י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"שחררו את המחלימים"

סגן השר קיש: נכשלנו במגבלות כי החרדים הפעילו לחצים

בדיון בוועדת החוקה הודה סגן שר הבריאות יואב קיש בכישלון הממשלה בטיפול במגפה וטען כי לחרדים יש חלק רב בכך. "נכשלנו בביצוע מגבלות לפי אזורים. מגזרים מסוימים, גם המגזר החרדי, הפעילו לחצים" • יו"ר הוועדה ח"כ אשר דורש לשחרר את המחלימים

סגן השר קיש: נכשלנו במגבלות כי החרדים הפעילו לחצים
ח"כ יואב קיש צילום: עדיינה וולמן \ דוברות הכנסת

במסגרת דיון היום (חמישי) בוועדת החוקה, קיימו חברי הכנסת דיון על ההגבלות שאושרו אמש הממשלה. בפתח הדיון הטיח סגן שר הבריאות יואב קיש ביקורת כלפי הממשלה בטענה כי היא כשלה בתוכניתה להטיל סגרים נקודתיים בעקבות לחץ החרדים.

כזכור, קודם הסגר, חלק מהערים החרדיות היו תחת מגבלות לאחר שהוגדרו כערים אדומות על פי תוכניתו של הפרויקטור גמזו, לטענת סגן השר קיש בוועדה, הממשלה נכשה בתוכנית בגלל לחץ חרדי. "נכשלנו בביצוע מגבלות לפי אזורים. מגזרים מסוימים, גם המגזר החרדי, הפעילו לחצים".

בדיון ציין קיש כי "אנחנו בשיא שלילי של חולים קשים. אתם מדברים על המצב הכי קשה של תחלואה בישראל מעולם. אין איסור מוחלט על הפגנות ועל תפילות. ביציאה מהסגר איפה שיהיה אדום יהיה סגור ואיפה שירוק פתוח במגבלות".

בדיון הציע חבר הכנסת יואב סגלוביץ' לאפשר קיומן של הפגנות באמצעות שיירות רכבים. קיש השיב כי יבדוק את הנושא מול גורמי משרד הבריאות. "אני לא אומר שזה בעייתי אפידמיולוגית אבל גם תו סגול מאפשר יחסית בביטחון נוח לעבוד במפעלים ובהייטק ואנחנו מונעים את זה. יציאת המכוניות מהישוב היא פתח שלא נוכל לשלוט באירוע, אנשים מתחמנים. אם אתה פותח את זה הכול נפרם ואיש הישר בעיניו יעשה. זה ישמש לניצול לרעה וזה יוביל להתקהלויות וכשאני מסתכל על כל התמונה הלוואי שהייתי יודע שזה כל מה שאדם יעשה בנסיעה. תנו פעם אחת להצליח להקטין את התחלואה"
אמר קיש.

עוד הודה סגן השר כי "ממשלת ישראל נכשלה ביכולת ביצוע מגבלות דיפרנציאליות. הובלנו מהלך לפי תחומי עשייה ולוביסטים בכנסת בוועדה אחרת מנעו מאתנו סגירה של עסקים כמו חדרי כושר ומסעדות", בכך מתייחס קיש לפעילות ועדת הקורונה בראשות חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון.

"נכשלנו גם בדיפרנציאליות של מגזרים שונים. היה מאוד קשה ללכת למהלך דיפרנציאלי אזורי. נכשלנו גם בציבור – כשסגרנו אולמות אירועים וחתונות והציבור הפר הוראת בעיקר במגזר הערבי דבר שהביא לתחלואה בלתי נשלטת במגזר", הודה סגן השר.

בנוסף, במהלך דיון בוועדה, דרש יו"ר הוועדה חבר הכנסת יעקב אשר ממשרד הבריאות, לגבש מתווה מיידי לחזרה לעבודה של 'מחלימי קורונה', שיסייע להחזרת המשק לפעילות. לדברי אשר, "כ-200,000 איש עברו קורונה. נכון שאין בדיקה מדעית סופית שהם לא מדבקים אבל ברור שההסתברות שואפת לאפס. אם המדינה תבוא עם מתווה מסודר אפשר יהיה להעלות את ההשתתפות בכוח העבודה וכן להטיל פחות הגבלות ולאפשר עזרה בסיעוד, במקומות רווחה ונוספים".

אשר ביקש ממשרד הבריאות "לחשוב מחוץ לקופסה" והציע שיורכב צוות שיביא תכנית אופרטיבית איך מזהים את האנשים, האם אפשר לצייד אותם בזיהוי כתוב או מגנטי, אישור מרופא שאדם עבר קורונה. "זה יעזור ליציאה מדורגת מהסגר. במשרדים בהם אנשים עברו את הקורונה הם יכולים להחזיק את המקום בלי שהענף ייפול. אם משרד הבריאות לא יציג מתווה ברור בדיון הראשון לאחר החגים, אתקע על זה ואעמוד על כך שיוצג מתווה וייצא לדרך. זה לא פתרון קסם והוא לא מלא אך יכול לעזור בחזרה לשגרה".

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ענה לאשר: "הרעיון חשוב אך אין פתרון כזה בעולם, כולל במדינות עם הרבה אזרחים בריאים. מעבר לבדיקה, הבעיה היא הקושי הטכנולוגי למנוע זיופים ויצירת זיהוי חד-חד ערכי. אנחנו נמצאים בקשר עם חברות טכנולוגיה ישראליות במטרה להביא לפתרון כזה. זה לא יוכל להיות מוכן בשבוע שבועיים אך נציג מתווה שאנחנו מקדמים בנושא".

סגר יואב קיש קורונה יעקב אשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד