י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מראה גן עדן

המקום היפה ביותר עלי אדמות, הפך לשדה קרב

יצחק כרמלי ממשיך להפתיע עם הרפתקאות מדהימות וכעת מספר ל'בחדרי חרדים' על מקום בו הגיע באחד ממסעותיו, מקום הנראה כדוגמית גן עדן עלי אדמות, וכיום המקום נמצא תחת קרבות, כשמאות נופלים שם פצועים או הרוגים

המקום היפה ביותר עלי אדמות, הפך לשדה קרב
כרמלי במקום הפורה צילום: יצחק כרמלי

אין מקום בעולם שבו השקט והשלווה שם כ"כ מטעים. שקט, עד שזה מתפרץ, כמו שאירע שם בשבוע שעבר. בינתיים נספרו כ-100 הרוגים, מאות פצועים ואלפי פליטים. והיד עוד נטויה.

מסביב הנופים הבראשתיים. הרים אמנם קרחים, מדבריים למחצה, ואולם העמקים פוריים דשנים ורעננים.

נגורנו קרבאך - המובלעת הארמנית שבאזרביג'אן.

כ-30,000 בני אדם נהרגו שם מאז החל הסכסוך בין הארמנים לאזרים, סכסוך שהחל עם פירוק ברית המועצות ב-1991. עת התפורר הגוש, חששו הארמנים הנוצרים המהווים רוב בחבל שהיה בשליטת אזרביג'אן המוסלמית, מפני המוסלמים האזרים, ובתמיכת ארמניה הנוצרית, כבשו את החבל השייך היום לארמניה אבל רק דה פקטו.

יצחק כרמלי מספר ל'בחדרי חרדים': יום אחד טיילתי בחבל הפורה. טעמם של הפירות המתוקים שאכלתי לא משו מפי. לאורך הכבישים המשובשים והמתפתלים מוכרים הכפריים שזיפים, משמשים, דובדבנים, ומלונים, שלמתיקותם אין דומה בעולם. לצידי הכביש אין ספור שקתות וסבילים שופעי מים קרים וצלולים. דומה כי אם יש מקום דוגמית ופיסה מגן עדן עלי אדמות, זה המקום.

בינתיים, ממשיך כרמלי ומתאר: הקרבות ממשיכים, כשהמעצמות משקיפות מנגד. רוסיה הנוצרית, מצדדת ונוטה לכיוון הארמנים הנוצרים, ואילו טורקיה המוסלמית, הגובלת בארמניה, מצדדת באופן גלוי באזרים המוסלמים.

אם בכל זאת חשבתם לבקר בנגורגו קרבאך, היזהרו לבל יחתמו לכם הארמנים בדרכון, אחרת לא תוכלו לבקר באזרביג'אן היריבה.

מאת: יצחק כרמלי עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל

יצחק כרמלי קרבות גן עדן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד