כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
בניגוד להלכה

פולין: אחרי הת"ת שנהרס, בית הכנסת הבא בתור?

בעיר קונין שבפולין, מנהלות הרשויות מגעים עם וטרינר המנהל את בית הכנסת במטרה לרכשו ולהפכו למרכז בילוי • בעבר, ברכישה שהפכה לשיחת היום נמכר בנין הת"ת בעיר והפך לבית מלון ומסעדה • ניסיונות התאגדות של יוצאי קונין יכולים לסייע בהצלת המבנים

פולין: אחרי הת"ת שנהרס, בית הכנסת הבא בתור?
בית הכנסת העומד למכירה צילום: באדיבות המצלם

הרשויות של העיר קונין בפולין, מנהלות שיחות עם בעל בית הכנסת. כדי להשתלט עליו, ולהפוך את המקום למרכז בילוי ותעסוקה לאנשי האזור.

מאיר בולקה, יו"ר ומייסד ארגון J-nerations הפועל רבות בפולין למען רכוש יהודי, אומר כי "שוב אנו רואים לנגד עינינו כי הקהילות היהודיות של פולין עומדות חסרות אונים, ולצערי יש אנשים בקהילות היהודיות שלוקחים חלק בזה, איך יש להם את המצפון והחוצפה למכור בית כנסת ובטח לא לפי ההלכה. זהו מחדל ויש לאתר את כל יוצאי קונין והעיירות בסביבתה כדי להתארגן על רכישת בית הכנסת ולהחזירו לידיים יהודיות ויפה שעה אחת קודם".

מאיר מסביר כי "ראש העיר מעוניין בעוד פיסת נדל"ן שאולי יש לה ערך היסטורי כדי להפוך את בית הכנסת לספריה או אולם קונצרטים, תוך התעלמות מוחלטת מקודשי ישראל ומההלכה היהודית שאין לה חוזקה כלל בפולין. הפעם על יהודי העולם לפעול".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי העיר מנהלת משא ומתן על השתלטות על בית הכנסת שבבעלות וטרינר מפורסם של קונין, בתמורה הוא יקבל מגרש נוסף. בשנת 2011 מכרה הקהילה היהודית את בית הכנסת ואת מבנה התלמוד תורה לאדם פרטי. התוכניות לשני מתקנים אלה הוצגו במרחב הציבורי על ידי הבעלים. 

תלמוד התורה שנהרס.

בית הכנסת אמור היה לעבור שיפוץ למטרות תערוכה, קונצרטים והופעות, תוך שמירה על צורתו והמבנה ההיסטורי של המבנה. בבית התלמוד תורה תוכנן בית מלון עם מסעדה. בשנת 2016, הריסת בית התלמוד תורה נדון רבות ברחבי פולין.

הרשויות הנוכחיות של קונין מנהלות שיחות עם בעל בית הכנסת.  "כעיר נרצה להשתלט עליה, להחיות אותה ולהפעיל שם פונקציות תרבותיות, מסחריות וציבוריות מסוימות - אומר פאוול אדמוב, סגן ראש העיר של קונין, זו אנדרטה חשובה מאוד עבורנו ולא נרצה לתת לזה לקרות כמו במקומות אחרים, עם אבני חן כאלה אתה צריך להגיב מוקדם, ואם אפשר להשתלט לטובת העיר, אני מקווה שנוכל לעשות את זה".

סגן ראש עיריית קונין העריך את השיחות עם בעל בית הכנסת בחיוב רב. "אני חושב שאנחנו מסוגלים להשלים אותם, אבל אפשר גם להשתמש בפוטנציאל של התרבות היהודית, וזה מאוד חשוב בקונין. ישנן קהילות יהודיות רבות בפולין שאיתן נוכל לשתף פעולה מבחינה זו ונוכל להביא תיירים רבים לעיר".

פאוול אדמוב הוסיף: "לעת עתה קשה לומר האם העיר תשתלט על בית הכנסת בהמשך השנה, לא הייתי רוצה לומר אם זה יהיה השנה או הבאה, אך בוודאי שנפנה למועצת העירייה בזמן הקרוב בבקשה לקבל הסכמה להחלפת מגרשים, מכיוון שסיכמנו בתחילה עם הבעלים. אם חברי המועצה יסכימו, נמשיך להמשך משא ומתן".

בית הכנסת העומד למכירה.

"בוודאי שלפני ההחלפה כדאי שיהיה לכם מושג מה ניתן לעשות בבית הכנסת הזה ולציין את הכספים שממנו ניתן לממן אותו, עדיין אין לנו מושג, כרגע הוא עדיין לפנינו. בניין בית הכנסת עצמו נמצא במצב משביע רצון, כלומר איננו מדברים על חורבה מוחלטת". אומר פאוול אדמוב. "האם בניין זה יכול להפוך לאולם קונצרטים, כפי שתוכנן קודם? אכן, זה הכי מתאים לקונצרטים, כי יש בו אקוסטיקה, מראה נהדר".

פולין הריסת בית כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד