י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
ניסוי ראשון מסוגו בעולם

הצלחה לתרופה שפותחה כאן בישראל: חולי קורונה קשים החלימו

החולה החמישי מבין החולים הקשים שטופלו בתרופה המבוססת על פלאזמה שנלקחה מחולי קורונה שהחלימו ואשר הושגו בזכות הירתמותם של ארגוני חסד חרדיים - שוחרר היום לביתו. "הדסה מובילה בפריצות דרך רפואיות"

הצלחה לתרופה שפותחה כאן בישראל: חולי קורונה קשים החלימו
בית חולים הדסה עין כרם צילום: הדס פרוש, פלאש 90

הצלחה מרשימה ב'הדסה': התרופה הניסיונית המבוססת על פלאזמה שנלחקה מחולי פאלזמה שהחלימו, מתבררת כהצלחה לאחר שהיום שוחרר החולה החמישי שהוגדר במצב קריטי - והוא החלים לאחר שטופל בתרופה. מנכ"ל בית החולים הפרופ' רוטשטיין פירסם הודעה מיוחדת בה בירך את צוות בית החולים ואמר כי "הדסה מובילה בפריצות דרך רפואיות". הפלאזמות גוייסו לבית החולים בזכות שיתוף פעולה הדוק עם ארגוני חסד חרדיים.

היום (רביעי) שוחרר לביתו החולה החמישי מבין חמשת החולים הקשים והקריטיים, שקיבל טיפול חדשני במסגרת ניסוי קליני ראשון בעולם, בו נעשה הטיפול בתאים אנושיים הנלקחים מתורם בריא. חמשת חולי נגיף הקורונה, שלושה מהם במצב קשה ושניים במצב קריטי, טופלו בבית החולים הדסה עין כרם, תחת ניסוי קליני בתרופה חדשנית, אלוסטרה, שפותחה בהדסה בשיתוף עם חברת הביוטכנולוגיה אנלייבקס תרפיוטיקס. כל חמשת החולים שוחררו בריאים מבית החולים לאחר הטיפול בממוצע חמישה –שישה ימים לאחר קבלת התרופה, וכולם היו שליליים לנגיף ביום השחרור.

"אלוסטרה" פותחה על בסיס מחקריו של פרופסור דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית ומחלקת קורונה בהדסה, וכבר נוסתה בהצלחה בעבר בעשרה חולי ספסיס (אלח דם), הנחשבת למחלה קשה שכיום אין לה תרופה. הניסוי יצא לדרך למרות התנגדותו של מנכ"ל משרד הבריאות דאז, משה בר סימן טוב, כאשר בעקבות זאת נעשתה הפעילות 'מתחת לראדרים' של משרד הבריאות. תרומות הפלאזמה הושגו בזכות שיתוף הפעולה שקיים בית החולים עם ארגון החסד החרדי 'יד אברהם' בראשו עומדים ר' חזקי ורק שמעון ברוין, וכן עם ארגון 'רפואה ושמחה' בראשו עומדים ר' ישראל צישנסקי ור' מאיר קווין, שהתגייסו לפעולה והם דאגו להירתמותם של מאות מתנדבים מהציבור החרדי, חולים שהחלימו, שהגיעו לבית החולים לשם תרומת מנת פלאזמה - הליך שנמשך על פני מספר שעות. 

בסופו של דבר, נראה, על אף שמדובר בתחילת הדרך, כי התרופה אכן מסתמנת כהצלחה. "אלוסטרה מיועדת לטיפול במגוון רחב של מקרים שבהם יש פעילות יתר של מערכת החיסון, מה שמוביל לעלייה בהפרשות של חלבונים על ידי תאים של מערכת החיסון –הנקראים ציטוקינים וגורמים לסערה ציטוקינית", הסביר פרופ' מבורך. "פעילותה מתבצעת על ידי טיפול בתאים שנלקחים מתורם בריא והינדוסם במעבדה באופן שירסנו עם הזרקתם לגוף החולה את הדלקת או סערת הציטוקנים הפוגעת מאוד בחולים".  מחברת אנלייבקס נמסר: "אנו שמחים שהחולים במצב קשה וקריטי החלימו בעקבות הטיפול באלוסטרה". 

מנכ"ל הדסה, פרופסור זאב רוטשטיין, אמר בתגובה כי "למרות המלחמה מסביב ולצד היערכות אינטנסיבית לקליטת המספרים ההולכים ועולים של החולים הקשים, ממשיכה הדסה לחדש ולהוביל את פריצות הדרך בטיפול בחולי הקורונה הללו ושמחים שתרופה שפותחה במחקר בין כותלי בית החולים שלנו אכן מראה פוטנציאל טיפולי בחולים אלו". וכדרכו, הוא לא החמיץ את ההזדמנות לשגר עקיצה למערכת הממשלתית, ואמר כי "אני תקווה שגם אלה שחייבים לעשות את שלהם בתחום התקציב והתזרים של המערכת האשפוזית במדינה, יתעוררו סוף סוף ויסייעו לנו לעזור לציבור בשעה זאת".

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד