי מורשת אנגליה כ"אחד משיאי האדריכלות הגותית הוויקטוריאנית במדינה", הוא בית הכנסת העתיק ביותר שנותר שלם במנצ'סטר, האוכלוסייה היהודית המקומית התרחקה מהאזור בשנות השבעים, והפכה את בית הכנסת ללא פעיל, והוא זכה לחיים חדשים כמוזיאון היהודי במנצ'סטר בשנת 1984.

 

המוזיאון היהודי היחיד בבריטניה מחוץ ללונדון, הפך לביתם של יותר מ-30,000 חפצים, ממכתבים אישיים ותצלומים ועד ספרי תורה שהוסתרו מהנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה.

ראשי המוזיאון מקווים כעת כי התגלית תעזור לספר את סיפור חייו הקודמים של המוזיאון כבית כנסת, כאשר הוא היה פעיל מאד במה שהיה בעבר רובע יהודי משגשג עם קהילה של יהודים ספרדים, רבים במקור מחצי האי האיברי.

"תגלית זו מגיעה בתקופה נאותה וסמלית בה מיליוני אנשים יהודים ברחבי העולם מתכוננים ליום הקדוש ביותר בלוח השנה היהודי, יום כיפור, תקופה בשנה בה צופים יהודים רבים במעשי העבר שלהם כאמצעי להתקדם," כך אמר מנכ"ל המקום מקס דנבר.

מוזיאון יהודי מנצ'סטר תגלית היסטורית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד