ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
ניצחה את הקורונה

5 מיליון תושבים: כך הצליחה ניו זילנד למגר את הנגיף

סגר מוחלט ובידוד שנאכף במלוא הרצינות - אלו הם הסודות של המדינה בת חמשת מיליוני התושבים שהצליחה למגר לחלוטין את הקורונה משטחה. "כדי למגר את הנגיף, צריך מנהיגים נחושים שמאמינים במדע"

5 מיליון תושבים: כך הצליחה ניו זילנד למגר את הנגיף
נגיף הקורונה צילום: pixabay

אם רוצים באמת - זה אפשרי, זו היא השורה התחתונה, לדעתנו, מהראיון שנערך עם הפרופ' מייקל בייקר ב'כלכליסט' והוא חושף את השיטה שבאמצעותה הצליחה ניו זילנד לנצח את הקורונה. המדינה שבה חיים 5 מיליון איש הצליחה למגר לחלוטין את הקורונה, כשהיום ואתמול התגלו בה רק מקרים יחידים של הידבקות, ועד כה עומד בה מספר המתים על 25 בלבד.

איך הם הצליחו? בראיון מיוחד לאדיר פרימור ב"כלכליסט" תיאר האפידמיולוג הראשי ומי שכונה "אדריכל המלחמה המוצלחת בקורונה בניו זילנד", פרופ' מייקל בייקר, את סוד ההצלחה של המדינה הירוקה מקורונה. הוא הדגיש "כדי למגר את הנגיף, צריך מנהיגים נחושים שמאמינים במדע". 

פרופ' בייקר, מומחה בבריאות הציבור, חבר הצוות המייעץ לענייני קורונה בממשלת ניו זילנד, מתואר בעיתונות המקומית כ"מי שדחף יותר מכל גורם אחר למאבק הדרקוני שנקטה ניו זילנד כנגד הנגיף והכריע את הכף בשעה הקריטית, כאשר הממשלה עדיין ישבה על הגדר".

הוא סיפר שכאשר פרצה מגיפת הקורונה בניו זילנד בסוף פברואר, הוא הושפע מעבודת כוח המשימה של ה-WHO שבדק את הנושא בסין וקבע שזו הצליחה לעצור את הנגיף ואף קרובה לחסלו. עוד התרשם מנסיונה של טייוואן. "ממשלת ניו זילנד החליטה אפוא להחמיר בפיקוח בגבולות ונקודות כניסה מחו"ל לניו זילנד. כפינו חובת  בידוד של 14 יום. לא היו לנו אז יכולות ואמצעים כמו ערכות בדיקה מספיקות ולכן החלטנו על סגר חמור מאוד. הגישה המהירה התבססה על ארבע דרגות חומרה, שאותה אימצנו מסינגפור".

לשם כך נקטה המדינה בסגר מוחלט שנמשך ארבעה שבועות, אחר כך הוטל סגר יותר קל במשך שלושה שבועות, לאחריהם ניו זילנד היתה נקייה מקורונה. במשך שלושה חודשים לא היה אף מקרה הדבקה אחד וכשאירעה התפרצות קטנה באוקלנד ואובחנו ארבעה בני בית אחד, כל העיר הוכנסה לבידוד זמני.

עכשיו מבצעים בניו זילנד בדיקות ומעקבים בהיקף גדול, קיימת חובת עטיית מסיכות – "קודם לכן היא לא היתה ב'סל ההנחיות' אבל מהניסיון של מקומות אחרים בעולם ראינו את הצורך בכך. שיעור התמותה שהוא הטוב ביותר במדינות ה-OECD הוא בהחלט סיפור הצלחה. מבחינה כלכלית, המצב כאן עדיין קשה, אבל כך בכל מקום".

לדבריו, כדי להשמיד את הנגיף יש לנקוט במדיניות נוקשה ביותר שמרכיביה המרכזיים: פיקוח הדוק על הגבולות, הגבלת הכניסה למדינה של אנשים שנדבקו, הכנסתם לבידוד של 14 יום, פיקוח של הרשויות המקומיות הכולל בדיקות, מעקבים וחקירה של היסטוריית המגעים של הנדבקים – תוך שיתוף פעולה מלא ללא פשרות של האוכלוסייה.

הגבלת התקהלויות, הוסיף פרופ' בייקר, חייבת להיעשות בנחישות ובאופן מיידי מיד עם תחילת זיהוי של התפרצות מקומית. "נראה שהסגר שהטלנו היה הקפדני ביותר בעולם. רק אחרי שהגענו למצב של שלושה חודשים ללא הדבקות חדשות החלטנו על הקלה בצעדים הנוקשים. "אין ספק, אמר פרופ' בייקר, שנדרשת מנהיגות פוליטית טובה שתדע לגייס את כלל הציבור בשילוב עם תשתיות מספקות שיאפשרו לממש תכנית עקבית".

 

ניו זילנד קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד