י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
תנו לרובוט לנתח

לראשונה: רובוט ביצע השתלת כליה בבלינסון

בבית החולים בלינסון בוצעה לראשונה השתלת כליה באמצעות רובוט. "פתרון לסובלים מעודף משקל" מסבירים בבית החולים • הניתוח באמצעות רובוט הוכח כמפחית זיהומים ובעיות בהמשך. "הניתוח הרובוטי מעלה משמעותית את סיכויי הצלחת הניתוח עבורם"

לראשונה: רובוט ביצע השתלת כליה בבלינסון
ניתוח השתלת כליה באמצעות רובוט בבלינסון צילום: יגאל אלימלך

ד"ר רובוט בפעולה: בית החולים בילינסון נחשב לבית החולים המוביל בישראל בעיקר בתחום ההשתלות. אבל השבוע בוצעה בבית החולים השתלת כליה, כשמי שביצע את ההשתלה הוא לא אחר מאשר רובוט.

מדובר בניתוח שבוצע לראשונה בישראל ונחשב לאחד הבודדים מסוגו שבוצעו  בעולם.  ד"ר אביתר נשר  מנהל מחלקת השתנות בבילינסון וצוותו ביצע את הניתוח יחד עם ד"ר אנדריי נדו, מנתח בכיר במחלקה לאורולוגיה בבילינסון ומומחה ברובוטיקה.  איתי, מושתל הכליה הראשונה בישראל שהושתל באמצעות רובוט, שוחרר לביתו המצב טוב מספר ימים לאחר הניתוח.

בבית החולים מספרים כי איתי בן דוד, 28 מנתניה גילה שיש לו בעיה בכליה בצו הראשון בגיל 17 אולם מצבו הרפואי אפשר לו להמשיך לחיות כמו שאר בני גילו. לפני כשנתיים התבשר כי הכליות שלו הפסיקו לעבוד ושהוא אמור להתחיל בטיפולי דיאליזה.

הוא נזקק להשתלת כליה והחל לחפש יחד עם בני משפחתו וחבריו תורם. בזכות ארגון "מתנת חיים" שנוסד בידי הרב ישעיהו הבר ז"ל ומנוהל כעת בידי אשתו הרבנית רחל הבר, נמצא לו לבסוף תורם אלטרואיסט מתאים - סטודנט לרפואה בן גילו.

השבוע הוא עבר את השתלת כליה באמצעות רובוט, לראשונה בישראל. הוא מספר כי עכשיו, כשעבר את השתלת הכליה בהצלחה הוא מחכה לרגע בו יכול להינשא ולהקים בית בישראל. 

בבית החולים מפרטים את יתרונות הניתוח באמצעות רובוט:

• החלמה מהירה יותר

• היתכנות נמוכה יותר לזיהומים לאחר הניתוח.

• גודל החתך ומיקומו - בניתוח השתלת כליה סטנדרטי מבצע המנתח חתך גדול יחסית של 30 ס"מ בצד ימין ובבטן, בניתוח באמצעות רובוט גודל החתך של 7 ס"מ בלבד והוא במרכז הבטן דבר המאפשר איחוי מהיר יותר של הפצע הניתוח.

• כ-30% מחולים הזקוקים להשתלות כליה סובלים מהשמנת יתר. אחד מהסיבוכים שנפוצים בחולים אלה הוא שרידות הכליה המושתלת. בזכות ניתוח השתלה באמצעות רובוט קטן הסיכויים לסיבוך זה.

• כ-5% -10% מחולים סובלים מבקע לאחר הניתוח. ניתוח זה מונע היווצרות הבקע. יתרון מדהים נוסף הוא הפחתה משמעותית בדחיית השתל והישרדותו לאורך זמן רב יותר.

ד"ר אביתר נשר אומר כי "זו פריצת דרך בעולם השתלות האיברים המשדרגת את היכולת והאיכות הרפואית וזו בשורה בפרט  למאות הממתינים להשתלת כליה הסובלים מבעיית עודף משקל, שעד כה הניתוח מבחינתם היה קשה ומורכב מהרגיל".

השתלת כליה בית חולים בילינסון רובוט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד