י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
תחזית קשה

במכון וייצמן מעריכים: 5,000 חולים קשים עד נובמבר. 1,000 נפטרים במצטבר

למרות הסגר: חוקרי מכון וייצמן פרסמו תחזית קשה בערב יום הכיפורים, ממנה עולה כי מספר החולים קשה צפוי לטפס ולהגיע ל-5,000 עד סוף נובמבר • לדברי פרופסור רן בליצר: "יותר מ-80% מהמתים, גם המבוגרים והחולים, יכלו לחיות לפחות עוד 6-8 חודשים בממוצע, לולי הקורונה"

במכון וייצמן מעריכים: 5,000 חולים קשים עד נובמבר. 1,000 נפטרים במצטבר
פינוי גופת נפטר מקורונה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה נתניהו הורה למערכת הבריאות להיערך למצב של טיפול ב1,500 חולים קשה, ונראה שהמספר אפילו נמוך יחסית לצפי. לפי התחזית של מכון וייצמן שפורסם בערב יום הכיפורים, מספר החולים קשה צפוי לעמוד בעוד שבוע על , 1,050-950, ולאחר מכן המספרים עוד יעלו. עד כה הצליחו אנשי מכון וייצמן לספק תחזיות שהוכחו כנכונים.

לפי התחזית, למרות הסגר, מספר החולים קשה בו זמנית עלול להגיע לשיא של 1,100 כבר באמצע אוקטובר, ועד סוף נובמבר צפויים להתווסף כ-5,000 חולים קשה ו-1,000 מתים במצטבר. כך עולה מניתוח תרחישים של חולים קשה, שבוצע במעבדה של פרופ' ערן סגל במכון ויצמן, יחד עם תלמידי המחקר חגי רוסמן ותומר מאיר. לפי רוני לינדר גנץ ב'דה מרקר' שחשפה את המחקר, אלה הם מספרים שחורגים בהרבה מהמספר שנקבע כ"קו אדום" של אי ספיקת בתי החולים - 800 חולים קשים בו זמנית.

המודל של אנשי מכון ויצמן מתבסס על שקלול של מספר המאומתים, הגיל שלהם, הסיכון להתדרדר למצב קשה ולתמותה לפי גיל, ומשך האשפוז. יצוין כי הנחות המודל מבוססות על כך שלא יהיה שינוי ברמת הטיפול הרפואי (במידה ויהיה שינוי כזה מספר המתים צפוי לגדול למשל), וכי תמהיל גילי המאומתים לא ישתנה מהותית (במידה ותהיה עלייה בגיל המאומתים צפויה לגדול התחלואה הקשה והתמותה). אנשי מכון ויצמן צופים כי לאחר ההגעה לשיא של כ-1,100 חולים קשה באמצע אוקטובר, תרד התחלואה בקצב מהיר בעקבות השפעת הסגר.

נתון מעניין ומטריד נוסף שגילו במכון ויצמן הוא שיש ירידה עקבית בגיל הנפטרים. זאת, למרות שאין שינוי ממשי בגיל החולים בינוני וקשה. כך, בעוד שלפני חודשיים, בסוף יולי, רבע מהנפטרים היו מתחת לגיל 80, נכון להיום רבע מהנפטרים הם בני פחות מ-70. גם החציון של הנפטרים ירד מגיל 84 בסוף יולי ל-78 היום. לדברי סגל, יכולים להיות לכך שלושה הסברים אפשריים: טיפול טוב יותר בחולים המבוגרים מאוד שמוביל לירידה בתמותה שלהם, טיפול פחות טוב בצעירים, או התחלה של פגיעה באיכות הטיפול הכללית.

יצויין, כי הפרופ' רן בליצר ראש מכון החדשנות של 'כללית' אמר אף הוא כי "יותר מ80% מהמתים, גם המבוגרים והחולים, יכלו לחיות לפחות עוד 6-8 חודשים בממוצע, לולי הקורונה".

סגל ואנשיו ניסו גם לבדוק מתי וכיצד יהיה ניתן להקל במגבלות הסגר. נכון להיום, מקדם ההדבקה (R) הוא, לפי החישוב שלהם, 1.03. כשמקדם ההדבקה ירד ל-0.9, אם יחלו הקלות בסגר במצב של 1,000 מאומתים ליום - צפויה ירידה ל-600 מאומתים ביום ול-400 חולים קשה בבתי החולים. מצב זה יקרה לפי החישוב רק בסביבות ה-25 לאוקטובר, כלומר בעוד חודש.

ויצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד