י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ריאיון נרחב עם 'קמב"ץ הקורונה'

יואליש קרויס מזהיר: כאן במאה שערים נחגוג כרגיל

יואליש קרויס בראיון נרחב מספר על הימים הנוראים בשכונה הירושלמית הוותיקה. וכיצד לדעתו צפויים לחגוג בני היישוב הישן את חג הסוכות ושמחת תורה • "כולנו עם נוגדנים תנו לנו לחגוג, אין את מי להדביק" • וגם: מחוללי החמצן והפניה לבגץ בעקבות הנתונים והחישובים שבידיו • "אנשים שבדרך כלל 'שונאים אותנו' מגיעים לקבל מכשירי רפואה בהבינם שזו הדרך הבריאה יותר להתמודד עם הנגיף"

יואליש קרויס מזהיר: כאן במאה שערים נחגוג כרגיל
יואליש קרויס צילום: צילומסך ערוץ 13

לקראת ימי חג סוכות הקרבים ובאים, פניתי אל איש מאה שערים ו'קמב"ץ הקורונה' יואליש קרויס, לשמוע על ההיערכות בשכונת מאה שערים לקראת חגי תשרי בצל נגיף הקורונה. ובכלל להבין איך עובד המערך שהקימו במאה שערים לתמיכה בחולים במאה שערים והסביבה.

קרויס החל מיד להסביר ולתקוף "בתקשורת משתוללים לנוכח הסוכות הנבנות ברחבי השכונה לקראת החג הקרב. 99 אחוז כבר היה להם, למה הם מציקים לנו, שיתנו לנו לחגוג, והיות שכאמור 99 אחוז מהתושבים כבר היה להם, אנחנו לא הולכים להדביק אף אחד. עשיתם סגר, כל הכבוד. כך יצא שאף אחד לא ייכנס לשכונה, אז בתוך השכונה תנו לנו לערוך את החג כרגיל. אפילו אם כן ייכנס מישהו מבחוץ לשכונה, לא נשאר לו כבר את מי להדביק...".

"התקשר אלי היום יהודי ותקף אותי על הדברים שאני אומר, ואיך אני לא חושש מהנגיף המשתולל. הסברתי לו שכאן בשכונה כולם כבר נדבקו, האיש לא הרפה והמשיך להקשות למה שכל תושבי הארץ ישבו בבתים מסוגרים, ואתם תחגגו במאה שערים את החג בצורה רגילה, בעייתכם שלא נדבקתם כבר בהתחלה, עניתי לו" מספר קרויס.

שאלתי את יואליש מהיכן הוא שואב את הביטחון הרב בצדקת הנתון שלו ש 99 אחוז מתושבי השכונה כבר פיתחו נוגדנים. הוא פירט הסביר "אנחנו מנהלים רשימה של 12 אלף משפחות, המרכיבות 12-13 קהילות, ועקבנו בדיוק מי חולה ומי החלים, יודגש לא כל החולים חלו עכשיו, עוד לפני פסח כבר טיפלנו כאן בחולים".

כאן קיבלתי את ההזדמנות לקבל ולהבין "מה היקף הפעילות של המערך המיוחד שהוקמה כאן" – התעניינתי, "יש לנו כאן 75 מכשירים מחוללי חמצן, אשר כבר הנשימו כ 1200 אנשים. אגב, לא רק תושבי מאה שערים השתמשו בזה, כל הסביבה והשכונות הסמוכות משתמשים בזה, גם חולים משכונות מרוחקת יותר כמו נווה יעקב ופסגת זאב מקבלים את המכשירים. אנשים שבדרך כלל מסתייגים מאתנו וכביכול 'שונאים אותנו' מגיעים אלינו לקבל מכשירי רפואה, בהבינם שזו הדרך הבריאה יותר להתמודד עם הנגיף" .

"אנחנו עוזרים לבתי החולים להתמודד יותר טוב עם החולים שזקוקים להם באמת. אנחנו משאירים את החולים בבית, שם הם מקבלים את התמיכה מהקהילה ומהמשפחה כמו עזרה בקניות וסיפוק תרופות מצילות חיים, שבעקבות הבירוקרטיה לא אושרו עדיין בצורה רשמית". מסביר קרויס, ומוסיף, קח לדוגמא בית חולים מסויים שאני לא רוצה לנקוב בשמו, משתמש בתרופה מסוימת שמצילה חיים של חולים, התרופה כבר ניתנה ונוסתה על 60 חולים, ובכדי שהתרופה תאושר הם צריכים לנסותה על עוד 40. ומשרד הבריאות מערים קשיים. ובכך הם מנציחים את המצב.

בשלב זה עבר קרויס ל'חישוב מתמטי' המסביר את ההיגיון מאחורי הקביעה שלו על גובה מספר החולים. "כאשר מישהו נזקק חמצן בהגדרה של משרד הבריאות הוא נחשב לחולה קשה. מה שמביא אותנו לנתון שאנחנו טיפלנו ב 1200 חולים קשים". נתקדם, אומר קרויס, "על כל חולה קשה להערכתנו יש 200 חולים קלים. ומשרד הבריאות מרחיב יותר את ההערכה ואומר שעל כל חולה קשה יש 300 חולים קלים. תכפיל 1200 חולים קשים בסטטיסטיקה של ה 300, תקבל 360 אלף חולים שהנגיף כבר ביקר אצלם, והם פיתחו נוגדנים, אגב המספר הזה גבוה יותר ממספר החולים הכללי שמשרד הבריאות מפרסם, וההסבר לזה הם חלק מהחולים שלא נבדקים כאשר בחלק המקרים מדובר בחולים א-סימפטומטיים. מה שמביא אותנו לסיכום שבאזור שלנו כבר אין כלל מי שיידבק, ולכן אנחנו מבקשים תנו לנו לחגוג את החגים בדרכנו".

"בכלל, חוץ מההתארגנות כאן במאה שערים, כל שאר הארגונים כמו יד שרה ועזר מציון גם הם מעניקים מחוללי חמצן לנזקקים לזה, כך שבעצם יש עוד הרבה יותר חולים שכבר טופלו מחוץ למערכת הבריאות, מה שמחזק את הטענה שאחוז בעלי הנוגדנים הוא גבוה בהרבה יותר ממה שמפרסמים הרשויות" טוען קרויס.

תכל'ס, איך עבר עליכם ראש השנה ויום הכיפורים ואיך אתם נערכים לחג הסוכות ושמחת תורה, שאלתי "בראש השנה וביום הכיפור הכול היה רגיל, ומהבית דין הוציאו הנחיה למי שלא מרגיש טוב שלא יבוא לבית הכנסת, ואכן היו כאלו שלא הגיעו.  בחג הסוכות ושמחת תורה נחגוג בעזרת השם כרגיל, ולו רק מהסיבה הפשוטה - אנחנו לא מסכנים אף אחד. ואף אחד לא יכול לסכן אותנו – וכפי שהסברתי מקודם" השיב קרויס. והוסיף "אחרי ל"ג בעומר משרד הבריאות בעצמם הודו שלא היו נדבקים בשכונה".

בכלל טוען קרויס "'מתווה הרמזור' ירד מהפרק כי במשרד הבריאות ראו ש'מאה שערים ירוקה' לכן הכניסו את כל הארץ לסגר על מנת שבמאה שערים לא ייערך החג כדת וכראוי" אתה באמת חושב שהכול נסוב סביב מאה שכונת מאה שערים? הקשיתי. "קח בחשבון" מזהיר קרויס, "אם לא נעצור את זה עכשיו אנחנו נמשיך עוד 10 שנים במודל הזה של סגר רק בחגי מועדי ישראל, שום דבר לא במקרה".

"הבוקר פרסמו במשרד הבריאות ש 34 אחוז מהחולים הם מהמגזר החרדי, משום מה משרד הבריאות לא מספר את הנתון הבא: בבתי החולים יש רק 8 אחוזים חולים מהמגזר, כל השאר ערבים וחילונים. יהיו שיגידו לך שאנחנו שם 9 אחוז, אני אומר לך בוודאות אנחנו 8 אחוז מהחולים בבתי החולים, אנחנו שומרים על החולים ועל מערכת הבריאות". זועם קרויס על ההסתה בדיווחים של משרד הבריאות ומבהיר "אנחנו לא נטל עליהם".

לסיום פונה יואליש קרויס ומבקש מגולשי 'בחדרי חרדים' "אנו רוצים להגיש בג"צ, על כך שבשכונות הירוקות יהיה הכל משוחרר, אין שום סיבה כולם יהיו תקועים בבתים. והיות שלא שמרנו את פרטי החולים, אנחנו מבקשים מכל מי שהשתמש במחוללי החמצן ונעזר בנו שישלח מכתב תודה למייל [email protected]. אין לנו צורך במכתב התודה לניפוח האגו העצמי, אלא רק על מנת שנוכל להוכיח בבית המשפט שאכן עזרנו לכמות גדולה של אנשים".

קורונה שכונת מאה שערים יואליש קרויס משרד הבריאות חגי תשרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 43 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד