י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מחקר במחוז וואהן

מטריד: הקורונה גורמת להתפרצות של מחלה נוספת

מחקר חדש שבחן עשרות אנשים שחלו בקורונה, אבחן תוצאות חיוביות למחלת הנשיקה אצל חלק מהחיוביים, מה שהעלה אצל החוקרים את החשש כי השפעות הלוואי של המחלימים מקורונה מקורם במחלת הנשיקה

מטריד: הקורונה גורמת להתפרצות של מחלה נוספת
אזרחים סינים צילום: unsplash

מחקר חדש שנערך במחוז וואהן בסין - המחוז בו התפרץ לראשונה וירוס קורונה, גילה כי רבים מהנדבקים בקורונה יצאו חיוביים גם ל-EBV (מחלת הנשיקה - Epstein-Barr virus).

המחקר שבחן 67 אנשים שחלו בקורונה איבחן תוצאות חיוביות למחלת הנשיקה אצל חלק מהחיוביים לקורונה, מה שהעלה אצל החוקרים את החשש כי השפעות הלוואי של המחלימים מקורונה מקורם במחלת הנשיקה.

מחקר משנת 2006 עקב אחר 253 תושבי אוסטרליה שנדבקו בנגיף אפשטיין-בר, הגורם למחלת הנשיקה; בחיידק Coxiella burnetii הגורם לקדחת Q; או בנגיף נהר רוֹס הגורם לקדחת.

החוקרים מצאו כי ששה חודשים לאחר ההדבקה, 12 אחוז מהנדבקים סבלו ממחלה ממושכת המאופיינת בעייפות כרונית, כאבי שרירים וקשיים נוירו-קוגניטיביים. 11 אחוז הוגדרו חולים בתסמונת העייפות הכרונית (CFS).

במחקר אחר על 233 תושבי הונג קונג, שנדבקו בנגיף סארס (SARS) במגפה של שנת 2003, כ-40 אחוז סבלו מבעיות עייפות כרוניות לאחר שלוש שנים, ו-27 אחוז אובחנו ב-CFS. התסמינים הנ"ל מופיעים גם אצל חלק גדול ממחלימי הקורונה.

EBV הוא אחד הנגיפים הנפוצים ביותר על פני כדור הארץ: לכ־90% מבני האדם יש נוגדנים לנגיף הזה - מה שמעיד על כך שנחשפו לו ונדבקו. בנגיף נדבקים בעיקר ילדים ומבוגרים צעירים, אולם לא תמיד יש להדבקה ביטוי קליני.

פנינו ליועץ הרפואי הרב יוסי ערבליך יו"ר ארגון 'למענכם' שהסביר לנו כי ברוב המקרים התסמינים של מחלת הנשיקה דומים לתסמינים של הצטננות קלה או שאין תסמינים כלל - בעיקר בילדים. בחלק מהמקרים התסמינים יכולים להיות בולטים יותר ולהתבטא בעיקר בחום (גבוה או נמוך), בהגדלה של בלוטות הלימפה ובדלקת גרון התסמינים האלה יכולים ללוות את הנדבק בין שבוע לארבעה שבועות. לעיתים עלולים הנדבקים לחוש חולשה במשך תקופה ארוכה יותר, עד להחלמה הסופית.

עם זאת, מוסיף הרב ערבליך כי חשוב לציין שהמחקר בחן עד כה רק כ-67 אנשים, ובנוסף המחלה הינה מחלה נפוצה מאוד, כך שלא מן הנמנע שהחולים נדבקו בה ללא קar לקורונה.

 

קורונה סין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד