י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
דיווח או פרשנות

ספין? האם סוריה במשא ומתן עם ישראל

מוקדם להתלהב. עיתון סעודי דיווח כי ישראל במשא ומתן חשאי עם סוריה לנורמליזציה, אולם, מומחה לעולם הערבי במזרח התיכון פרסם כי הדברים צריכים ליבון ובירור וכדאי להמתין לפני שפוצחים בנאום השלום

ספין? האם סוריה במשא ומתן עם ישראל
בשאר אסד/בנימין נתניהו צילום: Omar Rashidi, Tomer Neuberg/Flash 90

בערב יום כיפור דווח כי "דיפלומטים ערבים מעריכים שיש מו"מ חשאי בין סוריה לישראל". הדיווח מגיע לאחר שהממשל הסורי לא גינה את הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין.

העיתון 'א שרק אל-אווסט' הפרו סעודי ומתנגד לאיראן, קטאר ולטורקיה, פרסם כי "דיפלומטים סבורים שבסוריה מעוניינים בחידוש המו"מ, אם כי טרם התקבלה החלטה בנושא".

לכאורה דיווח ששווה לפתוח אתו מהדורות חדשות, אך מסתבר שהדיווח הנ"ל לא ממש דיווח, אלא יותר משאלת לב של בעלי אינטרסים שהפעם עומדים לצדינו, ומחר יכולים להחליף צד.

רועי קייס מ'כאן 11', מומחה לעולם הערבי במזרח התיכון פרסם כי הדברים צריכים ליבון ובירור וכדאי להמתין לפני שפוצחים בנאום השלום.

קייס פותח את הפוסט עם "אזהרה" על הפרסום לגבי השלום עם סוריה.

"שרשור קצת ארוך על פרסום סעודי שאסד בדרך למשא ומתן ישיר עם ישראל בגלל מצוקתו. ראשית, מעיון במאמר של איבראהים חמידי בא-שרק אל-אווסט זה מוצג כתהייה "האם יחודש המשא ומתן בין סוריה לישראל?". מי שצולל לעומק המאמר רואה שיש שם יותר תהיות מתשובות. אין גורם אחד שמצוטט במאמר".

"‏שנית", כותב קייס: "אנחנו בעידן שצריך לבחון כל פרסום בהתאם לכלי התקשורת שעומד מאחוריו. כמו שאי אפשר לקנות על עיוור כל דיווח באל-ערביה בטח על איראן ושותפיהם זה נכון גם לגבי א-שרק אל-אווסט הפרו סעודי. בערבון מוגבל תמיד".

"‏שלישית, מה האינטרס פה לדעתי? אין ספק שיש פה רצון מצד העיתון לתת תחושה שיש עוד גורם בתוך ציר ההתנגדות שמהרהר באפשרות של הסכם עם ישראל אחרי האמירויות ובחריין. האינטרס פה ברור לכל".

"‏רביעית, סיפור עליי ועל א-שרק אל-אווסט. לפני כמה שנים טובות א-שרק אל-אווסט פצח בבוקר בכותרת שפוטין מפנה עורף לאסד ומפנה את אנשיו מטרטוס. בזמנו קניתי את הדיווח על עיוור בלי לסייג וזה יצר מחול שדים ענק. איך זה נגמר? אחרי שלושה חודשים חיל האוויר הרוסי כבר הפציץ בתוך סוריה".

"‏חמישית, לגבי הסופרלטיבים, "הפרשן מספר 1 לענייני סוריה" בעולם הערבי או 'העיתון הכי נפוץ" והכי חשוב, עדיף להימנע מזה. כל פרסום בתקשורת הערבית צריך להסתכל קודם על כלי התקשורת שמפרסם ואז לבחון את זה בהתאם ולמסגר את זה נכון".

סוריה ישראל הסכם שלום רועי קייס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד